Kestävämpää muotia ja ilmastoviisaampaa ruoantuotantoa – S-ryhmä SuomiAreenan kumppanina kesällä 2023
Mistä tunnistaa vastuullisen marketmuodin vuonna 2023? Entä mikä merkitys lähiruoalla ja ilmastoviisaammilla viljelytekniikoilla on tämän päivän ruoantuotannossa? S-ryhmä on SuomiAreenan kumppani kesällä 2023 ja tarjoaa kiinnostavia puheenaiheita, kohtaamispaikkoja ja inspiraatiota tapahtumakävijöille.

MTV ja Porin kaupunki järjestävät SuomiAreenan heti juhannuksen jälkeen 27.–30.6.2023. Neljän päivän aikana nostetaan esiin erilaisia tekoja ja ratkaisuja, joilla suomalaista yhteiskuntaa viedään kohti parempaa tulevaisuutta. S-ryhmä on tänä vuonna SuomiAreenan yhteistyökumppani ja nostaa keskusteluun tässä ajassa tärkeitä puheenaiheita, joissa S-ryhmällä on merkittävä rooli. Tarjoamme myös puitteet laajemmin yhteiskunnalliselle keskustelulle, kun Satakunnan Osuuskauppa rakentaa festivaalille uuden keskustelulavan Sokos Hotel Vaakunan viereen Gallen-Kallelan kadulle. Uusi lava on yksi virallisista tapahtumalavoista ja sijaitsee keskeisellä paikalla torin lähettyvillä.
Muoti kuuluu kaikille ja lähiruoka lautasille
Tiistai-iltana 27. kesäkuuta klo 19 Suomen suosituin vaatekauppa Prisma tuo SuomiAreenan kävijöille inspiraatiota kesän ja syksyn pukeutumiseen muotinäytöksen muodossa Antinkadun lavalla. Näytöksen aikana pureudutaan myös marketmuodin vastuullisuuteen. Lavalla nähdään Prisman omien merkkien sekä oman maahantuonnin vaatteita niin aikuisille kuin lapsillekin. Kaikilla kiinnostuneilla on ollut mahdollisuus hakea muotinäytökseen malliksi avoimen castingin kautta.
Samana iltana keskustelu muodista ja sen vastuullisuudesta jatkuu Vaakuna-lavalla klo 20. Mukana keskustelussa on muun muassa Suomen tunnetuin muotikommentaattori Sami Sykkö.
Torstaina Satakunnan Osuuskauppa kumppaneineen kokoaa ruokaketjun toimijoita yhteen Eetunaukiolle Lähiruokatorille. Keskelle kaupunkia saadaan aitoa maalaistunnelmaa traktoreineen ja heinäpaaleineen – täällä pääsee laittamaan myös kädet kunnolla multaan. Ohikulkijat pääsevät tutustumaan paikallisiin lähiruokatoimijoihin ja maistelemaan heidän tuotteitaan. Lisäksi kävijöillä on mahdollisuus keskustella SOK:n, Satakunnan osuuskaupan ja ProAgrian maatalouden asiantuntijoiden kanssa ruokaketjun toiminnasta ja kotimaisesta, kestävästi tuotetusta ruoasta.
Kotimaisen ruoan menestyksen edistäminen on S-ryhmän ja ProAgrian yhteinen tavoite, jota viedään eteenpäin myös eri puolilla Suomea yhdessä toteutettavilla maatalousyrittäjille järjestettävillä Tulevaisuusvalmennuksilla.
Puhetta ikääntyvien työurista sekä vastuullisuudesta sidosryhmien tilaisuuksissa
S-ryhmän asiantuntijoita nähdään SuomiAreenassa myös sidosryhmien paneelikeskusteluissa.
Keskiviikkona 28.6. Lääkkeiden saatavuuden parantamisesta on keskustelemassa mediajohtaja Päivi Anttikoski Tekir Dialogi -tilaisuudessa.
Vastuullisesta toiminnasta on keskustelemassa SOK:n vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa keskiviikkona Suomen Tekstiili & Muoti ry:n Pikamuoti pois muodista -keskustelussa sekä torstaina Sus+Com Agencyn Mitä sosiaalinen vastuullisuus tarkoittaa? -paneelissa.
Torstaina SOK:n henkilöstöjohtaja Hanne Lehtovuori pohtii ikääntyvien työuria Nextmile Oy:n Konkarit töihin ja työelämä tukemaan pitkiä työuria! -paneelissa.
Lisätietoja SuomiAreenan ohjelmistosta:
Ohjelma - Muoti kuuluu kaikille -muotinäytös | SuomiAreena
Ohjelma - Satakunnan Osuuskaupan lähiruokatori | SuomiAreena
Ohjelma - Konkarit töihin ja työelämä tukemaan pitkiä työuria! | SuomiAreena
Ohjelma - Pikamuoti pois muodista | SuomiAreena
Ohjelma - Mitä sosiaalinen vastuullisuus tarkoittaa? | SuomiAreena
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK Viestintä
Puh:050 472 2745viestinta@sok.fiKuvat
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta. Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. #parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.
Kysely: Joka neljäs suomalainen värjää hiuksiaan säännöllisesti kotona – näin vältät tyyppimokat12.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan hiusten värjäämistä pidetään tärkeänä osana ulkonäköä. Neljäsosa suomalaisista värjääkin hiuksensa kotona säännöllisesti eli vähintään 3–5 kertaa vuodessa. Sokoksen kauneuden asiantuntija jakaa vinkit yleisimpiin kotivärjäyksen sudenkuoppiin.
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.
Uusi malli mullistaa työn ja vapaan yhteensovittamisen – 3500 S-ryhmän työntekijää valitsee itse omat työvuoronsa2.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Uusi työvuorosuunnittelun malli helpottaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista ja lisää merkittävästi vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön. Tänä keväänä noin 3500 työntekijää osallistuu itse aktiivisesti omien työvuorojensa valintaan, kun useat S-ryhmän osuuskaupat käyttävät yhteisöllisen työvuorosuunnittelun mallia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme