Equinix

60 prosenttia Suomen IT-johtajista kokee, että yritysten tekoälyvalmiudet ovat heikoissa kantimissa

Maailman suurimman datakeskus- ja infrastruktuuriyritys Equinixin kyselyn mukaan maailmanlaajuisesti 85 prosenttia yrityksistä haluaa hyödyntää tekoälyä, mutta tarvittava infrastruktuuri tulee rakentaa ensin.
Equinix Suomen toimitusjohtaja Sami Holopainen

HELSINKI, Suomi – 60 prosenttia Suomen IT-johtajista kokee, että heidän organisaatioidensa tämänhetkinen IT-infrastruktuuri ei vastaa tekoälyteknologian vaatimuksia. Tästä huolimatta tekoälyä hyödynnetään kuitenkin jo laajasti eri toimialoilla, kertoo Equinixin vuoden 2023 Global Tech Trends -kysely. Equinixin kyselyssä selvitettiin IT-johtajien näkemyksiä heidän organisaatioidensa tekoälykehityksestä.

Kysely tehtiin tekoälykehityksen osalta poikkeuksellisen vuoden 2022 jälkimainingeissa: viime vuonna tehtiin maailmanlaajuisesti ennätyksellinen määrä läpimurtoja tekoälyn saralla, ja uutta teknologiaa otettiin käyttöön nopeassa tahdissa niin B2B- kuin B2C-sektoreillakin.

"Teknologiajohtajat ympäri maailman haluavat kiireesti tuoda tekoälyn osaksi organisaatioiden toimintaa. Tekoälystä on tulossa yhä tärkeämpi tekijä uusien, liiketoimintaa tukevien järjestelmien käyttöönotossa. Organisaatiot, jotka eivät pysty hyödyntämään tekoälyä toiminnassaan, saattavat jäädä kehityksestä jälkeen”, toteaa Kaladhar Voruganti, Equinixin Senior Technologist.

Kyselyn mukaan tekoälyn hyödyntäminen on kasvussa kaikilla toimialoilla. 85 prosenttia kaikista maailmanlaajuisesti haastatelluista 2 900 IT-päättäjästä pyrkii hyötymään tekoälystä: he joko käyttävät jo tai aikovat käyttää tekoälyä useissa organisaatioidensa keskeisissä toiminnoissa. Suomessa haastatellut asiantuntijat arvioivat, että tekoälyä tullaan todennäköisimmin käyttämään IT-toiminnoissa (87 %), tietoturvassa (79 %) sekä tutkimus- ja kehitystyössä (77 %).

"Tarkkojen ja täsmällisten tekoälymallien onnistunut kehittäminen edellyttää tietoturvallista ja nopeaa pääsyä sekä sisäisiin että ulkoisiin datalähteisiin. Nämä datalähteet voivat sijaita useissa eri pilvissä ja useilla eri datanvälittäjillä”, lisää Voruganti. “Esimerkiksi yritykset, jotka kehittävät omia generatiivisia tekoälyratkaisujaan, saattavat haluta käsitellä salassapidettäviä tietojaan yksityisissä, tietoturvallisissa paikoissa, joista on kuitenkin nopea pääsy ulkoisiin datalähteisiin ja tekoälymalleihin. Nykyään myös yhä enemmän dataa syntyy niin sanotusti reuna-alueilla eli pilvipalveluiden ulkopuolella. Jotta tekoälyn suorituskyky, tietoturvallisuus ja kustannukset voidaan optimoida, myös tekoälyn prosessoinnin tulee siirtyä näille reuna-alueille. Edellä mainittujen vaatimusten täyttämiseksi organisaatioissa voidaan ottaa käyttöön hybridiratkaisuja, joissa tekoälymallin koulutus ja käyttö tapahtuvat eri paikoissa. Yritysten on jatkossa tarkasteltava pystyvätkö niiden nykyiset IT-rakenteet mukautumaan skaalautuvan tekoälyn vaatiman datan vastaanottoon, jakamiseen ja tallentamiseen sekä laajojen datasettien käsittelyyn ja tekemään tämän kaiken ympäristön kannalta kestävästi.”

“Kysely osoittaa, että Suomessa ollaan laajasti kiinnostuneita tekoälyn luomista mahdollisuuksista, mutta useiden organisaatioiden digitaalinen infrastruktuuri ei pysty vielä tukemaan tekoälyä riittävällä tasolla. Equinixilla meillä on vahva digitaalinen infrastruktuuri ja olemme valmiita tukemaan suomalaisyrityksiä tekoälyn käyttöönotossa. Tekoälyn mahdollisuudet pitää ehdottomasti saada valjastettua käyttöön myös Suomessa”, kertoo Equinix Suomen toimitusjohtaja Sami Holopainen.

Aengus Tran, terveysteknologiayritys harrison.ai:n toimitusjohtaja ja perustaja, kommentoi monimutkaisten tekoälystrategioiden jalkauttamista: "Laskentateho- ja datavarastoalustojen tietoturvallinen ylläpito on etusijalla, kun rakennamme tekoälyratkaisuja lääkäreiden käyttöön ympäri maailmaa. Tekoälysovelluksien kouluttamiseen ja kehittämiseen tarvitaan erittäin suuria datamääriä, joiden siirtämisessä käytämme nopeaa verkkoyhteyttä ja hyödynnämme erilaisia hybridipilvimalleja. Tehokkaasta yhteydestä ja hybridipilvimalleista koostuvan digitaalisen infrastruktuurin avulla ratkomme laajoja, dataa vaativia terveydenhuoltoalan ongelmia aina lääketieteellisistä kuvantamisratkaisuista uusiin tekoälypohjaisiin terveydenhuollon sovelluksiin. Sovellustemme avulla pystymme parantamaan terveydenhuollon tasoa maailmanlaajuisesti ja tulevaisuudessa vaikuttamaan miljoonan ihmisen elämään päivittäin.”

GTTS 2023 -kyselyn mukaan Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan (EMEA) alueen IT-johtajilla oli enemmän epävarmuutta (49 %) liittyen infrastruktuurinsa kykyyn mukautua tekoälyn vaatimuksiin verrattuna Aasian ja Tyynenmeren alueiden johtajiin (44 %) sekä Amerikoiden alueiden johtajiin (32 %).

Digitaalisen infrastruktuurin vaatimien päivitysten ohella kyselyssä nousi esiin koulutuksen ja yhteistyön merkitys infrastruktuurin onnistuneessa käyttöönotossa. IT-tiimejään kasvattavista suomalaisyrityksistä 41 prosenttia etsii osaajia nimenomaan tekoälyn ja koneoppimisen saralta.

Koko raportin pääset lukemaan täältä.

Global Tech Trends -tutkimus
Equinixin tilaamaan riippumattomaan tutkimukseen haastateltiin yli 2900 IT-päättäjää eri yrityksistä ja eri puolilta maailmaa: Amerikassa (Brasilia, Chile, Kanada, Kolumbia, Meksiko, Yhdysvallat), Kaakkois-Idässä (Australia, Hongkong, Intia, Japani, Etelä-Korea, Singapore) sekä EMEA-alueella (Bulgaria, Suomi, Ranska, Saksa, Irlanti, Italia, Alankomaat, Nigeria, Puola, Portugali, Etelä-Afrikka, Espanja, Ruotsi, Sveitsi, Turkki, Yhdistyneet arabiemiirikunnat, Iso-Britannia). Otoskoko Suomessa oli 100 vastaajaa. Vastaajat valikoituivat Dynatan online-paneelista. Kysely toteutettiin 20.3.-7.4.2023 välisenä aikana.

Equinix Suomen toimitusjohtaja Sami Holopainen

Tietoja julkaisijasta

Equinix toimittaa digitaalisen infrastruktuurin maailmalle. Johtavat digiyritykset valjastavat luotetun alustamme menestyksensä moottoriksi yhdistämällä tärkeän infrastruktuurinsa suorien keskinäisten tietoliikenneyhteyksiemme kautta. Autamme asiakkaitamme tavoittamaan kaikki sijainnit, kumppanit ja mahdollisuudet, joita ne tarvitsevat kilpailuetunsa kasvattamiseen. Equinixin avulla yritykset voivat skaalata ketterästi, vauhdittaa uusien digitaalisten palveluiden markkinoille tuomista, toimittaa maailmanluokan kokemuksia ja moninkertaistaa arvonsa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Equinix

Digitaaliset yritykset laajentavat infrastruktuurejaan nyt neljä kertaa nopeammin kuin ennen pandemiaa20.10.2021 11:58:32 EEST | Tiedote

Datakeskus- ja infrastruktuuriyhtiö Equinix julkisti tänään sarjassaan viidennen kansainvälisen Global Interconnection Index (GXI) markkinakatsauksensa, jonka mukaan koronapandemia on ajanut digitalouden ylikierroksille ja digitaalista strategiaa toteuttavat yritykset toimivat nyt neljä kertaa nopeammin kuin ennen koronaa. Infrastruktuurin kansainvälistäminen, useammille verkon reunan alueille laajentaminen tai monipilviympäristöjen käyttöönotto, joka saattoi ennen kestää kaksi vuotta, toteutetaan nyt puolessa vuodessa.