Metroon hankittavan junakulunvalvontajärjestelmän radioverkko pohjautuu mobiiliverkkoteknologiaan

Jaa

Metrossa nykyisin käytössä oleva radioverkko täytyy uusia, jotta se tukee tulevaa junakulunvalvontajärjestelmää. Uusi radioverkko on nyt päätetty toteuttaa mobiiliverkkoteknologialla. Hankinnalla parannetaan metron kapasiteettia ja luotettavuutta.

Päätös perustuu Roihupellon metrovarikolla loppuvuonna 2022 tehdyn pilotin tuloksiin sekä järjestelmätoimittajien kanssa käytyihin markkinavuoropuheluihin ja toimittajille suunnattuihin tietopyyntöihin. Tietopyynnöissä tiedusteltiin muun muassa vaihtoehtoja radioverkkoratkaisuksi ja -teknologiaksi sekä kustannuksiin ja aikatauluun liittyviä tietoja. Myös junakulunvalvontajärjestelmätoimittajilta pyydetyt näkemykset sopivasta radioverkosta ovat päätöksen taustalla, sillä järjestelmien täytyy toimia saumattomasti yhdessä. 

Mobiiliradioverkon nähdään soveltuvan parhaiten uuden junakulunvalvontajärjestelmän sekä Helsingin metron tarpeisiin elinkaareltaan, päivitettävyydeltään, suorituskyvyltään ja tietoturvaltaan. 

Mobiiliradioverkon lisäksi vaihtoehtoina olivat WiFi-teknologiaan pohjautuvat ratkaisut, mutta ne osoittautuivat soveltuvan huonommin Helsingin metron käyttöympäristöön pitkällä aikavälillä. Lisäksi kansainvälisesti metroissa ollaan siirtymässä kohti mobiiliverkkoja.  

Toteutus tarkentuu hankinnan edetessä 

Koska junakulunvalvontajärjestelmä on kriittinen metron turvallisen liikennöinnin kannalta, tarvitaan käytännössä kaksi rinnakkaista radioverkkoa. Näin voidaan varmistaa, että metro toimii myös vikatilanteissa. Tällainen ns. kahdennettu verkko voi pohjautua kahteen julkiseen, julkiseen ja yksityiseen tai kahteen yksityiseen mobiiliradioverkkoon. Toteutustapa määritellään myöhemmin. 

Tässä vaiheessa ei myöskään ole rajattu tuleeko mobiiliradioverkko pohjautumaan 5G-teknologiaan vai hyväksytäänkö myös 4G-verkot. Käytettävä teknologia päätetään neuvottelujen aikana. 

Radioverkon hankinnan valmistelut ovat käynnistyneet. Hankinta toteutetaan rinnakkain junakulunvalvontajärjestelmän hankinnan kanssa vuosien 2023–2025 aikana. Tavoitteena on saada junakulunvalvontajärjestelmän ratalaiteasennukset valmiiksi vuoden 2029 aikana, ja sen toiminnan mahdollistavan radioverkkojärjestelmän toteutusaikataulu tarkentuu hankintaneuvottelujen aikana. 

Radioverkon ja junakulunvalvontajärjestelmän uusimishankkeet ovat osa METKA-hankekokonaisuutta, jolla parannetaan metron kapasiteettia ja luotettavuutta. METKA on Kaupunkiliikenne Oy:n, Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen, HSL:n, Länsimetro Oy:n ja Espoon kaupungin yhteistyöhanke. 

Yhteyshenkilöt

Linkit

Kaupunkiliikenne Oy jatkaa HKL:n työtä ja hallinnoi Helsingin joukkoliikenneinfraa ja omistaa raitiovaunukaluston. Vastaamme joukkoliikenteen kokonaisuuden kehittämisestä ja kunnossapidosta. Liikennöimme raitiovaunua ja tuotamme metron liikennöintiä palveluna. Hoidamme lisäksi Suomenlinnan lautan liikenteen sekä järjestämme Helsingin kaupunkipyöräpalvelun.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Kulkureitit muuttuvat Kontulan metroasemalla – itäinen sisäänkäynti suljetaan ja läntinen avataan 2.6.8.5.2025 14:21:52 EEST | Tiedote

Kontulan metroaseman vuonna 2024 alkanut perusparannus jatkuu, ja seuraavat muutokset koskevat metroaseman sisäänkäyntejä. Kaupunkiliikenne Oy sulkee metroaseman kauppakeskuksen päädyn pääsisäänkäynnin eli itäisen sisäänkäynnin korjaustöiden vuoksi kesän ajaksi 2.6. alkaen. Samalla avataan edellisessä työvaiheessa uudelleen rakennettu aseman länsipäädyn sisäänkäynti. Aseman kolmas, keskimmäinen sisäänkäynti on lisäksi käytössä normaalisti.

Vantaan ratikan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta tehty sopimus6.5.2025 07:51:18 EEST | Tiedote

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne on solminut Vantaan ratikan itäallianssin palveluntuottajien kanssa allianssisopimuksen Vantaan ratikkaa palvelevan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta. Allianssin osapuolet ovat Kaupunkiliikenne, Kreate, GRK Suomi, AFRY Finland, SWECO Finland ja WSP Finland. Nyt solmittu sopimus aloittaa varikon ratainfran suunnittelun kehitysvaiheen huhtikuussa 2025. Toteutusvaiheeseen siirrytään varikon investointipäätöksen jälkeen. Nyt alkavan kehitysvaiheen alustava tavoitekustannus on 1,9 M€.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye