Visit Finlandin uusi kuukausitilasto: Ulkomaiset matkailijat käyttivät Suomessa 512 miljoonaa euroa maalis-huhtikuussa 2023
Ulkomaiset matkailijat tekivät Suomeen maalis-huhtikuussa yhteensä 607 000 matkaa ja 5,6 miljoonaa yöpymistä. Keskimäärin matkailijat kuluttivat 843 euroa matkaa kohden, yhteensä 512 miljoonaa euroa. Matkoista 65 % oli vapaa-ajanmatkoja ja 35 % työmatkoja. Matkakohtainen hiilijalanjälki oli noin 480 kg CO2.

Tiedot käyvät ilmi Visit Finlandin Matkailijamittari-tilastosta, jonka tuloksia julkaistaan nyt ensimmäistä kertaa. Tilastosta saa tietoa neljästä kokonaisuudesta: matkojen määrästä, rahankäytöstä, hiilijalanjäljestä sekä matkailijoiden profiileista. Matkailijamittarin tiedot päivitetään kerran kuussa.
– Matkailijoiden rahankäytöstä ja matkustuskäyttäytymisestä tarvitaan luotettavaa ja ajantasaista tietoa elinkeinon ja poliittisen päätöksenteon tueksi. Paikkaamme aukkoa matkailudatan kentällä tuomalla elinkeinon, päättäjien ja median käyttöön uuden kuukausitilaston, Visit Finlandin Head of Business Intelligence Katarina Wakonen kertoo.
Suomen matkailu muuttuu talven taittuessa kevääseen
Ulkomaiset matkailijat tekivät 327 000 maaliskuussa päättynyttä matkaa Suomeen. Huhtikuussa määrä laski 280 000 matkaan. Maaliskuun matkoista kolme neljäsosaa tehtiin lentäen ja joka neljäs laivalla. Huhtikuussa vain hieman yli puolet matkoista (54 %) tehtiin lentäen.
Maaliskuussa päättyneiden vapaa-ajanmatkojen mediaanikesto oli viisi päivää, huhtikuussa neljä päivää. Maaliskuussa yöpymisen sisältäneistä vapaa-ajanmatkoista 20 prosenttia oli valmismatkoja, mutta huhtikuussa valmismatkojen osuus oli enää 8 prosenttia.
Maaliskuussa matkailijat kuluttivat Suomessa yhteensä 282 miljoonaa ja huhtikuussa 230 miljoonaa euroa. Matkapäivää kohden laskettuna maaliskuussa kulutettiin 98 euroa ja huhtikuussa 68 euroa per päivä.
– Maalis- ja huhtikuun eroja selittää osin se, että maaliskuu oli osassa maata vielä talvisesonkia, huhtikuu on puolestaan matkailullisesti tyypillisesti heikompi kuukausi. Maaliskuussa valmismatkojen osuus oli suurempi ja varaukset tehty pidemmällä aikavälillä. Huhtikuussa jo nähdään, että varaukset tehdään hieman lyhyemmällä varausajalla, lentomatkojen osuus laskee, ja pakettimatkojen osuus laskee merkittävästi. Tämä on tyypillistä ja odotettavissa on, että kehitys jatkuu toukokuun luvuissa, Wakonen analysoi.
Kesällä on odotettavissa jälleen muutos matkailijoiden profiiliin. Ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttö Suomessa koostuu majoituksesta, ravintoloista ja kahviloista, polttoaineesta, liikkumisesta, kulttuurista, urheilusta ja virkistyksestä sekä ostoksista ja muista menoista. Rahankäyttöön ei sisälly meno- ja paluumatkojen lento- ja laivalippuihin käytettyä rahaa.
Matkailijoiden hiilijalanjälki
Maaliskuussa ja huhtikuussa päättyneiden matkojen yhteenlaskettu hiilijalanjälki oli noin 290 000 tonnia hiilidioksidia (CO2). Maaliskuussa matkakohtainen hiilijalanjälki oli 512 kg CO2 ja huhtikuussa 434 kg CO2 per matka. Maalis-huhtikuussa lentomatkan keskimääräinen hiilijalanjälki oli 584 kg CO2 ja laivamatkan 267 kg CO2.
– Hiilijalanjälki kuvaa matkasta aiheutuneita hiilidioksidipäästöjä. Matkailuala tarvitsee tietoa alan ilmastovaikutusten arviointiin. Varsinkin pidemmällä aikavälillä on tärkeä seurata matkustamisen hiilijalanjälkeä, Wakonen jatkaa.
Hiilijalanjäljessä on huomioitu meno- ja paluumatkasta, Suomessa liikkumisesta sekä majoituksesta ja aterioista aiheutuneet päästöt.
Tärkeimmät tunnusluvut
ULKOMAISET MATKAILIJAT |
Maaliskuu 2023 |
Huhtikuu 2023 |
MATKAT |
||
Matkat Suomeen, lkm |
327 000 |
280 000 |
Yli yön matkat, lkm |
293 000 |
242 000 |
Päivämatkat, lkm |
34 000 |
38 000 |
Yöpymiset, milj. |
2,6 |
3,1 |
Vapaa-ajan matkojen mediaanikesto, yötä |
5 |
4 |
RAHANKÄYTTÖ |
||
Rahankäyttö, milj. € |
282 |
230 |
Rahankäyttö per matka, € |
864 |
819 |
Rahankäyttö per päivä, € |
98 |
68 |
JALANJÄLKI |
||
Hiilijalanjälki, tuhatta kg CO2 |
167 000 |
121 000 |
Hiilijalanjälki per matka, kg CO2 |
512 |
434 |
PROFIILI |
||
Lento- ja laivamatkojen osuus, % |
75/25 |
54/46 |
Vapaa-ajan ja työmatkojen osuus, % |
64/36 |
67/33 |
Vapaa-ajan matkailijoiden valmismatkojen osuus, % |
20 |
8 |
Kuinka monta kuukautta etukäteen varaus on tehty, kk |
1,9 |
1,7 |
Todennäköisyys palata kesäkaudella Suomeen lomamatkalle, (vapaa-ajan matkailijat) asteikko 1-5 |
3,6 |
3,8 |
Todennäköisyys palata talvikaudella Suomeen lomamatkalle, (vapaa-ajan matkailijat) asteikko 1-5 |
3,5 |
3,4 |
FAKTAT
- Matkailijamittari on Visit Finlandin rahoittama uusi kuukausitilasto
- Tutkimuksen kohdejoukon muodostavat ulkomailla asuvat matkailijat, jotka matkustivat Suomeen. Kohdejoukkoon eivät sisälly niin sanotut vaihtomatkustajat.
- Tutkimus rahoitetaan EU:n elpymis- ja palautumistukivälineellä, jolla tuetaan matkailualan kestävän ja digitaalisen kasvun kehittämistoimenpiteitä
- Tutkimuskonsepti pohjautuu Työ- ja elinkeinoministeriön teettämään selvitykseen Selvitys ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttöä ja matkustuskäyttäytymistä tarkastelevasta tutkimusasetelmasta - Valto (valtioneuvosto.fi)
- Tilastokeskus vastaa tutkimuksen otannan suunnittelusta ja tutkimusaineiston tuottamisesta
- Tutkimusyritykset TAK Oy ja Norstat Oy vastaavat satamissa ja lentokentillä tehtävästä tiedonkeruusta
- Maaliskuussa haastatteluja tehtiin Helsinki-Vantaan, Kittilän ja Rovaniemen lentoasemilla sekä Helsingin satamassa. Huhtikuussa aloitettiin haastattelut Turun satamassa. Kittilän ja Rovaniemen lentoasemat poistuivat mittarista huhtikuussa talvisesongin päättyessä
- Maalis-huhtikuun aineisto muodostuu 734:stä kohdejoukkoon kuuluvan henkilön haastattelusta. Toukokuusta eteenpäin haastatteluja tehdään enemmän: tavoitteena noin 600 kohdejoukon haastattelua per kuukausi eli noin 1 200 haastattelua kahden kuukauden jaksolla
- Yhden kuun matkamäärän virhemarginaali oli maalis-huhtikuussa noin 10 % suuntaansa. Otannan kasvaessa virhemarginaali pienenee
- Tutkimuksen tulokset julkaistaan tietokantatauluina Visit Finlandin Tilastopalvelu Rudolfissa sekä avoimena datana Matkailu ja turismi - Kategoriat avoindata.fi
Lisätietoja: Matkailijamittari - Visit Finland
Yhteyshenkilöt
Katarina WakonenHead of Business Intelligence, Visit FinlandBusiness Finland / Visit Finland
Puh:+358 40 072 3088katarina.wakonen@businessfinland.fiHeli HemgårdCommunications ManagerVisit Finland, Invest in Finland, Work in Finland, Film in Finland
Puh:+358409015219heli.hemgard@businessfinland.fiLinkit
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa noin 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Näistä Euroopan maista Suomeen tullaan harvimmin yöpymään2.5.2025 08:05:00 EEST | Tiedote
Saksa, Iso-Britannia, Ruotsi ja Ranska ovat tuttuja näkyjä Suomen matkailutilastoissa, sillä näistä maista tulee vuosittain satoja tuhansia yöpymisiä. Mutta entä Euroopan maat, joista Suomeen matkustetaan kaikkein harvimmin? Tilastojen häntäpäästä löytyvät Liechtenstein, Albania ja Valko-Venäjä.
Business Finland startade en kampanj om hållbar gruvdrift och kritiska mineraler28.4.2025 08:03:00 EEST | Pressmeddelande
Kritiska mineraler och strategiska råvaror har nu en stor marknadsdriven efterfrågan när olika länder investerar i att säkra leveranskedjan för mineraler och i miljömål. Business Finland startade en årslång kampanj för att stödja hållbar förnyelse av den finska gruv- och mineralsektorn med tio miljoner euro. ”Gruvornas negativa miljöpåverkan måste minskas och försörjningsberedskapen i Finland garanteras”, säger Satu Penttinen från Business Finland, som har utsetts att leda kampanjen.
Business Finland aloitti kestävän kaivosteollisuuden ja kriittisten mineraalien kampanjan28.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Kriittisille mineraaleille ja strategisille raaka-aineille on nyt suurta markkinalähtöistä kysyntää, kun eri maat investoivat mineraalien toimitusketjujen turvaamiseen ja ympäristötavoitteisiin. Business Finland aloitti vuoden mittaisen kampanjan, joka tukee suomalaisen kaivos- ja mineraalisektorin kestävää uudistumista 10 miljoonalla eurolla. “Kaivosten haitallisia ympäristövaikutuksia tulee pienentää ja Suomelle taattava huoltovarmuus”, sanoo kampanjan vetäjäksi nimetty Satu Penttinen Business Finlandista.
Företag i södra Finland har upptäckt FN:s enorma köpmaskin24.4.2025 08:03:00 EEST | Pressmeddelande
FN publicerar försäljningsinformation om hur marknaden som är värd 25–30 miljarder dollar har utnyttjats. ”Det har skett genombrott, och särskilt företag i södra Finland har hittat en kanal och lyckats leverera sina tjänster till olika FN-organisationer”, säger Marjukka Holopainen-Rainio från Business Finland.
Eteläsuomalaiset yritykset ovat löytäneet YK:n valtavan ostokoneiston24.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
YK julkaisee myyntitietoa siitä, miten 25–30 miljardin dollarin arvoista markkinaa on hyödynnetty. "Läpimurtoja on tapahtunut, ja etenkin eteläsuomalaiset yritykset ovat löytäneet kanavan ja onnistuneet toimittamaan palveluitaan YK:n eri organisaatioille”, sanoo Marjukka Holopainen-Rainio Business Finlandista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme