Porilainen Brand ID käynnistää venekansituotteiden ja teknologisten laitteiden etupaneeleiden valmistuksen Yhdysvalloissa

LEHDISTÖTIEDOTE 19.6.2023 – Brand ID avaa vuoden 2023 lopulla tuotantolaitoksen Pohjois-Carolinassa Yhdysvalloissa. Siellä tullaan valmistamaan teollisuuden tuotemerkintöjä, teollisten tuotteiden polykarbonaattipaneeleita kansainvälisille teknologiayrityksille sekä synteettisistä raaka-aineista Smartdeck-venekansituotteita.

Markkinointimateriaalien ja teollisuuden tuotemerkinnän valmistajana tunnettu Brand ID on luonut kasvavan liiketoiminta-alueen muoviraaka-aineista valmistettavista tuotteista. Tärkeitä sovellusalueita ovat erilaisten teknologisten laitteiden etupaneelit sekä synteettiset venekansituotteet. Brand ID toimii Suomessa Porissa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Jyväskylässä ja Pirkkalassa. Konsernin liikevaihto oli vuonna 2022 noin 30 miljoonaa euroa ja se työllistää Suomessa 170 henkilöä.

– Olemme valmistaneet venekansituotteita noin 20 vuotta ja Smartdeck-tuotemerkillä viisi vuotta. Niiden kysyntä on jatkuvassa kasvussa ja meillä on niissä Euroopassa vahva markkina-asema. Vientimaitamme ovat Euroopan suuret veneenrakennusmaat, kuten Pohjoismaat, Puola ja Saksa. USA on maailman suurin venemarkkina, joten tuotantolaitos siellä on looginen seuraava kasvuaskel. Suomi on Euroopan toiseksi suurin veneiden valmistaja, joten osaamistamme arvostetaan maailmalla, Brand ID:n toimitusjohtaja ja pääomistaja Juha Heljakka toteaa.

– Synteettinen Smartdeck korvaa tiikin ja muut trooppiset puulajit veneiden kansimateriaalina. Materiaali on kestävä, käytössä turvallinen sekä kierrätettävä, Juha Heljakka jatkaa.

Tilauskantaa valmiina teollisen asiakkaan kautta

Brand ID lähtee Yhdysvaltoihin palvellakseen suuria teollisuusasiakkaitaan. Synergiaa löytyy siitäkin, että useita Brand ID:n tuotteita voidaan valmistaa samalla tuotantolinjalla.

– Tulemme valmistamaan samalla tuotantolinjalla teollisuusmerkintätuotteita ja etupaneeleita Yhdysvalloissa toimiville teknologia-asiakkaillemme sekä Smartdeck-venekansimateriaaleja veneteollisuudelle, Heljakka kertoo.

Mielikuva Yhdysvaltain-markkinoiden tylyydestä on myös muuttunut täysin.

– Saimme apua ja neuvoja perustamisvaiheessa sekä Business Finlandin New Yorkin toimistolta että Economic Development Partnership in North Carolina -organisaatiolta. Se toimii erittäin asiakaslähtöisesti, ja heidän kauttaan olemme löytäneet hyvät kumppanit kaikkiin tarpeisiimme lakiasioista kiinteistönvälitykseen. Saamme aina useita vaihtoehtoja, joista valitsemme meille parhaiten sopivan, Heljakka kiittelee.

Suomalainen tiimi käynnistää tuotannon ja kouluttaa paikalliset tekijät

Toimintaa varten on perustettu tytäryhtiö Brand ID & Smartdeck USA Inc. Tuotanto käynnistetään aluksi täysin suomalaisin voimin. Kokenut tiimi Brand ID:n työntekijöitä muuttaa komennukselle Pohjois-Carolinaan. Käynnistysvaiheen jälkeen yhtiöön rekrytoidaan paikallista työvoimaa, jotka suomalaiset työntekijät perehdyttävät ja kouluttavat tehtäviinsä.

– Tarkoitus on siirtää tuotantolaitos kokonaisuudessaan paikallisiin käsiin kahden vuoden kuluessa. Käyttämämme Kaizen-mallin mukaisesti voimme silloin antaa organisoidun tuotannon ja toiminnan paikallisesti rekrytoidun johdon ja työntekijöiden vastuulle, Pohjois-Carolinan yksikön käynnistämisestä vastaava Business Unit Manager Sini Nurmi kertoo.

Brand ID lyhyesti

Brand ID valmistaa ja tuottaa asiakkailleen teollisuuden merkintätuotteita, myymälä- ja yritysilmeitä, digitaalisia myymäläratkaisuja, myyntitelineitä sekä pakkauksia, joiden avulla tehdään yritysten brändit näkyviksi. Lisäksi yritys valmistaa innovatiivisia Smartdeck®-venekansituotteita ja teknologisten laitteiden etupaneeleita, joita viedään lukuisiin maihin.

Brand ID Groupin liikevaihto on noin 30 miljoonaa euroa, ja se työllistää Porissa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Jyväskylässä ja Pirkkalassa yhteensä 170 henkilöä.