Loihde rakensi hallintamallin tekoälyn käyttöön ja kehittämiseen

Turvallisuus- ja digitalisaatioratkaisuja tuottava Loihde on laatinut tekoälyn hallintamallin (AI Governance) eli periaatteet, joilla varmistetaan vastuullisen ja turvallisen AI:n rakentaminen ja käyttö koko sen elinkaaren ajan. Malli on räätälöity Loihteen omaan käyttöön, mutta sen rakenne ja perusperiaatteet soveltuvat myös muiden yhtiöiden ja yhteisöjen tarpeisiin.

Organisaatioilta ja yhteiskunnalta on viime aikoina vaadittu aktiivista otetta tekoälyn hallintaan - koskien sekä tekoälysovellusten kehittämistä että niiden hyödyntämistä. Loihde korostaa omassa tekoälykehityksessään vastuullisuutta ja turvallisuutta. Tekoälyn hallinta liittyy näihin erottamattomasti.

Käytännössä tekoälyn hallinta tarkoittaa sitä, että organisaatiossa on sovittu vastuut, prosessit ja työkalut tekoälyn kehittämiseen, käyttöön ja sen toiminnan seurantaan. Näiden lisäksi tärkeää on henkilöstön tietämyksen ja osaamisen kasvattaminen tekoälyä koskien.

”Selkeästi kirjatut ja arjen käytäntöihin viedyt AI:n käytön periaatteet antavat tukevan selkänojan tekoälyn vastuulliseen hyödyntämiseen. Ne myös tuovat läpinäkyvyyttä toimintaamme. Uskomme tämän osaltaan vahvistavan asiakkaiden luottamusta Loihteeseen ja kykyymme varmistaa heidän liiketoimintansa jatkuvuutta”, sanoo Loihde AI:n teknologiajohtaja Tuomas Lahtinen.

Tekoälyn hallintamalli kytkeytyy Loihteen eettisiin ohjeisiin ja muuhun ohjeistuksiin sekä vastuullisuuden periaatteisiin. Sen sisältö jakautuu kolmeen osaan:

1. Tekoäly Loihteen liiketoiminnassa, kytkennät Loihteen muihin sisäisiin periaatteisiin sekä mm. lainsäädännöstä, asiakkailta ja standardeista tulevat vaatimukset
  2. Tekoälyn hallintamallin viitekehys (esim. elinkaari, vastuut ja roolit)
  3. Neljä erilaista tekoälyn käyttötapausta
    1. Avointen kolmannen osapuolen ratkaisujen käyttö
    2. Ostettujen kolmannen osapuolen ratkaisuiden käyttö sisäisesti
    3. Tekoälytutkimus ja sisäinen käyttö
    4. Loihteen asiakkailleen luomat AI-ratkaisut

”Käyttötapausten laadinnassa olennaista on yhteistyö niiden ihmisten kanssa, jotka oikeasti työskentelevät tekoälysovellusten parissa käyttäjinä, kehittäjinä tai vastaavat niiden hankinnasta. Olemme uuden edessä, ja on tärkeää löytää käytänteet, jotka kehittyvät ja toimivat arjessa”, Tuomas Lahtinen korostaa.

Tekoälyn hallinta kiinnostaa Loihteen henkilöstöä, alkuvuonna yhtiön järjestämään AI Governance -koulutukseen osallistui useita kymmeniä loihdelaisia. Mukana oli paljon myös sellaisia, jotka eivät siihen mennessä olleet käyttäneet vielä tekoälysovelluksia, mutta tunnistivat niiden tulevan osaksi omaa työtä jo lähitulevaisuudessa.

Hallintaperiaatteiden kirjaaminen ja ihmisten perehdyttäminen niihin vähentävät myös tekoälyyn kohdistuvia pelkoja. Kun siihen liittyvät riskit ovat hallinnassa, tekoälyn hyödyntämiseen voidaan suhtautua avoimemmin mielin ja innovoida rohkeammin.

Teknologiajohtaja Tuomas Lahtinen, puh. 041 731 8200, tuomas.lahtinen@loihde.com

Loihde on liiketoiminnan jatkuvuuden mahdollistaja. Autamme asiakkaitamme luomaan kasvua ja kilpailukykyä digitalisaation avulla sekä suojautumaan fyysisen ja verkkomaailman uhilta. Loihde koostuu kahdesta liiketoiminta-alueesta: turvaratkaisuista, jossa toimimme Loihde Trust -brändillä, ja digitaalisen kehittämisen liiketoiminnasta, jossa brändejämme ovat Loihde Advance, Loihde Factor ja Loihde Cloudon. Henkilöstöä konsernissa on noin 900 ja sen liikevaihto vuonna 2022 oli 123 miljoonaa euroa.

Tekoälyn avulla lähisuhdeväkivaltaa vastaan30.11.2023 12:01:20 EET | Tiedote

Arviolta joka kolmas nainen maailmassa kokee lähisuhdeväkivaltaa. Määrä kuulostaa todella korkealta, mutta juuri se onkin osa ongelmaa: Lähisuhdeväkivalta tapahtuu piilossa, ja uhreilla on korkea kynnys kertoa siitä, saati hakea apua. Suomalainen vaikuttavuusyritys We Encourage sekä digitaalisen kehittämisen ja turvallisuusratkaisuiden asiantuntija Loihde rakentavat tekoälypohjaista työkalua lähisuhdeväkivallan kokijoiden ja tekijöiden auttamiseen.

Loihde julkistaa tammi-syyskuun 2023 liiketoimintakatsauksen 1.11.202317.10.2023 09:41:06 EEST | Tiedote

Loihde Oyj julkistaa tammi-syyskuun liiketoimintakatsauksen keskiviikkona 1.11.2023 noin klo 8.00. Loihteen toimitusjohtaja Samu Konttinen esittelee tuloksen webcast-tiedotustilaisuudessa samana päivänä klo 11.00. Lähetystä voi seurata osoitteessa https://loihde.videosync.fi/q3-2023-liiketoimintakatsaus Esitysmateriaali ja tallenne webcastista tulevat myöhemmin saataville yhtiön verkkosivuille osoitteeseen https://www.loihde.com/omistajille/raportit-ja-esitykset/.

Kutsu Loihde Oyj:n pääomamarkkinapäivään 16.11.202311.10.2023 16:02:50 EEST | Tiedote

Loihde Oyj kutsuu sijoittajat, analyytikot ja median edustajat torstaina 16.11.2023 pidettävään pääomamarkkinapäivään. Tilaisuus järjestetään hybriditapahtumana, jota voi seurata joko paikan päällä tai suorana verkkolähetyksenä. Pääomamarkkinapäivässä Loihteen toimitusjohtaja Samu Konttinen ja muu johto esittelee yhtiön strategiaa ja tavoitteita kaudelle 2024–2027 sekä antaa syventävän katsauksen yhtiön liiketoiminta-alueisiin. Päivä: torstai 16.11.2023 Kellonaika: 9.00–11.30 Sijainti: Studio Eliel, Sanomatalo, Töölönlahdenkatu 2, Helsinki Ilmoittautuminen ja lisätietoja Paikan päällä osallistuvia pyydetään ilmoittautumaan sähköpostitse osoitteeseen viestinta@loihde.com 10.11.2023 mennessä. Verkkolähetystä voi seurata osoitteessa https://loihde.videosync.fi/cmd-2023, jossa myös ilmoittaudutaan verkkolähetykseen. Tilaisuuden esitykset pidetään suomeksi. Tallenne tilaisuudesta ja siellä pidettyjen esitysten materiaalit ovat saatavilla tilaisuuden jälkeen Loihteen verkkosivuilla osoittees

Loihde myy Ruotsin liiketoimintansa Witted Megacorpille22.8.2023 21:01:48 EEST | Tiedote

Loihde Oyj ja Witted Megacorp Oyj ovat sopineet liiketoimintakaupasta, jossa Loihde myy Ruotsissa toimivan tytäryhtiönsä Loihde Advisory AB:n liiketoiminnan Witted Megacorpille. Kauppa astuu voimaan 1.9.2023. Yhtiöt eivät julkista kauppahintaa. Kaupan kohteena olevan Loihde Advisory AB:n liiketoiminta käsittää digitaalisen kehittämisen asiantuntijapalveluita yrityksille ja yhteisöille. Liiketoimintakaupan yhteydessä Loihde Advisory AB:n 10 työntekijää siirtyvät Witted Megacorpin palvelukseen ja jatkavat olemassa olevissa asiakashankkeissa. Loihteen toimitusjohtaja Samu Konttinen perustelee kauppaa yhtiön päätöksellä keskittyä päämarkkina-alueeseensa Suomeen, jossa sillä on Loihteen eri liiketoimintojen välisiä synergioita selvästi enemmän. ”Ruotsin toimintamme on ollut pientä ja edustanut vain pientä osaa palveluvalikoimastamme. Ruotsin liiketoiminnan laajentaminen kattamaan koko Loihteen palveluvalikoiman olisi vaatinut merkittäviä investointeja.” ”Ostos vauhdittaa Wittedin Ruotsin ka