NTM-centralen i Nyland avlägsnar 16 onödiga eller farliga övergångsställen i Nyland och i Egentliga och Päijänne-Tavastland

År 2023 avlägsnas sammanlagt 16 övergångsställen inom området för NTM-centralen i Nyland. Vid dessa objekt har man bedömt att övergångsstället inte ökar säkerheten vid korsningen av vägen. I värsta fall kan övergångsställets existens till och med skapa en vilseledande säkerhetskänsla när man korsar vägen. Därför är det säkrare att korsa vägen via en alternativ rutt eller när inga bilar är på kommande. Innan övergångsstället avlägsnas har nödvändigheten och säkerheten bedömts.
Största delen av de övergångsställen som ska avlägsnas under detta år ligger i områden med hastighetsbegränsningar på 60 km/h. Enligt statsrådets nuvarande förordning om användning av trafikanordningar och Trafikledsverkets anvisningar får maximihastigheten vid ett övergångsställe vara högst 50 km/h om övergångsstället är markerat med vägmarkeringar och vägmärken. En hastighetsbegränsning på 60 km/h tillåts endast om korsningen av övergångsstället styrs med trafikljus. För att hastighetsbegränsningen till exempel ska kunna sänkas till 50 km/h vid ett övergångsställe måste omgivningen stödja en lägre hastighetsbegränsning.
I vissa av de objekt där övergångsstället avlägsnas monteras ett vägmärke för att varna om ett ställe på vägen där fotgängare korsar vägen eller går ut på körbanan. Ett sådant vägmärke som varnar för fotgängare används till exempel i situationer där en gång- och cykelväg upphör eller byter sida. Märket kan också användas om ett övergångsställe har avlägsnats.
Övergångsställen som ska avlägsnas:
Nyland, 9 objekt:
Landsväg 11170, Lojo, Venteläntie 5, objektet på kartan: Google maps
Landsväg 1130, Kyrkslätt, Evitskogsvägen 873, objektet på kartan: Google maps
Landsväg 11171, Sjundeå, Kyrkovägen 9, objektet på kartan: Google maps
Landsväg 1215, Vichtis, Enätie 38, objektt på kartan: Google maps
Landsväg 1221, Vichtis, Nurmijärventie 745, objektet på kartan: Google maps
Landsväg 120, Vichtis, Vanha Porintie 770, objektet på kartan: Google maps
Landsväg 11475, Nurmijärvi, Sipoontie 757, objektet på kartan: Google maps
Landsväg 146, Sibbo, Rajakulmavägen 3, objektet på kartan: Google maps
Landsväg 11059, Raseborg, Sandtagsgränd 5, objektet på kartan: Google maps
Egentliga Tavastland, 5 objekt:
Landsväg 305, Tavastehus, Hauhontie 1725, objektet på kartan: Google maps
Landsväg 3052, Tavastehus, Parolannummentie 92, objektet på kartan: Google maps
Landsväg 290, Hausjärvi, Hausjärventie 1871, objektet på kartan: Google maps
Landsväg 2892, Hausjärvi, Kappalaisentie 124, objektet på kartan: Google maps
Landsväg 282, Forssa, Tupasuontie x Häiviäntie anslutning, objektet på kartan: Google maps
Päijänne-Tavastland, 2 objekt:
Landsväg 312, Lahtis, Nastolantie x Metallikatu anslutning, objektet på kartan: Google maps
Landsväg 312, Lahtis, Nastolantie x Kankaanpääntie anslutning, objektet på kartan: Google maps
Nyckelord
Kontakter
NTM-centralen i Nyland, trafiksystemexpert Miikko Santala fornamn.efternamn@ely-keskus.fi, tfn 0295 036 279
NTM-centralen i Nyland, ledande sakkunnig Marko Kelkka fornamn.efternamn@ely-keskus.fi, tfn 0295 021291
Bilder

Om
Uudenmaan ELY-keskusOpastinsilta 12 A, 2. krs
00520 Helsinki
0295 021 000http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-uusimaa
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ Uudenmaan ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus
Kaloisten silta i Tavastehus öppnas för trafik 23.12.202510.12.2025 14:05:00 EET | Pressmeddelande
Arbetet färdigställs våren 2026.
Hämeenlinnassa Kaloisten silta avataan liikenteelle 23.12.202510.12.2025 14:05:00 EET | Tiedote
Sillan viimeistelytyöt jatkuvat keväällä 2026.
Delaktighet i arbetslivet för invandrade föräldrar som vårdar barn hemma – nya verksamhetsmodeller och lösningar9.12.2025 14:00:00 EET | Pressmeddelande
På det riksomfattande evenemanget som ordnades på Omnia i Esbo i tisdags presenterades verksamhetsmodeller och god praxis som utvecklats i projektarbetet och som främjar delaktigheten i arbetslivet för föräldrar med invandrarbakgrund som vårdar sina barn hemma. Evenemanget samlade cirka 300 deltagare från olika delar av Finland – cirka 60 på plats och 200 via nätet. Ämnet är särskilt aktuellt, eftersom lagen om främjande av integration som trädde i kraft i början av 2025 förpliktar kommunerna att erbjuda integrationsfrämjande utbildning även för grupper utanför arbetsmarknaden, såsom föräldrar som vårdar sina barn hemma.
Kotona lapsia hoitavien maahanmuuttaneiden vanhempien työelämäosallisuus – uusia toimintamalleja ja ratkaisuja9.12.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Tänään Espoossa Omniassa järjestetyssä valtakunnallisessa tilaisuudessa esiteltiin hanketyössä kehitettyjä toimintamalleja ja hyviä käytäntöjä, joilla edistetään kotona lapsiaan hoitavien maahanmuuttaneiden vanhempien osallisuutta työelämässä. Tilaisuus kokosi yhteen noin 300 osallistujaa eri puolilta Suomea – noin 60 paikan päällä ja 200 verkon välityksellä. Aihe on erityisen ajankohtainen, sillä vuoden 2025 alussa voimaan tullut laki kotoutumisen edistämisestä velvoittaa kuntia tarjoamaan kotoutumista edistävää koulutusta myös työmarkkinoiden ulkopuolella oleville ryhmille, kuten kotona lapsiaan hoitaville vanhemmille.
Åsikter begärs om kompletteringen av miljökonsekvensbedömningen (MKB) för Flygbanan8.12.2025 17:02:00 EET | Pressmeddelande
Flygbanan är en ny banförbindelse som är under planering. Banan går i en tunnel från Böle via Helsingfors-Vanda flygplats till Kervo. En förutredning och en miljökonsekvensbedömning (MKB) gjordes för Flygbanan 2022–2023. Som en del av översiktsplaneringen ändrades sträckningen för Flygbanan under våren 2025 så att sträckningen ansluter till huvudbanan redan söder om Kervo station. Kontaktmyndigheten förutsatte i sitt utlåtande 4.6.2025 att miljökonsekvensbeskrivningen ska kompletteras i fråga om den nya sträckningen. Denna komplettering av MKB-beskrivningen som nu finns till påseende ersätter den ursprungliga bedömningsbeskrivningen till den del som bedömningen behandlar Flygbanans konsekvenser i Tusby, Norra Vanda och Kervo. Projektets betydande miljökonsekvenser har beskrivits i miljökonsekvensbeskrivningen. Beskrivningen och projektet presenteras vid ett offentligt möte i december. Utlåtanden och åsikter ska lämnas till kontaktmyndigheten senast den 21 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum