Visit Finlandin uusi kuukausitilasto: Ulkomaiset matkailijat käyttivät Suomessa 512 miljoonaa euroa maalis-huhtikuussa 2023
Ulkomaiset matkailijat tekivät Suomeen maalis-huhtikuussa yhteensä 607 000 matkaa ja 5,6 miljoonaa yöpymistä. Keskimäärin matkailijat kuluttivat 843 euroa matkaa kohden, yhteensä 512 miljoonaa euroa. Matkoista 65 % oli vapaa-ajanmatkoja ja 35 % työmatkoja. Matkakohtainen hiilijalanjälki oli noin 480 kg CO2.

Tiedot käyvät ilmi Visit Finlandin Matkailijamittari-tilastosta, jonka tuloksia julkaistaan nyt ensimmäistä kertaa. Tilastosta saa tietoa neljästä kokonaisuudesta: matkojen määrästä, rahankäytöstä, hiilijalanjäljestä sekä matkailijoiden profiileista. Matkailijamittarin tiedot päivitetään kerran kuussa.
– Matkailijoiden rahankäytöstä ja matkustuskäyttäytymisestä tarvitaan luotettavaa ja ajantasaista tietoa elinkeinon ja poliittisen päätöksenteon tueksi. Paikkaamme aukkoa matkailudatan kentällä tuomalla elinkeinon, päättäjien ja median käyttöön uuden kuukausitilaston, Visit Finlandin Head of Business Intelligence Katarina Wakonen kertoo.
Suomen matkailu muuttuu talven taittuessa kevääseen
Ulkomaiset matkailijat tekivät 327 000 maaliskuussa päättynyttä matkaa Suomeen. Huhtikuussa määrä laski 280 000 matkaan. Maaliskuun matkoista kolme neljäsosaa tehtiin lentäen ja joka neljäs laivalla. Huhtikuussa vain hieman yli puolet matkoista (54 %) tehtiin lentäen.
Maaliskuussa päättyneiden vapaa-ajanmatkojen mediaanikesto oli viisi päivää, huhtikuussa neljä päivää. Maaliskuussa yöpymisen sisältäneistä vapaa-ajanmatkoista 20 prosenttia oli valmismatkoja, mutta huhtikuussa valmismatkojen osuus oli enää 8 prosenttia.
Maaliskuussa matkailijat kuluttivat Suomessa yhteensä 282 miljoonaa ja huhtikuussa 230 miljoonaa euroa. Matkapäivää kohden laskettuna maaliskuussa kulutettiin 98 euroa ja huhtikuussa 68 euroa per päivä.
– Maalis- ja huhtikuun eroja selittää osin se, että maaliskuu oli osassa maata vielä talvisesonkia, huhtikuu on puolestaan matkailullisesti tyypillisesti heikompi kuukausi. Maaliskuussa valmismatkojen osuus oli suurempi ja varaukset tehty pidemmällä aikavälillä. Huhtikuussa jo nähdään, että varaukset tehdään hieman lyhyemmällä varausajalla, lentomatkojen osuus laskee, ja pakettimatkojen osuus laskee merkittävästi. Tämä on tyypillistä ja odotettavissa on, että kehitys jatkuu toukokuun luvuissa, Wakonen analysoi.
Kesällä on odotettavissa jälleen muutos matkailijoiden profiiliin. Ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttö Suomessa koostuu majoituksesta, ravintoloista ja kahviloista, polttoaineesta, liikkumisesta, kulttuurista, urheilusta ja virkistyksestä sekä ostoksista ja muista menoista. Rahankäyttöön ei sisälly meno- ja paluumatkojen lento- ja laivalippuihin käytettyä rahaa.
Matkailijoiden hiilijalanjälki
Maaliskuussa ja huhtikuussa päättyneiden matkojen yhteenlaskettu hiilijalanjälki oli noin 290 000 tonnia hiilidioksidia (CO2). Maaliskuussa matkakohtainen hiilijalanjälki oli 512 kg CO2 ja huhtikuussa 434 kg CO2 per matka. Maalis-huhtikuussa lentomatkan keskimääräinen hiilijalanjälki oli 584 kg CO2 ja laivamatkan 267 kg CO2.
– Hiilijalanjälki kuvaa matkasta aiheutuneita hiilidioksidipäästöjä. Matkailuala tarvitsee tietoa alan ilmastovaikutusten arviointiin. Varsinkin pidemmällä aikavälillä on tärkeä seurata matkustamisen hiilijalanjälkeä, Wakonen jatkaa.
Hiilijalanjäljessä on huomioitu meno- ja paluumatkasta, Suomessa liikkumisesta sekä majoituksesta ja aterioista aiheutuneet päästöt.
Tärkeimmät tunnusluvut
ULKOMAISET MATKAILIJAT |
Maaliskuu 2023 |
Huhtikuu 2023 |
MATKAT |
||
Matkat Suomeen, lkm |
327 000 |
280 000 |
Yli yön matkat, lkm |
293 000 |
242 000 |
Päivämatkat, lkm |
34 000 |
38 000 |
Yöpymiset, milj. |
2,6 |
3,1 |
Vapaa-ajan matkojen mediaanikesto, yötä |
5 |
4 |
RAHANKÄYTTÖ |
||
Rahankäyttö, milj. € |
282 |
230 |
Rahankäyttö per matka, € |
864 |
819 |
Rahankäyttö per päivä, € |
98 |
68 |
JALANJÄLKI |
||
Hiilijalanjälki, tuhatta kg CO2 |
167 000 |
121 000 |
Hiilijalanjälki per matka, kg CO2 |
512 |
434 |
PROFIILI |
||
Lento- ja laivamatkojen osuus, % |
75/25 |
54/46 |
Vapaa-ajan ja työmatkojen osuus, % |
64/36 |
67/33 |
Vapaa-ajan matkailijoiden valmismatkojen osuus, % |
20 |
8 |
Kuinka monta kuukautta etukäteen varaus on tehty, kk |
1,9 |
1,7 |
Todennäköisyys palata kesäkaudella Suomeen lomamatkalle, (vapaa-ajan matkailijat) asteikko 1-5 |
3,6 |
3,8 |
Todennäköisyys palata talvikaudella Suomeen lomamatkalle, (vapaa-ajan matkailijat) asteikko 1-5 |
3,5 |
3,4 |
FAKTAT
- Matkailijamittari on Visit Finlandin rahoittama uusi kuukausitilasto
- Tutkimuksen kohdejoukon muodostavat ulkomailla asuvat matkailijat, jotka matkustivat Suomeen. Kohdejoukkoon eivät sisälly niin sanotut vaihtomatkustajat.
- Tutkimus rahoitetaan EU:n elpymis- ja palautumistukivälineellä, jolla tuetaan matkailualan kestävän ja digitaalisen kasvun kehittämistoimenpiteitä
- Tutkimuskonsepti pohjautuu Työ- ja elinkeinoministeriön teettämään selvitykseen Selvitys ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttöä ja matkustuskäyttäytymistä tarkastelevasta tutkimusasetelmasta - Valto (valtioneuvosto.fi)
- Tilastokeskus vastaa tutkimuksen otannan suunnittelusta ja tutkimusaineiston tuottamisesta
- Tutkimusyritykset TAK Oy ja Norstat Oy vastaavat satamissa ja lentokentillä tehtävästä tiedonkeruusta
- Maaliskuussa haastatteluja tehtiin Helsinki-Vantaan, Kittilän ja Rovaniemen lentoasemilla sekä Helsingin satamassa. Huhtikuussa aloitettiin haastattelut Turun satamassa. Kittilän ja Rovaniemen lentoasemat poistuivat mittarista huhtikuussa talvisesongin päättyessä
- Maalis-huhtikuun aineisto muodostuu 734:stä kohdejoukkoon kuuluvan henkilön haastattelusta. Toukokuusta eteenpäin haastatteluja tehdään enemmän: tavoitteena noin 600 kohdejoukon haastattelua per kuukausi eli noin 1 200 haastattelua kahden kuukauden jaksolla
- Yhden kuun matkamäärän virhemarginaali oli maalis-huhtikuussa noin 10 % suuntaansa. Otannan kasvaessa virhemarginaali pienenee
- Tutkimuksen tulokset julkaistaan tietokantatauluina Visit Finlandin Tilastopalvelu Rudolfissa sekä avoimena datana Matkailu ja turismi - Kategoriat avoindata.fi
Lisätietoja: Matkailijamittari - Visit Finland
Yhteyshenkilöt
Katarina WakonenHead of Business Intelligence, Visit FinlandBusiness Finland / Visit Finland
Puh:+358 40 072 3088katarina.wakonen@businessfinland.fiHeli HemgårdCommunications ManagerVisit Finland, Invest in Finland, Work in Finland, Film in Finland
Puh:+358409015219heli.hemgard@businessfinland.fiLinkit
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa noin 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Nettihaut paljastavat: sauna, järvet ja yötön yö kiinnostavat kesämatkailijoita26.6.2025 07:44:30 EEST | Tiedote
Suomen kesä tunnetaan ainutlaatuisista luontoelämyksistään kuten tuhansista järvistään ja keskiyön auringon paisteesta. Internetin hakukonedataan perustuvan tiedon mukaan luontoon liittyvien mielikuvien rinnalla kulttuuriin ja urbaaniin elämään liittyvät aiheet sekä kaupunkien tarjonta kiinnostaa yhä useampaa ulkomaista matkailijaa. Suomen tarjonnan tunteminen avaa paremmat mahdollisuudet saada matkailijat houkuteltua kesäiseen Suomeen.
Finnish health businesses seek new market in Japan23.6.2025 08:29:00 EEST | Press release
Business Finland is holding a comprehensive presentation of Finland’s health sector during Japan’s World Expo in Osaka, Kyoto and Tokyo. Japan faces challenges like a low birth rate, an ageing population and labor shortages in the care sector, which are an opportunity for Finnish skills exports. In 2024, health exports to Japan stood at to €67 million.
Suomalaiset terveysalan yritykset hakevat uutta markkinaa Japanista23.6.2025 08:29:00 EEST | Tiedote
Business Finland järjestää Japanin maailmannäyttelyn ympärillä kattavan suomalaisen terveysalan esittelyn Osakassa, Kiotossa ja Tokiossa. Japanin haasteet, kuten alhainen syntyvyys, ikääntyvä väestö ja työvoimapula hoiva-alalla ovat mahdollisuus suomalaiselle viennille. Viime vuonna terveysalan vienti Japaniin oli 67 miljoonaa euroa.
Business Finlandilta poikkeuksellisen mittava rahoituspäätös – ICEYE käynnistää yli 250 miljoonan euron investointiohjelman19.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Business Finland on myöntänyt avaruus- ja puolustusteknologiayhtiö ICEYElle yhden historiansa suurimmista yksittäisistä rahoituksista. Runsaan 41 miljoonan euron rahoitus nopeuttaa merkittävästi yrityksen tuotekehitystoimintaa ja vahvistaa Suomen asemaa Euroopan avaruusteknologian edelläkävijämaana. Rahoituksen avulla ICEYE käynnistää laajan yli 250 miljoonan euron investointiohjelman.
Suomi ehkäisee matkailun haittavaikutuksia jo ennakolta17.6.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Visit Finland on julkaissut Kestävän matkailun tila 2024 -raportin, joka nostaa esiin tarpeen määritellä matkailun vaikutusten rajat ennen kuin ongelmia syntyy. Ilman kantokyvyn tunnistamista vaarana on, että matkailu alkaa kuluttaa juuri niitä vetovoimatekijöitä, joiden vuoksi Suomeen tullaan, kuten luontoa ja hiljaisuutta. Suomessa rakennetaan järjestelmällisesti mittareita, joiden avulla matkailun kasvu voidaan ohjata kestävään suuntaan jo ennakoivasti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme