Sosiaalipalvelualan neuvottelutulos vahvistettu – pitkällä sopimuskaudella suuret palkankorotukset

Yksityisen sosiaalipalvelualan TES-osapuolet Hyvinvointiala HALI ry, Sote ry (SuPer, Tehy, ERTO), JHL, Talentia ja Salli (Jyty, PRO, STHL) ovat tänään hallinnoissaan vahvistaneet 8.6.2023 saavutetun neuvotteluratkaisun yli 72 000 työntekijän toimialalle.

Yhteensä 2 vuoden ja 8 kuukauden sopimuskauden palkankorotusten kumulatiivinen taso on 13,52 %. Kumulatiivisuus kertoo palkankorotusten kokonaisnousun sopimuskauden alusta sopimuskauden loppuun. Lähihoitajilla ja tätä koulutetummilla ammattiryhmillä, joihin kuuluu valtaosa henkilöstöstä, palkat nousevat enemmän. Heillä vähimmäispalkkojen nousu on keskimäärin 14,7 %.

”Arvokasta työtä tekevät alan ammattilaiset saavat huomattavan palkankorotuksen. Uskon nyt sovitun palkkaratkaisun osaltaan helpottavan työvoimapulaa. Pitkä sopimuskausi antaa myös hyvän mahdollisuuden edistää alan vetovoimaa ja työhyvinvointia yhdessä ammattijärjestöjen kanssa”, sanoo Hyvinvointiala HALI ry:n työmarkkinajohtaja Tuomas Mänttäri.

”Toimialan taloudellinen tilanne on hyvin vaikea ja tässä käännän katseeni hyvinvointialueiden suuntaan. Tällä hetkellä hyvinvointialueet ja kunnat maksavat ostopalveluista rutkasti alle niiden omien tuotantokustannusten ja palvelusetelin arvo ei perustu julkisen palvelun hintaan. Näihin asioihin on saatava muutos, jotta alan yritykset ja järjestöt pystyvät jatkossakin tarjoamaan yhteiskunnan kannalta elintärkeitä palveluja”, Mänttäri lisää.

Uusi työehtosopimus on voimassa 1.5.2023 – 31.12.2025. Ensimmäiset palkankorotukset ovat syyskuussa. Palkankorotusten määrät ja ajankohdat löydät alta.

Sopimuskauden 1.5.2023 – 31.12.2025 palkankorotukset

Vuosi 2023

1.9.2023             3,6 % palkkojen yleis- ja taulukkokorotus

1.9.2023             Vähimmäispalkkoja korotetaan 3,6 % yleis- ja taulukkokorotuksen lisäksi kaikissa palkkaryhmissä ja palveluslisäportaissa 1,9–2,2 %. Keskimäärin alarajakorotuksen palkkatasoa nostava kustannusvaikutus toimialalla on 1,56 %