Espoon kaupunki edistää Kaupunkirata-hanketta
Espoon kaupunginhallitus päätti ehdottaa, että valtuusto hyväksyy Väyläviraston sekä Espoon ja Kauniaisten kaupunkien välisen sopimusmuutoksen, joka koskee Espoon kaupunkiradan sekä siihen liittyvien erilliskohteiden rakentamissuunnittelua ja rakentamista käsittelevää sopimusta.

Kaupunginhallitus ehdottaa valtuustolle, että valtuusto hyväksyy Väyläviraston sekä Espoon ja Kauniaisten kaupunkien välisen sopimusmuutoksen, joka koskee Espoon kaupunkiradan sekä siihen liittyvien erilliskohteiden rakentamissuunnittelua ja rakentamista.
Muutetun sopimuksen mukaisesti Espoon rahoitusosuus Espoon kaupunkiradan toteuttamiskustannuksista on 40,9 prosenttia, enintään kuitenkin 142,8 miljoonaa euroa. Alkuperäisen sopimuksen mukaisesti Espoon rahoitusosuus oli 40,0 prosenttia, enintään kuitenkin 110 miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 357 miljoonaa euroa. Alkuperäinen, valtion ja kuntien hyväksymä kustannusarvio oli 275 miljoonaa.
Valtion rahoitusosuus on sopimuksen mukaan 51,2 prosenttia, enintään kuitenkin 178,5 miljoonaa euroa. Alkuperäisen sopimuksen mukaan valtion rahoitusosuus oli 50 prosenttia. Kauniaisten osuus on 7,9 prosenttia, enintään kuitenkin 27,5 miljoonaa euroa. Kauniaisten suhteellinen osuus kokonaishankkeesta laskee, sillä Kauniainen on jättämässä alkuperäisessä suunnitelmassa olevan liityntäpysäköintilaitoksen ehdolliseksi kohteeksi. Euromääräisesti Kauniaisten osuus pysyy samana.
Hankkeen rahoitusmuutos edellyttää valtion osalta vielä eduskunnan päätöstä.
Kustannusarvion nousu selittyy yleisellä kustannustason nousulla.
Espoon kaupunkiratahankkeen suunnitteluun on saatu CEF-tukea ja tukea on esitetty haettavaksi myös rakentamiselle. Espoon kaupungin osuudeksi tuesta arvioidaan noin 30 miljoonaa euroa. Lisäksi hankeen rahoittamiseen on mahdollista kohdistaa kaupunkiradan kehittyvien asemanseutujen maankäyttösopimustuloja 10–20 miljoonaa euroa.
Espoon kaupunkirata sujuvoittaa junaliikenteen täsmällisyyttä ja sujuvuutta
Espoon kaupunkirata on Espoon, Kauniaisten ja Väyläviraston yhteinen hanke, jossa rakennetaan uusi raidepari Leppävaarasta Kauklahteen. Uudet raiteet parantavat Turun suunnan kaukoliikenteen sekä Karjaan, Kirkkonummen ja Espoon lähiliikenteen täsmällisyyttä ja sujuvuutta osana pääkaupunkiseudun joukkoliikennejärjestelmää.
Hankkeen valmistuttua liikenne toimii siten, että kaksi eteläisintä raidetta palvelevat lähiliikennettä ja pohjoinen raidepari on kaukoliikenteen käytössä. Yhteysvälillä olevien asemien lähiympäristöä tullaan kehittämään ratasuunnitelman mukaisesti.
Ratahankkeen yhteydessä toteutetaan Espoon kaupungin omia erillishankkeita, kuten Rantaradanbaana, jonka tavoitteena on kehittää kevyen liikenteen yhteyksiä radan varressa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Olli Isotalokaupunkiympäristön toimialajohtaja
Puh:+358 50 593 3359olli.isotalo@espoo.fiKuvat

Linkit
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Kommunerna längs Västbanan och staten har enats om att föra järnvägsprojektet vidare till byggfasen – kommunerna nöjda med det äntligen uppnådda förhandlingsresultatet31.10.2025 17:30:30 EET | Pressmeddelande
I förhandlingarna mellan staten och delägarkommunerna i Västbanan Ab – Esbo, Åbo, Salo, Lojo, Vichtis och Kyrkslätt – har parterna nått en överenskommelse om att föra Västbanan vidare till byggfasen. Aktieägaravtalet gällande finansieringen av projektet kommer att behandlas av beslutsorganen i de sex kommunerna och hos staten under november–december. Byggandet av Västbanan kan inledas i slutet av år 2027.
Länsiradan kunnat ja valtio sopivat ratahankkeen etenemisestä rakentamisvaiheeseen – kunnat tyytyväisiä vihdoin saavutettuun neuvottelutulokseen31.10.2025 17:30:30 EET | Tiedote
Länsirata Oy:n osakaskuntien Espoon, Turun, Salon, Lohjan, Vihdin ja Kirkkonummen sekä valtion välisissä neuvotteluissa on saavutettu sopu, jonka pohjalta voidaan siirtyä päätöksentekoon Länsiradan etenemisestä rakentamisvaiheeseen. Hankkeen rahoitusta koskeva osakassopimus viedään Länsiradan kuuden kunnan ja valtion päätöksentekoelimiin marras-joulukuussa. Länsiradan rakentaminen voisi alkaa vuoden 2027 lopulla.
Ympäristö- ja rakennuslautakunta: rakennusjärjestyksen luonnos nähtäville31.10.2025 09:03:45 EET | Tiedote
Espoon ympäristö- ja rakennuslautakunta päätti kokouksessaan 30.10.2025 asettaa Espoon rakennusjärjestysluonnoksen nähtäville ajalle 5.11.–5.12.2025. Esittelijän kokouksessa muuttama ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti. Sen myötä luonnoksen sanamuotoja tarkennettiin ja siitä poistettiin epätarkoituksenmukaisia kohtia. Rakennusjärjestysluonnoksen muokattu versio julkaistaan keskiviikkona 5.11.2025 kokouksen pöytäkirjan yhteydessä.
Info från nämnden Svenska rum 30.10.202530.10.2025 18:25:09 EET | Pressmeddelande
På torsdagens möte fastställde nämnden de svenskspråkiga förskolornas, grundskolornas och gymnasiets arbets- och lovtider för de två följande läsåren samt godkände antagningskriterierna till idrottslinjen i Mattlidens gymnasium från och med hösten 2026.
Tiedote kasvun ja oppimisen lautakunnan kokouksesta 29.10.202529.10.2025 21:26:41 EET | Tiedote
Kasvun ja oppimisen lautakunta päätti kokouksessaan suomenkielisen varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja lukiokoulutuksen työ- ja loma-ajoista lukuvuosille 2026–2027 ja 2027–2028.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme