SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Juhannuksena grillataan: S-ryhmän tuore kysely ja myyntidata paljastavat tyypillisen juhannuksen kaavan

Jaa

S-ryhmän teettämän tuoreen kyselytutkimuksen mukaan vain noin kolmasosa suomalaisista suunnittelee tänä vuonna mökkijuhannusta. Reilu 40 prosenttia vastaajista aikoo viettää juhannusta kotioloissa. Joka tapauksessa grilli lämpiää juhannuksena 2–3 kertaa ja ritilältä löytyy grillilihojen ja makkaran rinnalla erilaisia kasviksia. Tyypillisenä juhannuksena herkkusienien ja maissin myynnin volyymi kasvaa yli 2,5-kertaiseksi normaalista viikosta.

Sää: Se kiinnostaa juhannuksena ja sillä onkin suurin vaikutus grillausintoon. Kyselyyn vastanneista 37 vastanneista sanoo grillaavansa vain, jos sää on sopiva. Samankokoinen joukko kertoo toisaalta grillaavansa säässä kuin säässä. Tyypillisimmin juhannuksena grillaus ei jää yhteen kertaan vaan grilli kuumenee 2–3 kertaa.  

Säällä on muutenkin jonkin verran vaikutusta juhannuksen viettoon ja erityisesti siihen, kuinka paljon aikaa vietetään ulkotiloissa. Vain harva muuttaa tai peruu juhannussuunnitelmiaan sään vuoksi. 

Mitä grilliin laitetaan? 

Kyselyn perusteella juhannuksen odotetuin ruoka on uudet perunat (75 %). Yli puolet vastaajista mainitsee suosikeikseen myös grillilihat sekä grillimakkaran. Seuraavana suosikkilistalla ovat mansikat, grillikasvikset, grillijuusto, jäätelö ja erilaiset kalatuotteet. Alle 34-vuotiailla juhannuksena korostuvat myös makeiset ja sipsit.  

Juhannusjuomiksi mainitaan vesi, kivennäisvesi ja olut. Vastauksien perusteella naiset painottavat enemmän vettä ja miehet olutta. Alle 34-vuotiaat suosivat virvoitusjuomia. 

Noin puolet vastanneista suosii perinteisiä juhannusruokia, mutta kokeilee niiden rinnalla myös uusia ideoita.  Juhannuksena ruoat valmistetaan pääosin itse. Ruoan lisäksi joka kolmannella vastaajalla löytyy ostoslistalta juhannusviikonlopuksi hyönteiskarkotteita ja joka viidennellä aurinkovoiteita. 

Ostokset kyytiin mökkimatkalla 

Entäs miltä näyttävät S-ryhmän datassa edellisvuoden juhannuksen toteutuneet myynnin volyymit?  

–S-ryhmän kaupoista haetaan juhannukseksi noin miljoona kiloa grillattavaa. Juhannusviikon suurin muutos nähdään herkkusienissä ja maisseissa, joita ostetaan yli 2,5 kertaa enemmän kuin edeltävällä viikolla. Lähes samaan muutokseen yltävät myös grillijuustot, lohifileet sekä grillihiilet ja briketit. Herkkusienten ja maissin lisäksi juhannuksena suositaan kasviksista ananasta, kesäkurpitsaa ja vesimelonia. Juomissa myynnin volyymi juhannusviikolla kasvaa suhteellisesti eniten alkoholijuomasekoitteissa ja viinijuomissa, kuten myös siidereissä ja lonkeroissa. Olutta ja virvoitusjuomia ostetaan paljon läpi kesän, mutta niitäkin juhannusviikolla normaalia enemmän, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa kertoo. 

Lihatuotteiden osalta juhannusviikolla innostutaan ostamaan tavallista enemmän grillimakkaroita ja bratwursteja sekä naudan ja porsaan grillilihoja: näiden volyymi lähes kaksinkertaistuu. Kalan osalta volyymin tuplaantumista nähdään lohifileissä sekä silleissä.  

Datassa on nähtävissä myös joitakin alueellisia eroja: juhannusherkuista grillimakkaroita suositaan erityisesti Etelä-Pohjanmaalla, lohta Lapissa, herkkusieniä Varsinais-Suomessa, porsaan grillilihoja Satakunnassa ja ananasta Keski-Pohjanmaalla. 

– Juhannuksena näkyvät tänä vuonna varmasti grillaamisen yleiset trendit kuten street food ja ruoan valmistaminen pidemmän kaavan kautta hiiligrillillä tai savustamalla. Juhannus on meille ruokakaupassa yksi vuoden kiireisimmistä ajoista ja meidän ruokakaupat palvelevat juhannuksen alla laajoin aukioloajoin, Antti Oksa kertoo.  

– Myös ruoan verkkokaupassa kapasiteettia nostetaan. S-kaupat.fi:stä tai S-kaupat-mobiilisovelluksesta voi helposti tarkistaa, tarjoaako mökkipaikkakunnalla sijaitseva tai matkan varrelle osuva myymälä verkkokaupan palvelua kotiintoimituksella tai noutopalveluna. Lisäksi kannattaa tarkistaa eri ketjujen myymälät – jos esimerkiksi Prismasta toimitusajat olisivat jo varattu loppuun, saattaa S-marketista vielä löytyä vapaita aikoja, Oksa muistuttaa.  

Lähteet: 

S-ryhmän myyntidata 2023, myynnin volyymin kasvu (kg/l): juhannusviikko 2022 vs. edeltävä viikko. 

S-ryhmän asiakastutkimukset 2023 ja 2022: Hintojen nousun vaikutus ostokäyttäytymiseen, tuorein kysely 6/2023, vastaajamäärä 4274, Feelback Group  

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja: 

Antti Oksa, myyntijohtaja, S-ryhmän päivittäistavarakauppa, 010 768 0699, antti.oksa@sok.fi

Kuvat

Linkit

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

​S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta. ​ Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ #parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote

Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.

Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote

Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.

S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye