Selvitys nosti esiin festivaali- ja konserttikävijöiden kokeman epäasiallisen käytöksen
Loka-marraskuussa 2022 suuri joukko elävän musiikin tapahtumakävijöitä vastasi jälleen laajaan yleisökyselyyn. Festivaalibarometriin saatiin 18 242 vastausta, mikä on enemmän kuin koskaan aiemmin. Kyselyä kävijöilleen välitti kaikenkaikkiaan 24 kotimaista rytmimusiikin festivaalia. Keikka- ja konserttipaikkojen yleisölle suunnattuun venuebarometriin vastasi 2 391 kävijää.
Epäasiallinen käytös kohdistuu eniten naisiin ja aliedustettuihin ryhmiin
Tällä kertaa sekä festivaali- että venuebarometrin uutena osa-alueena oli epäasiallinen käytös, mitä ei ole aiemmin Suomessa tutkittu tässä mittakaavassa. Tulokset olivat surullisia, vaikkakin linjassa kansainvälisten tutkimusten kanssa. Festivaalikävijöistä kolmasosa ja keikka- ja konserttikävijöistä lähes neljäsosa oli kokenut epäasiallista käytöstä. Festivaaleilla syrjintää oli kokenut 10% ja keikoilla ja konserteissa 9% vastaajista.
Yleisimmät epäasiallisen käytöksen muodot olivat seksuaalinen häirintä ja fyysisesti uhkaavat tilanteet. Epäasiallista käytöstä tapahtui eniten esitystä katsoessa. Seuraavaksi riskialttiimmat paikat olivat baarialue ja ruuhkatilanteet. Häiritsijä oli lähes aina tuntematon yleisön jäsen. Järjestysmiesten taholta koettu epäasiallinen käytös oli vähäistä (5%), mutta tämä on silti huolestuttavaa, koska järjestyksenvalvojien tulisi nimenomaan huolehtia siitä, että tapahtumissa on turvallista.
Miehet kokivat epäasiallista käytöstä vähiten (festivaaleilla 24%, keikoilla ja konserteissa 20%), naiset taas merkittävästi enemmän (festivaaleilla 35%, keikoilla ja konserteissa 27%). Muunsukupuolisten tilanne oli kaikkein huonoin: festivaaleilla peräti 64% ja keikoilla ja konserteissakin puolet muunsukupuolisista kävijöistä oli kohdannut epäasiallista käytöstä.
Aliedustettujen ryhmien kuten seksuaali- tai sukupuolivähemmistöjen, vammaisten tai vammautuneiden edustajista epäasiallista käytöstä kohtasi festivaaleilla lähes puolet ja keikoilla ja konserteissa 39 prosenttia. Epäasiallisen käytöksen kokeminen kasvoi, kun henkilö kuului useampaan aliedustettuun ryhmään.
Koronan jäljet näkyvät ja siisteys, lippujen hinnat, seura ja asiakaspalvelu ovat tärkeitä
Vastaajien mukaan festivaaliosallistumiseen vaikuttavat edellisvuosien tapaan eniten lippujen hinnat, ohjelma ja ystävät. Festivaalielämykseen vaikuttavat taas eniten puhtaat ja siistit wc:t, liikkuminen ja asioiminen sujuvasti sekä rento tunnelma. Kyselyyn osallistuneiden 24 festivaalin arvioitu kokonaiskulutus oli lähes 162 miljoonaa euroa. Keikka- ja konserttielämyksen tärkein yksittäinen tekijä oli asiakaspalvelu, jonka jälkeen tulivat paikan siisteys ja järjestyksenvalvonta. Keskimääräinen keikkakohtainen kulutus oli noin 105 euroa.
Klubi- ja ravintolakonserttien sekä festivaalikäyntien määrä ei selvityksen mukaan ollut vielä palautunut koronavuosista. Koronatilanne vaikutti edelleen myös siihen, kuinka halukasta yleisö on osallistumaan keikoille, konsertteihin ja festivaaleille. Festivaali- ja konserttiliput ostettiin myöhemmin kuin ennen.
Taideyliopiston Sibelius-Akatemian julkaisusarjassa julkaistujen Festivaali- ja venuebarometrikyselyjen rakentamisesta ja levittämisestä vastasi LiveFIN ry. Tutkimusraportin toteuttivat Lapin yliopiston Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti sekä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian taidejohtamisen oppiaine. Muita yhteistyökumppaneita olivat tutkimukseen osallistuneet festivaalit sekä keikka- ja konserttipaikat.
Festivaali- ja venuebarometri 2022: Yleisön käsitykset festivaaleista ja konserttipaikoista sekä epäasiallisen käytöksen muodot elävän musiikintapahtumissa
Maarit Kinnunen & Mervi Luonila
Sibelius-Akatemian selvityksiä ja raportteja 27
ISSN: 1798-5455
ISBN 978-952-329-319-9
Helsinki 2023
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
YTT Maarit Kinnunen
Lapin yliopisto
puh. 050 5779153
maarkinn@ulapland.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Taideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, esittävien taiteiden sekä kirjoittamisen koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto
Taideyliopisto lausui Kulttuurivirastoa koskevasta lakiesityksestä6.2.2025 15:16:19 EET | Tiedote
Taideyliopisto jätti lausunnon opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan virastouudistusta koskevaan lainsäädäntöehdotukseen 31.1.2025. Taideyliopiston kirjastonjohtaja Tommi Harjun mukaan uudistuksen yhteydessä tulee varmistaa saavutettavuuskirjasto Celian palvelujen saavutettavuus ja käytettävyys. Lisäksi huomiota tulee kiinnittää Varastokirjaston suoritteiden maksuttomuuden säilyttämiseen myös jatkossa. Nämä asiat ovat olennaisia yliopistojen tutkijoiden ja opiskelijoiden tarpeiden kannalta.
Analía Capponi-Savolainen paljastaa lasten laulamisen syviä merkityksiä5.2.2025 13:13:00 EET | Tiedote
Väitöskirjassaan Capponi-Savolainen havaitsi, että laulaminen on tärkeä osa ekaluokkalaisten elämää.
Taideyliopiston rehtori Kaarlo Hildén: “Taide ja kulttuuri ovat yhteiskunnan ytimessä”4.2.2025 13:28:43 EET | Tiedote
Taideyliopisto julkaisi tavoitteensa huhtikuun kunta- ja aluevaaleihin ja esittää niiden rinnalla toimenpiteitä, joilla kunta- ja aluepäättäjät voivat vahvistaa kuntien ja hyvinvointialueiden elinvoimaa sekä hyvinvointia. Taideyliopiston rehtori Kaarlo Hildénin mukaan taiteella ja kulttuurilla on keskeinen rooli yhteiskunnan rakentamisessa.
Visa-Pekka Mertanen avaa uusia näkökulmia syntetisaattorilla improvisoituun jazziin14.1.2025 15:32:00 EET | Tiedote
Syntetisaattorit ovat läsnä kaikkialla: 1970-luvulta lähtien valtaosa musiikista, jota kuulemme vaikkapa autoradioissa, hotelliauloissa ja työpaikkojen kahvihuoneissa, sisältää syntetisaattorin. Soittimena syntetisaattorit ovat kenties saaneet 2000-luvun musiikissa enemmän näkyvyyttä kuin sähkökitarat. Syntetisaattorin tarjoamat ilmaisumahdollisuudet haastavat soittajaa ajattelemaan kuin sovittaja.
Taideyliopiston muutosneuvottelut saatiin päätökseen12.12.2024 12:43:56 EET | Tiedote
Neuvotteluiden aikana henkilöstöön kohdistuvia säästöjä onnistuttiin pienentämään. Yliopiston vuositasolla tavoittelema kustannussäästö on 2,5 miljoonaa euroa vuoden 2028 loppuun mennessä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme