Vihreiden neuvottelijana toiminut Alviina Alametsä kommentoi tänään saatua sopua älykkäiden liikennejärjestelmien kehittämiselle EU:ssa “Tämä on tärkeä askel tieturvallisuuden parantamiselle jäsenmaiden läpiajamista heikennyksistä huolimatta.”

Euroopan parlamentin, komission ja jäsenmaiden kolmikantaneuvotteluissa hyväksyttiin tänään direktiiviuudistus tieliikenteen älykkäiden liikennejärjestelmien suuntaviivoista sekä tieliikenteen ja muiden liikennemuotojen rajapintojen puitteista (ITS-direktiivi).
Direktiivi velvoittaa jäsenvaltiot jakamaan tieliikennedataa, kuten tietoa teiden nopeusrajoituksista, liikennesäännöistä sekä riskitilanteista, kuten liukkaista ajokeleistä. Jakamalla näitä tietoja digitaalisessa muodossa jäsenvaltiot voivat sujuvoittaa teknologista kehitystä, parantaa turvallisuutta ja edistää tiedon avoimuutta.
”Minulle keskeisin tavoite neuvotteluissa oli turvallisuuden parantaminen. Euroopassa kuolee vuosittain noin 20 000 henkeä tieliikenneonnettomuuksissa. Arvioiden mukaan esimerkiksi älykkäät nopeudenvalvontajärjestelmät vähentäisivät tieliikenneonnettomuuksia 40%.”
Tämän takia Alametsä onkin pettynyt jäsemaiden läpiajamiin kevennyksiin jäsenmaille asetettuihin velvoitteisiin. Lopullisessa tekstissä esimerkiksi nopeusrajoituksia koskevan datan jakaminen tulee koskemaan aluksi vain EU:n suurimpia teitä, mikä heikentää lain hyötyjä turvallisuudelle huomattavasti.
”Jäsenvaltiot ovat huolissaan kustannuksista, mutta tämä huoli on täysin perusteeton. Vaikutusarvioinnit ovat osoittaneet, että älykkäiden liikennejärjestelmien käyttöönotto tuo valtavia säästöjä jäsenmaille - jokaisen investoidun euron on arvioitu tuottavan kahdeksan ” Alametsä tokaisee.
Vihreiden suurimpina onnistumisina neuvotteluissa Alametsä pitää esimerkiksi tiukempia tietoturvallisuusvaatimuksia, joilla varmistetaan, että ihmisten yksityisyydensuojaa varjellaan liikkumista koskevaa dataa käsiteltäessä. Myös pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden turvallisuutta lisääviä kirjauksia saatiin neuvoteltua mukaan.
“Liikennedatan laajempi avoimuus voi myös mahdollistaa entistä paremmin julkisen liikenteen ja yksityisautoilun yhdistämisen. Tämä lisää ihmisten mahdollisuuksia valita kestävämpiä liikkumisen muotoja aina, kun tämä on mahdollista” Alametsä tuumaa.
Alametsä on ollut myös mukana valmistelemassa Euroopan parlamentin kantoja EU:n tekoälypakettiin, joista päätetään ensi viikon täysistunnossa. Hän näkeekin ITS-direktiivin osana laajempaa keskustelua tiedon avoimuudesta ja kansalaisten oikeuksista nopeasti digitalisoituvassa maailmassa.
“Tällä hetkellä merkittävä osa liikennesovellusten käyttämästä datasta on isojen teknologiajättien hallussa. Sama koskee monia muista elämän osa-alueita. Julkisen tiedonkeruun lisääminen ja datan avoimuus estävät elintärkeän tiedon päätymisen maksumuurien taakse.”
Lisätiedot:
Alviina Alametsä
+358407294597
alviina.alametsa@ep.europa.eu
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vihreät Euroopan parlamentissa
Europarlamentin Venäjä-valtuuskunnan puheenjohtaja Ville Niinistö: Uusi EU:n pakotepaketti syventää kiristysruuvia Venäjän talouteen23.10.2025 11:36:41 EEST | Tiedote
Europarlamentin Venäjä-valtuuskunnan puheenjohtaja Ville Niinistö (vihr) kiittää EU-komissiota ja jäsenmaita uuden 19. pakotepaketin hyväksymisestä. Siinä pakotteiden piiriin tulee Venäjän LNG-kaasuntuonti Eurooppaan ja siinä lisätään toimia Venäjän varjolaivaston pysäyttämiseksi. Niinistö peräänkuuluttaa sen vaikutusten vahvistamista sillä, että parlamentin ja jäsenmaiden energiaministerineuvoston käsittelyssä parhaillaan oleva laki kaasuntuonnin pysyvästä kiellosta hyväksytään mahdollisimman tiukkana. Niinistö on asiassa parlamentin pääneuvottelijana.
Maria Ohisalo: EU:n metsäkatoasetuksen avaaminen on suuri virhe komissiolta21.10.2025 18:25:41 EEST | Tiedote
Euroopan komissio julkaisi tänään uuden ehdotuksensa EU:n metsäkatoasetuksen yksinkertaistamisesta ja voimaansaattamisen aikataulusta. Vihreiden europarlamentaarikko Maria Ohisalo pitää esitystä erittäin ongelmallisena.
Ville Niinistö: “Historiallinen päätös esittää Venäjän kaasun ja öljyn tuonnin pysyvää ja tehokasta loppua EU-maihin vuoden sisällä”16.10.2025 12:10:23 EEST | Tiedote
Europarlamentin laaja enemmistö antoi tukensa europarlamentaarikko Ville Niinistön (vihr) pääneuvottelijana valmistelemalle mietinnölle Venäjän fossiilien tuontikiellon tiukentamisesta teollisuusvaliokunnan ja kansainvälisen kaupan valiokunnan yhteiskokouksessa tänään. Äänin 84-7 valiokunnat päättivät hyväksyä europarlamentin kannan neuvotteluihin lopullisesta laista jäsenmaiden ministerineuvoston kanssa.
Mediakutsu: Vihreiden Maria Ohisalon ja Tiina Elon "Rajat kaivostoiminnalle – EU:n vaikutus kaivostoimintaan Suomessa" -keskustelutilaisuus pe 31.10.8.10.2025 14:25:49 EEST | Kutsu
Tervetuloa vihreiden europarlamentaarikko Maria Ohisalon ja kansanedustaja Tiina Elon järjestämään tilaisuuteen "Rajat kaivostoiminnalle – EU:n vaikutus kaivostoimintaan Suomessa" 31. lokakuuta 2025 klo 10:00–11:30 Eduskunnan Pikkuparlamentissa.
Vihreiden Ohisalo jyrähtää: Orpon hallitus rikkoo tietoisesti ilmastolakia25.9.2025 11:05:15 EEST | Tiedote
Vihreiden europarlamentaarikko ja entinen ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo syyttää Petteri Orpon hallitusta täydellisestä piittaamattomuudesta ilmastotoimia kohtaan ja ilmastolain tietoisesta rikkomisesta. Juuri julkaistun ministeriöiden alaisten tutkimuslaitosten tekemän selvityksen mukaan tällä tahdilla Suomi on hiilineutraali vasta vuoden 2050 jälkeen. Ilmastolaki naulaa tavoitteen vuoteen 2035.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

