Hae Helmi-elinympäristöohjelmasta tukea perinnebiotooppien kunnostukseen ja hoitoon

Perinnebiotooppien kunnostukseen ja hoitoon on haettavissa tukea ELY-keskuksista. Tätä luonnonsuojelulain mukaista ns. Helmi-tukea voi hakea ympäri vuoden.
Tuore niitty Boarisbáikin perinnebiotoopilla. Kuva: Marjut Kokko.

Perinnebiotoopit ovat monipuolisinta luontoamme ja ne ovat tärkeitä elinympäristöjä mm. perhosille ja pölyttäjille. Perinnebiotooppeja eli vanhoja niittyjä, hakamaita ja metsälaitumia on ollut mahdollista kunnostaa maatalouden ympäristösopimuksen lisäksi myös kansallisella luonnonsuojelulain mukaisella tuella vuodesta 2021 alkaen. Tätä tukea myönnetään peruskunnostuksiin, esimerkiksi laitumen aitaamiseen, puuston raivauksiin tai vaikkapa kedon tai ruovikon niittoon. Tuki myönnetään tavarana tai palveluna, esim. toimittamalla kohteeseen kunnostusmateriaaleja tai rahoittamalla kohteessa tehtäviä toimenpiteitä ostopalveluna. ELY-keskus kilpailuttaa hankittavat tavarat ja palvelut. Tuki on harkinnanvarainen ja pääsääntöisesti kertaluontoinen.

Luonnonsuojelulain tuen tavoitteena on palauttaa hoitoon arvokkaimmat perinnebiotooppimme ja laajentaa perinteisessä hoidossa olevien elinympäristöjen pinta-alaa. Etusijalla ovat mm. Natura- ja luonnonsuojelualueella sijaitsevat kohteet tai arvokkaaksi inventoidut perinnebiotoopit (maakunnallisesti ja valtakunnallisesti arvokkaat kohteet) ja muut luontoarvoiltaan tärkeät alueet.

Perinnebiotoopin jatkohoito voidaan järjestää esimerkiksi maatalouden ympäristösopimuksella. Luonnonsuojelulain tukea voidaan käyttää jatkohoitoon harkinnanvaraisesti erityistapauksissa, jos kohde ei sovellu ympäristösopimuksella hoidettavaksi. Luonnonsuojelulain tuella tehtävät kunnostustoimet tulee olla tehtynä ennen maatalouden ympäristösopimuskauden alkamista, joten yleensä Helmi-tuella kunnostettavalle kohteelle voi hakea maatalousluonnon ja maiseman hoitosopimusta seuraavana vuonna.

Kuka luonnonsuojelulain mukaista tukea voi hakea?

Tukea voivat hakea luonnolliset henkilöt, yritykset, muut yhteisöt taikka julkisyhteisöt lukuun ottamatta valtiota. Tukea voi hakea ELY-keskuksista ympäri vuoden. Luonnonsuojelulain tuen kunnostusten jälkeen hoidon tulee jatkua, esimerkiksi maatalouden ympäristösopimuksella.

Tarkempia tietoja tuen myöntämisen perusteista, sopivista kohteista sekä hakumenettelystä löytyy nyt ELY-keskuksen verkkopalvelusta.

Maatilasi perinnebiotooppikohteisiin voit tutusta Vipu-palvelussa

Perinnebiotooppien kunnostus on osa valtakunnallista Helmi-elinympäristöohjelmaa, jonka tavoitteena on laajentaa hoidettavien perinnebiotooppien pinta-alaa. Maatilasi mahdollisia kunnostettavia kohteita tai lisälaitumia voit nyt tarkastella Ruokaviraston Vipu-palvelun uudella ”perinnebiotoppi” karttatasolla.

Perinnebiotooppikohteita on mahdollista tarkastella Vipu-palvelussa karttatasolta ”perinnebiotooppi” oman tilasi osalta, jos sinulla on Vipu-käyttöoikeudet ja tilatunnus. Palvelussa voit tutustua siihen, mikä alue tilallasi on oikeutettu ylempään tai alempaan korvaukseen vai tarvitsetko lausunnon ELY-keskuksesta, jos haet maatalousluonnon ja maiseman hoitosopimusta.

Lisätietoja:

Varsinais-Suomen ja Satakunnan ELY-keskukset
Salonen Liina, koordinaattori
liina.salonen(at)ely-keskus.fi

Tuore niitty Boarisbáikin perinnebiotoopilla. Kuva: Marjut Kokko.

Sinilevätilanne heikentynyt Lounais-Suomen alueella (Varsinais-Suomi, Satakunta)18.7.2024 11:48:48 EEST | Tiedote

Lounais-Suomen sinilevähavainnot ovat lisääntyneet viime viikosta satelliittikuviin ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen vakioseurannan tietoihin perustuen. Sinilevää on havaittu hyvin runsaissa määrin erityisesti Saaristomeren sisä- ja välisaaristossa, mutta runsaita havaintoja on myös Selkämereltä. Suurin osa leväesiintymistä on sijainnut merialueilla, mutta myös joillakin sisävesialueilla on havaittu sinilevää.