Pitkämatkalaiset Mississippi-joen varrelta Suomessa: ”Odotan että tulee kuuma ja pääsee uimaan”

Jukka ja Henri Kukkonen Yhdysvaltain Minnesotan osavaltiosta pääsevät toteuttamaan haaveensa ja osallistuvat viikonloppuna swimrun-tapahtumaan kirkkaasta vedestään tunnetussa Puruvedessä.
"Poika on minua nopeampi niin juoksussa kuin uinnissa", sanoo Jukka Kukkonen 16-vuotiaasta Henri-pojastaan. Kuva: Kukkosten perhealbumi.

Yli 20 vuotta sitten Suomesta Yhdysvaltoihin muuttanut Jukka Kukkonen toteuttaa tulevana viikonloppuna monivuotisen haaveensa ja osallistuu 16-vuotiaan Henri-poikansa kanssa elämänsä ensimmäiseen swimrun-tapahtumaan Savonlinnan Punkaharjulla järjestettävässä Puruvesi Swimrunissa.

”Olemme kohtuullisen tottuneita juoksijoita ja uimareita, poika minua nopeampi. Triathlonia olen harrastanut kymmenisen vuotta”, Kukkonen sanoo.

“The Land of 10’000 Lakes”

Kukkosten kotiosavaltiossa Minnesotassa on asukkaita lähes yhtä paljon kuin Suomessa. Toinen yhtäläisyys tulee järvien suuresta määrästä. Minnesotan yksi nimitys kuulostaa suomalaisittain tutulta: ”The Land of 10’000 Lakes”.

”Luonnonvesissä uiminen on täälläkin tuttua puuhaa, mutta swimrun lajina ei ole pahemmin tunnettu.”

Kukkonen sanoo, että sääkin Minnesotassa on samankaltainen kuin Suomessa.

”Pikkaisen aiemmin kesä meille tulee”.

Lajin vaihtuminen innostaa

Kukkonen käy juoksulenkillä Pohjois-Amerikan toiseksi pisimmän joen, Mississippin rannassa.

Sähköautoilun ja sähköveneilyn asiantuntijatehtävissä oman yrityksensä nimissä työskentelevä Kukkonen pohtii tulevaa swimrun-kokemustaan innostuneena.

”Uinnin ja juoksun jatkuvaa vaihtumista suorituksen aikana ei triathlonissa ole. Sitä odotan mielenkiinnolla, että juostessa tulee kuuma ja pääsee uimaan.”

Uintimatkailua Suomeenkin?

Puruvesi Swimrunin tapahtumapäällikkö Janne Hänninen näkee, että kansainvälisellä uintimatkailulla olisi paikkansa myös järvistään tunnetussa Suomessa.

”Portugalista, Kreikasta, Kroatiasta ja yli 20 muusta maasta löytyy tuotteistettua uintimatkailua, mutta Suomesta ei."

"Pohjoismaisten uintimatkailukohteiden puolesta puhuu sekin, että paikoin liiankin lämpimiksi kehittyvien uimavesien aikakaudella voisimme tarjota viileän miellyttäviä vaihtoehtoja etenkin märkäpuvuissa liikkuville uimareille”, Hänninen sanoo.

INFO: Puruvesi SwimRun 17.6.2023

Kuvat

Lataa
Swimrun-tapahtumiin osallistutaan parin kanssa tai yhden hengen joukkueena. Kuva: Jarno Artika/Puruvesi SwimRun.
Lataa
Uintiosuuksilla saa käyttää säännöissä määriteltyjä apuvälineitä. Kuva: Jarno Artika/Puruvesi SwimRun
Lataa
Swimrun on niin hauskaa, että välillä voi jopa naurattaa. Kuva: Jarno Artika/Puruvesi SwimRun

Puruvesi SwimRun
Kesälahdentie 1614
58520 Hiukkajoki

+358 50 544 0103https://puruvesiswimrun.fi/

Puruvesi SwimRun on "Suomen kirkkain" swimrun-tapahtuma Punkaharjulla, Saimaan pohjoisosissa. Tapahtuman uintireitit kulkevat muikuistaan ja kirkkaudestaan tunnetussa Puruvedessä.

Tapahtuman erityispiirteet:

• Puruveden puhdas ja kirkas vesi
  • Luonnonläheinen reitti
  • Eteneminen idyllisessä maalaismaisemassa - mukana heinäseipäät ja vanhat traktorit
  • Helppo logistiikka - kaikki oheispalvelut pysäköinnistä alkaen kätevässä paketissa samalla maatilalla
  • Muutakin kuin sporttia: Tarjolla perinteistä suomalaista maaseuturomantiikkaa ja paikallista ruokaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Puruvesi SwimRun