Elcoline Group

Elcoline tarjoaa pitkän työnäkymän meriteollisuudessa, josta ei loistoa puutu: “On viehättävää nähdä jättiristeilijän rakentaminen alusta loppuun asti”

Maailman suurin loistoristeilijä Icon of the Seas valmistuu hyvää vauhtia Turun telakalla. Myös Elcoline on viimeisen vuoden aikana päässyt osaltaan tekemään historiaa tämän loistoristeilijän rakentamisessa – muun muassa vaativien teknisten tilojen sähköistämisessä sekä osallistuessaan parinkymmenen hengen tiimillä merikoeajoihin juhannuksen tienoilla.
Maailman suurin loistoristeilijä Icon of the Seas on pitänyt Elcolinen meriteollisuuden yksikön kiireisenä. Elcolinen sopimus sisältää muun muassa vaativia teknisten alueiden sähköistys- ja käyttöönottotöitä kaikilla kolmella Icon-risteilijällä. Toinen Icon-risteilijöistä on tarkoitus luovuttaa keväällä 2025 ja kolmas keväällä 2026. Merikoeajot käynnistyvät juhannusviikolla Turun telakalla. Kuva: Elcoline

Turun telakalla pian valmistuva jättiristeilijä Icon of the Seas on peräti 365 metriä pitkä ja lähes 50 metriä leveä. Ihmisiä risteilijälle mahtuu lähes 10 000 henkilöstö mukaan lukien. Loistokkuudesta kertovat laivan tarjoamat aktiviteetit, muun muassa 7 uima-allasta, 9 ulkoporeallasta, vesipuisto, jossa on 6 vesiliukumäkeä, luisteluareena ja surffaussimulaattori. Voisiko upeampaa ja monipuolisempaa työmaata enää kuvitella.

Lokakuussa luovutettava risteilijä on jo herättänyt laajasti kansainvälistä huomiota. HS Turku uutisoi toukokuussa 80 ulkomaalaisen toimittajan vierailusta laivalla.

Laivasähköasennusta kansainvälisessä ympäristössä ja kokeneessa tiimissä

– Alussa tämä on vähän kuin teollisuuslaitoksen asennusta, mutta lopussa tehdään töitä loistoristeilijällä. On viehättävää nähdä jättiristeilijän rakentaminen alusta loppuun asti. Viehättävää on myös monikansallinen ympäristö, jossa pääsemme toimimaan, hehkuttaa Elcolinen meriteollisuuden osaamiskeskuksen vetäjä Markku Salonen.

Leveään hymyyn on aihetta, sillä Elcolinen meriteollisuuden yksikön saama sopimus on yhtiön historian suurin ja täydentää tilauskirjoja aina vuoteen 2026 asti. Hulppea risteilijä on Icon-sarjan ensimmäinen ja se on tarkoitus luovuttaa tilaajalleen, maailman toiseksi suurimmalle risteilyvarustamolle Royal Caribbeanille, lokakuun lopussa. Neitsytmatkalle Miamista alus pääsee aikataulun mukaan tammikuussa.

Ilman valtavaa verkostoa nopea läpimenoaika ei olisi mahdollinen

– Keskimäärin 50 ihmistä on meidän kiinteä oma vahvuus Icon-projektissa. Siinä on nuorempienkin, alalle pyrkivien kavereiden, mahdollisuus kehittyä hyvin osaavan joukon rinnalla. Yhden risteilijän rakentaminen kestää vuoden-puolitoista. Kestää hetki, ennen kuin kehittyy kokeneeksi laivasähköasentajaksi. Rekrytoimme seuraavan Icon-projektin yhteydessä jälleen uusiakin osaajia, jotta heillä on aikaa oppia nämä hommat. Meillä on tarjota pitkä työnäkymä ja mielenkiintoinen ympäristö, Salonen sanoo.

Mielenkiintoa ja samalla oman haasteensa erityisesti projektin- ja resurssienhallintaan tuo valtava kansainvälinen verkosto, joka laivanrakennukseen liittyy. Ennen telakalla oli lähes kaikki timpureista lähtien. Tänä päivänä valtaosan laivasta tekevät erikoistuneet osaajat ympäri maailman. Elcolinen meriteollisuuden yksikkö esimerkiksi on erikoistunut sähköautomaatioon ja tekee laivojen teknisten tilojen sähköistyksiä ja käyttöönottoja.

– Vuosikymmenten aikana rakennettu verkosto ja sen hallinta ovat Suomen ja Turun telakan kilpailuvaltteja. Siksi tällainen jättiristeilijä on mahdollista valmistaa vain noin puolessatoista vuodessa. Se ei olisi mahdollista missä tahansa telakalla. Risteilijän rakentaminen on hyvin pitkälle verkostomaista toimintaa, jolloin telakan oman työn osuudeksi jää parisenkymmentä prosenttia. Myös Elcoline on verkostoyhteistyössä aktiivinen toimija. Olemme mukana järjestämässä esimerkiksi yhteisiä projektinhallinnan koulutuksia, Salonen kuvaa.

Elcolinelta mittava tiimi mukaan merikoeajoihin

– Pikkuhiljaa ollaan siirtymässä käyttöönottovaiheeseen meidänkin töiden osalta ja päästään testaamaan, että kaikki toimii. Elcolinelta osallistuu parikymmenhenkinen tiimi merikoeajoihin testaamaan käyttöönottojärjestelmiä muun koeajoporukan mukana. Tavoitteena on, että ensimmäinen merikoeajo on juhannusviikolla ja toinen syyskuun alussa, Salonen kertoo.

Icon-sarjan toisella aluksella Elcolinen työt alkavat kesällä 2024. Väliin mahtuu kokoluokaltaan pienemmän, TUI Cruises -varustamolle toimitettavan, Mein Shift 7 -aluksen sähköistys- ja käyttöönottotyöt Turun telakalla. Ihan pieni risteilijä ei ole sekään, noin 60 prosenttia maailman suurimman Icon-risteilijän kokoluokasta. Viime syksyn työlistalle puolestaan mahtui Turun telakalta loppuvuodesta luovutettu Carnival Celebration -risteilyalus, jossa Elcoline oli niin ikään mukana keskimäärin 35 henkilön omalla vahvuudella.

– Risteilijämarkkina on elpynyt hyvin koronasta ja on taas kasvukäyrällä. Varustamoilla on tilauskantaa uusista laivoista aina vuoteen 2028 saakka. Elcolinella on jatkossa tarkoitus kasvattaa jalansijaa myös Rauman telakalla. Laivat täytyy tehdä tulevaisuudessa hiilineutraaleiksi, mikä tarkoittaa murrosta laivojen tekniikassa. Näen, että asemamme vain vahvistuu tulevaisuudessa, kun sähkönkäyttö lisääntyy, Salonen arvioi.

Kuvat

Lataa
Icon of the Seas -jättilaivan teknisten tilojen sähköistysten projektipäällikkönä toimii Elcolinen Max Nylund (vas.) ja asennuspäällikkönä Esa-Pekka Alhonmäki. Kuva: Elcoline
Lataa
Maailman suurin loistoristeilijä Icon of the Seas valmistuu hyvää vauhtia Turun telakalla. Myös Elcoline on viimeisen vuoden aikana päässyt osaltaan tekemään historiaa tämän loistoristeilijän rakentamisessa – muun muassa vaativien teknisten tilojen sähköistämisessä sekä osallistuessaan merikoeajoihin juhannuksen tienoilla. Kuva: Elcoline

Leijukuja 6
78210 Varkaus, Finland

+358 20 155 6300http://www.elcoline.fi

Elcoline Group

Elcoline on pohjoismainen kasvuyhtiö, joka on erikoistunut teollisuuden kunnossapito- ja huoltopalveluihin. Palveluitamme ovat kokonais- ja osakunnossapidon ulkoistukset, huollon palvelusopimukset sekä vaativat asennusprojektit. Laaja palveluvalikoimamme kattaa niin mekaaniset asennukset, sähkö-, automaatio- ja instrumentointityöt kuin putkistojen asennukset ja hitsaukset sekä energiateollisuuden osien konepajavalmistuksen. Asiakkaamme toimivat mm. teräs-, meri-, energia-, puolustus-, kemian-, teollisen rakentamisen ja kaivosteollisuuden parissa. Laadukkaita ja turvallisia palveluita tuottamalla varmistamme asiakkaittemme tuotantovarmuuden.

Elcoline on perustettu vuonna 2002 ja se työllistää noin 600 teollisuudenalan ammattilaista. Yhtiö toimii Suomessa ja Ruotsissa sekä huoltosopimuskohteissa ympäri maapalloa. Tavoitteemme on kasvaa kannattavasti ja olla toimialamme arvostetuin kumppani asiakkaillemme sekä halutuin työnantaja työntekijöillemme.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Elcoline Group

Elcoline Group Oy:n hallitukseen on nimitetty Ari Lehtoranta ja Kia Aejmelaeus3.7.2023 11:04:56 EEST | Tiedote

Evli-konserniin kuuluva EAB Private Equity sekä Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo, pääomasijoitusyhtiö Tesi ja Arvo Sijoitusosuuskunta tekivät Elcolineen yli 20 miljoonan euron kokonaissijoituksen, joka jakautuu yrityskauppavetoisen kasvutarinan jatkamiseen ja omistusrakenteen uudelleen järjestelyyn. Sijoitus on saanut kilpailuviranomaisen hyväksynnän. Elcolinen perustajat ja avainhenkilöt jatkavat yhtiön huomattavina omistajina. Pääomasijoituksen myötä Ari Lehtoranta ja Kia Aejmelaeus aloittivat Elcoline Group Oy:n hallituksessa uusina jäseninä 26.6.2023.

Nordic companies Elcoline and Salgrom to cooperate on industrial fire protection that features space technology30.6.2023 14:51:28 EEST | Press release

Elcoline Group and Salgrom Technologies have entered into a cooperation agreement to produce fire protection solutions for industrial needs in the Nordic countries. The range includes a wide selection of some of the most effective aerosol fire suppression and extinguishing automation solutions, including life cycle services. The agreement will enable the companies to meet the increasing demand, which has been driven by the need to abandon traditional fire extinguishing agents that harm the environment.

Nordiska Elcoline och Salgrom ingår ett samarbetsavtal om industriell brandbekämpning som utnyttjar rymdteknologi30.6.2023 14:46:39 EEST | Tiedote

Elcoline Group och Salgrom Technologies har ingått ett samarbetsavtal om att producera brandbekämpningslösningar för den nordiska industrins behov. Utbudet omfattar ett brett sortiment av aerosolbaserade lösningar för brandbekämpning och släckningsautomatik som hör till de effektivaste i världen, inklusive livscykeltjänster. Genom avtalet kan företagen svara på den växande efterfrågan, som har påskyndats av att traditionella brandbekämpningsämnen fasas ut på grund av att de är miljöskadliga.

Elcoline provides long-term career prospects in the maritime industry with no shortage of glamour: “It’s amazing to witness the construction of a giant cruise ship from start to finish”30.6.2023 14:36:11 EEST | Press release

Over the past year, Elcoline has been involved in making history in the construction of the largest luxury cruise ship in the world by electrifying demanding technical rooms, for example. The cruise ship, which will be delivered in October, has already attracted wide-spread international attention.

Elcoline erbjuder långa arbetsutsikter inom marinindustrin, som inte saknar en viss glans: ”Det är fascinerande att följa med byggandet av en jättekryssare från början till slut”30.6.2023 14:27:31 EEST | Uutinen

Under det senaste året har Elcoline fått bidra till historieskrivningen genom att delta i byggandet av världens största lyxkryssare, bland annat genom att utföra elinstallationer i krävande tekniska utrymmen. Kryssaren ska överlämnas i oktober och har redan väckt mycket internationell uppmärksamhet.