Mellakka HelsinkiMellakka Helsinki

Helsingissä sijaitseva legendaarinen skeittipuisto uudistuu – avajaiset heinäkuun lopussa

Perinteisen katuskeittauksen tyylistä inspiroitunut skeittipuisto Ponke’s Park saa uuden elämän paikallisten yrittäjien yhteisellä ponnistuksella. Eiran merellisissä maisemissa sijaitseva skeittipuisto uusitaan asfalttia myöten.
Havainnekuva uudesta skeittipuistosta. Isoja ramppeja tai vauhdinottoja ei ole, vaan skeittaajat potkivat vauhtia itse. Obstaakkelien suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa Spottiskate Oy.

Kovassa käytössä kulunut skeittipuisto Ponke’s Park saa vihdoin kaipaamansa uudistuksen.

Eiranrannassa sijaitsevan skeittipuiston viihtyvyyttä parannetaan yleisilmettä siistimällä. Puistoon luodaan uusi selkeästi hahmotettava skeittialue, jonka keskelle asennetaan skeitattavat istutuskalusteet jakamaan aluetta ja tuomaan skeittipuistoon vehreyttä.

“Silminnähden yksi suurimmista muutoksista on Helsingin kaupungin tekemä uusi asfaltti”, Ponke’sin toimitusjohtaja Tuomas Keskikallio lisää.

Keskikallion mukaan skeittipuiston obstaakkelien suunnittelussa on kuultu puiston käyttäjiä. Skeittipuisto on tunnettu matalan kynnyksen “potkuttelu”-puistona, jossa ei ole isoja ramppeja tai vauhdinottoja, vaan skeittaajat potkivat vauhtia itse. Uudistus kunnioittaa vanhan skeittipuiston perintöä ja uudet obstaakkelit mukailevat alkuperäisiä pienillä päivityksillä.

“Jotain uuttakin tulee, mutta pääasiassa noudatetaan tuttua ja tunnistettavaa linjaa.”

Suuri yhteinen ponnistus

Skeittipuiston uudistusta tukee joukko yrityksiä, joille omaehtoinen liikunta ja skeittaus on lähellä sydäntä. Tukijoina ovat ravintola Lie Mi, talotekniikka- ja kiinteistöpalveluyritys Are, konsulttiyhtiö PNT Group, PR- ja viestintätoimisto Mellakka Helsinki sekä vaatebrändi Makia.

“Uudistuksen tukeminen oli Makialle itsestäänselvyys. Brändimme juuret ovat lumilautailu- ja skeittikulttuurissa”, toteaa Makian Brand Director Lauri Heiskari.

“Halusimme myös tukea nuorten hyvinvointia ja mahdollisuutta matalan kynnyksen harrastamiseen ja ihan vain hengailuun. Skeittipuistot ovat olleet meidän nuoruudessamme tärkeitä kohtaamispaikkoja ja ne ovat sitä yhä.”

Heinäkuun lopussa avautuva uudistunut Ponke’s Park skeittipuisto sijaitsee hyvien yhteyksien päässä Eiranrannassa osoitteessa Merisatamanranta 10. Merellinen sijainti on maailman mittapuullakin uniikki.

Skeittipuiston obstaakkelien suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa Spottiskate Oy.

Matti Tuomela
matti.tuomela@mellakka.fi

Helsingissä 1990 luvun alussa perustettu Ponke’s The Shop on Suomen vanhin edelleen toimiva rullalautakauppa. Ponkesin juuret ovat syvällä rullalautailussa ja kauppa on ollut mukana kehittämässä Suomen skeittiskeneä sponsoroimalla skeittaajia, järjestämällä tapahtumia ja tarjoamalla laadukkaita tuotteita lautailulajeista kiinnostuneille.

Spotti valmistaa kaupunkiin sopivia kotimaisia, kestäviä skeittielementtejä sekä suunnittelee ja toteuttaa isompia skeittipuistokokonaisuuksia. Spotin tavoitteena on tarjota nuorille mielekäs ja sosiaalinen liikuntapaikka ja samalla kunnille ja kaupungeille kustannustehokas ratkaisu laadukkaaseen skeittipaikkaan.
www.spottiskate.com