Fibox Oy Ab

Uusi kotimainen sähköautojen latauslaite vastaa taloyhtiöiden ja työpaikkojen kasvavaan lataustarpeeseen

Sähköautot ja ladattavat hybridit yleistyvät kovaa vauhtia ja latausinfraan investoiminen kiinnostaa nyt laajasti eri toimijoita. Suomalainen Fibox kehitti latauslaitteen, jonka sisäänrakennettu kuormanhallinta optimoi sähkönkulutusta ja mahdollistaa isommankin lataussysteemin asennuksen ilman ulkoista palveluntarjoajaa.
Fibox bluEV -latauslaitteet on kehitetty erityisesti useamman latauspisteen kohteisiin, taloyhtiöiden ja työpaikkojen kasvavaa lataustarvetta silmällä pitäen. Kuva: Ville Nyysönen

Liikenne sähköistyy ja autoja ladataan eniten siellä, missä ne viettävät suurimman osan ajasta, eli kotona ja työpaikoilla. Tämä on lisännyt taloyhtiöiden ja työpaikkojen kiinnostusta panostaa latausinfraan niiden omilla parkkialueilla.

– Asuin- ja yrityskiinteistöjen parkkipaikat ovat luonteva kohde latausasemille. Latausmahdollisuus nostaa kiinteistön arvoa, ja työpaikoilla sillä voi olla merkittävä vaikutus työnantajamielikuvan rakentamisessa ja työntekijöiden houkuttelussa, toteaa Fibox Charging Solutions Oy:n toimitusjohtaja Jyrki Niemi.

Taloyhtiöiden ja työpaikkojen vaatimukset sähköautojen lataukselle eroavat usein yksittäisistä latauspaikoista, koska käyttäjämäärät ovat isoja, järjestelmä suurempi ja laskutuksen pitää kohdentua oikein. Uudet 11 ja 22 kilowatin Fibox bluEV -latauslaitteet on kehitetty erityisesti useamman latauspisteen kohteisiin, taloyhtiöiden ja työpaikkojen kasvavaa lataustarvetta silmällä pitäen.

– Teimme Fibox bluEV -latauslaitteista älykkäitä, mikä tarkoittaa sitä, että niissä on sisäänrakennettu kuormanhallinta, kulutusmittarit ja RFID-kortit käyttäjien tunnistamista varten. Laitteet soveltuvat käytettäviksi ilman ulkoista palveluntarjoajaa, mutta niistä löytyy myös OCPP-rajapinta palveluoperaattorin integrointia varten, Niemi toteaa.

Etenkin isommissa kohteissa ulkopuolisen palveluoperaattorin valinta voi olla edessä jossain vaiheessa, koska se takaa kulutuksen helpon laskuttamisen ja mahdolliset muut lisäpalvelut, joita latausinfrassa voi tulevaisuudessa hyödyntää.

– Operaattorin voi valita vapaasti ja myös vaihtaa tarpeiden tai mieltymysten muuttuessa. Tämä joustavuus takaa sen, että asiakas pysyy aina ajan tasalla markkinoiden parhaista palveluntarjoajista, Niemi selittää.

"Mitä enemmän latausinfralla on käyttäjiä, sitä enemmän sen pitää joustaa."

Fibox bluEV -laitteiden asennusta helpottaa se, että kaikki teho- ja tietoliikennekaapelit ovat ketjutettavia. Jokaista latauslaitetta ei siis tarvitse kytkeä sähkökeskukseen erikseen vaan kaapelointi vedetään laitteiden välille ketjuttamalla. Tämä säästää aikaa ja rahaa etenkin isommissa kohteissa.

– Suomessa latausaseman on kestettävä joka säässä. Meidät tunnetaan kotelointiratkaisujen lisäksi autojen moottorien lämmitysrasioista, joita olemme valmistaneet yli kolmenkymmentä vuotta pohjoisen haastaviin sääolosuhteisiin. Saman tuotekehitystyön pohjalta syntynyt Fibox bluEV -latauslaite on valmistettu kestävästä polykarbonaattikuoresta ja jo suunnittelussa on huomioitu se, että lataus sujuu niin räntäsateessa, kovilla pakkasilla kuin suorassa auringonpaisteessa, Niemi selvittää.

Fiboxin kaikki lämmitys- ja latauslaitteet valmistetaan Suomessa, Lempäälän uudella tehtaalla, tarkkaan valikoiduista, kestävistä eurooppalaisista komponenteista. Siellä toimii myös tuotekehitys ja käyttäjätuki.

– Latausinfraa rakennetaan usein pala palalta ja laitteita voi olla tarve huoltaa tai järjestelmää laajentaa tulevaisuudessa. Tällöin on hyvä varmistaa, että myös jälkimarkkinointi pelaa ja huolto sekä mahdolliset varaosat löytyvät läheltä, Niemi toteaa.

– Laitevalinnassa hyvä nyrkkisääntö on se, että valitse luotettava toimittaja, joka on alalla vielä 10 vuoden päästä. Katso kauas, älä vain parin vuoden päähän. Mitä enemmän latausinfralla on käyttäjiä, sitä enemmän sen pitää myös joustaa, Niemi painottaa.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Fibox bluEV on älykäs ja kestävä sähköautojen latauslaite.Siirry videokanavalle

Jyrki Niemi
jyrki.niemi@fibox.com

Mirella Stan
Markkinointijohtaja
mirela.stan@fibox.com

Kuvat

Kuva: Tuomas Kujanen
Lataa
Fibox bluEV -latauslaitteet on suunniteltu kestämään vaativia olosuhteita, vaihtelevaa säätä ja kovaa käyttöä. Sisäänrakennetun kuormanhallinnan ansiosta ne soveltuvat hyvin isompienkin parkkialueiden tarpeisiin. Kuva: Mika Vartiainen
Lataa
Fibox Charging Solutions Oy:n toimitusjohtaja Jyrki Niemi uskoo, että latausmarkkina kasvaa vauhdilla vielä pitkään. Uusia toimijoita tulee ja menee, ja ala myös konsolidoituu. – Markkinassa tulevat korostumaan laitteiden älykkyys, monipuoliset liitäntämahdollisuudet sekä laturin ja auton akuston hyödyntäminen osana laajempaa sähköjärjestelmää kulutuspiikkejä tasaamassa. Kuva: Markku Lempinen

Fibox Oy Ab
Keilaranta 19

Fibox Charging Solutions Oy on osa suomalaista Fibox konsernia ja vastaa sen lataus- ja lämmitysliiketoiminnasta. Fibox on maailman johtava teollisuuden muovikotelovalmistaja, jolla on huippuluokan osaamista teollisuuden ja kuluttajatuotteiden muovimekaniikan suunnittelusta ja valmistuksesta sekä sähkö- ja automaatiokeskusten parista. Yritys tekee yhteistyötä johtavien latausoperaattorien, sähköurakointiyritysten, energiayhtiöiden ja asentajien kanssa tavoitteenaan luoda kestävämpi ja älykkäämpi tulevaisuus.