Väitöstutkimus kokoaa yhteen pedagogisia ratkaisuja kehitysvammaisten oppilaiden opetuksen tueksi
KM Lauri Räty tarkasteli väitöstutkimuksessaan kehitysvammaisten oppilaiden opetukseen liittyviä pedagogisia ratkaisuja. Tarkastelun kohteena olivat kansainvälisiset tutkimusartikkelit, suomalaisten opettajien kirjoittamat oppilaiden henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevat asiakirjat (HOJKS) sekä yhden perusopetuksen pienryhmän oppituntien videotallenteet.

Kehitysvammaisuus on monimutkainen ja vaikeasti määriteltävissä oleva ilmiö. Noin 10 000 perusopetuksen oppilaan tuen taustalla on eriasteista kehitysvammaisuutta. Nämä oppilaat opiskelevat pääasiassa pienryhmissä, joissa työskentelee opettajan lisäksi koulunkäynninohjaajia.
Opettajien erityispedagogisen osaamisen vahvistaminen on korostunut kehitysehdotuksissa. Kehitysvammaisuuteen liittyvät tutkimus- ja kehittämishankkeet ovat kuitenkin jääneet määrältään vähäisiksi, minkä lisäksi opettajat saattavat kokea tutkimustiedon hyödyntämisen hankalaksi.
KM Lauri Räty kokosi erityispedagogiikan väitöstutkimuksessaan yhteen kehitysvammaisten oppilaiden opetukselle aiemmassa tutkimuksessa esitetyt, laadukkaaseen tutkimusnäyttöön perustuvat käytännöt. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miltä kehitysvammaisten oppilaiden opetukseen liittyvä pedagogiikka näyttäytyi tutkimusaineistossa, ja miten ratkaisut vastasivat tutkimusperustaisia menetelmiä. Väitöskirja tarkastetaan Jyväskylän yliopistossa 9.6.2023.
”Tutkimuksessa tuotettua ja koottua tietoa voidaan hyödyntää erityisesti opettajankoulutuksessa, mutta hyötyjä materiaalista saavat varmasti myös muut kehitysvammaisten oppilaiden parissa työskentelevät”, Räty toivoo.
Oppimista ohjaava arviointi oli keskeisessä osassa tutkitussa pedagogiikassa
Väitöstutkimuksessa esitellään laaja kuva opetuksen pedagogisista ratkaisuista. Pedagogiikassa painottuivat keinot, joilla pyrittiin selkeyttämään palautteenantoa ja opetuksen tavoitteiden esittämistä oppilaalle. Tutkimuksessa löydettyjä keskeisiä pedagogisia ratkaisuja olivat esimerkiksi tavoitteiden yksilöllistäminen, opeteltavien taitojen pilkkominen pienempiin osiin, mallintaminen selkeästi kuvien tai videoiden avulla sekä erilaiset teknologia-avusteiset opetuksen keinot. Tarkastellussa tutkimuskirjallisuudessa suositeltiin usein myös sovellettuun käyttäytymisanalyysiin perustuvaa systemaattista opetusta. Väitöstutkimus esittelee myös tapoja, miten oppitunnilla kuvattuja videotallenteita voidaan käyttää oppilaan arvioinnin tukena.
”Tutkimuksessa selvisi, että pedagogiset ratkaisut vastasivat usein periaatteiltaan vuosikymmeniä sitten kirjallisuudessa esitettyjä ratkaisuja. Pedagogisia ratkaisuja kuvattiin usein myös tavalla, joka ei anna riittävän yksityiskohtaista tietoa opetuksen toteuttamiselle”, Räty kuvailee.
Kehitysvammaisten oppilaiden opetukseen liittyen on esitetty kehittämiskohteita esimerkiksi arvioinnin, tutkimusperustaisten menetelmien käytön ja pedagogisen kirjaamisen osalta.
”Kehitysvammaisten oppilaiden opettajalla on laajamittainen työ yksilöllisen opetuksen suunnittelussa ja dokumentoinnissa. Normiohjaus jättää opettajalle myös paljon tulkinnanvaraa. Voisiko opettajan laadukkaampaa pedagogiikan suunnittelua ja kirjaamista tukea vähentämällä kirjaamiseen kohdistuvia velvoitteita sekä tarkemmalla opetuksen tavoitteisiin liittyvällä normiohjauksella”, Räty kysyy.
”Tärkeää on myös muistaa, että kehitysvammaisuus on vain yksi osatekijä tarvittavalle pedagogiikalle, monet hyvän opetuksen ja oppilaan kohtaamisen ominaispiirteet ovat universaaleja”, väittelijä muistuttaa.
KM Lauri Rädyn erityispedagogiikan väitöskirjan "Kehitysvammaisten oppilaiden opetukseen liittyvä pedagogiikka tutkimuksissa, HOJKS-asiakirjoissa ja oppituntien arviointitilanteissa" tarkastustilaisuus järjestetään perjantaina 9.6.2023 kello 12 alkaen Seminaarinmäellä salissa C4.
Vastaväittäjänä toimii professori Minna Puustinen (INSHEA, Ranska) ja kustoksena dosentti Raija Pirttimaa (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi, ja sitä voi seurata osoitteessa https://r.jyu.fi/vaitos-raty090623.
Väitöskirja on luettavissa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9623-9.
Lisätietoja
Lauri Räty, raty.lauri@outlook.com
Lauri Räty valmistui ylioppilaaksi Iisalmen lyseosta 2006 ja kasvatustieteiden maisteriksi pääaineenaan erityispedagogiikka Jyväskylän yliopistosta vuonna 2013. Työurallaan hän on työskennellyt erilaisissa kehitysvammaisten henkilöiden ohjaajatehtävissä, projektitutkijana opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa Vaativan erityisen tuen VETURI-hankkeessa sekä vuodesta 2015 alkaen Jyväskylän kaupungin perusopetuksessa erityisluokanopettajana. Hän on toiminut vaativan erityisen tuen oppilaiden opetukseen liittyen myös asiantuntija- ja koulutustehtävissä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Liisa Harjulaviestintäpäällikkö
Puh:040 805 4403viestinta@jyu.fiJyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Pyöräilitkö lapsena kouluun? Todennäköisesti myös lapsesi kulkevat koulumatkansa omin voimin7.8.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Kuljitko lapsena kouluun kävellen, pyöräillen tai talviaikaan hiihtäen? Jos kuljit koulumatkasi aktiivisesti, todennäköisesti myös lapsesi kulkevat kouluun omin voimin. Näin kertoo Jyväskylän yliopiston tutkimus, joka osoitti ylisukupolvisen yhteyden vanhempien ja heidän lastensa koulumatkaliikunnassa. Tutkija muistuttaa, että omin voimin kouluun kulkeminen on helppo ja käytännöllinen tapa lisätä liikettä arkeen.
Jyväskylän yliopiston täydennyshaku tarjoaa opiskelupaikkoja kieliin ja luonnontieteisiin6.8.2025 09:36:57 EEST | Tiedote
Jäitkö korkeakoulujen yhteishaussa ilman opiskelupaikkaa? Sinulla on vielä mahdollisuus päästä syksyn opintoihin mukaan täydennyshaussa!
Päiväkodin aloitus on iso askel – näin ammattilaiset tukevat pieniä lapsia30.7.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston tutkimuksessa tarkasteltiin, miten varhaiskasvatuksen ammattilaiset tukevat noin 1-vuotiaita lapsia heidän ensimmäisenä päiväkotipäivänään. Tutkimuksesta selviää, kuinka ammattilaiset ja pienet lapset rakentavat yhdessä varhaiskasvatuksen aloitusta ja millaisia pedagogisia ratkaisuja ammattilaiset työssään hyödyntävät.
Jyväskylän kansainvälinen kesäkoulu tuo maailmanmainetta Jyväskylän yliopistolle28.7.2025 12:46:06 EEST | Tiedote
Jyväskylän kansainvälinen kesäkoulu, Suomen suurin ja vanhin kesäkoulu, houkuttelee opiskelijoita ympäri maailmaa kehittämään akateemista osaamistaan STEM-aloilla elokuussa 4.-15.8.2025. Osaamisen kehittämisen rinnalla opiskelijoille syntyy arvokkaita kansainvälisiä suhteita ja rikkaita kokemuksia Suomen kesäisessä Jyväskylässä. Kesäkoulun ohjelmaan kuuluu myös kaikille avoin yleisöluento kyberturvallisuudesta.
Jyväskylän yliopiston ja amerikkalaisen yrityksen yhteistyöstä syntyi maailman tarkin sydänkäyriä tunnistava ohjelmisto ja tytäryhtiö Keski-Suomeen14.7.2025 13:45:27 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopisto ja yhdysvaltalainen hitech-yritys USAMedX loivat yhteistyössä täysin automaattisesti toimivaan sydäniskuriin sykekäyrien tunnistuksen. Ohjelmistoa tullaan käyttämään kotikäyttöön tarkoitetussa sydäniskurissa, joka pystyy analysoimaan potilaan sydänkäyrän ja antamaan sydäniskun tarvittaessa automaattisesti. Yhteistyö johti lopulta myös USAMedX:n tytäryhtiön perustamiseen Jyväskylään.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme