HELSINKI LITERARY AGENCY VAHVISTAA ASEMIAAN KIRJALLISUUSVIENNISSÄ

Vuonna 2017 toimintansa aloittanut Helsinki Literary Agency (HLA) saa uuden toimitusjohtajan 1. syyskuuta 2023, kun HLA:ssa vuodesta 2020 kirjallisuusagenttina työskennellyt Viivi Arela aloittaa tehtävässä.

Viivi Arela (kuva Juho Sallinen)
Viivi Arela (kuva Juho Sallinen) Juho Sallinen

Kuudessa vuodessa kansainvälistä kärkeä olevan laatukirjallisuuden listan rakentaneen kirjallisuusagentuurin toimitusjohtajana aloittaa syyskuussa Viivi Arela; Urpu Strellmanista agent at large.

Agentuuria sen perustamisesta alkaen vetänyt Urpu Strellman keskittyy jatkossa vahvemmin kirjailijasuhteisiin, listan kehittämiseen ja uusien kansainvälisten yhteyksien luomiseen.

”Reilun kuuden vuoden toimintansa aikana Helsinki Literary Agency on noussut agentuuriksi, joka houkuttelee maailmanmarkkinoille tahtovia suomalaisia kirjailijoita ja jonka puoleen ulkomaiset kustantajat kääntyvät silloin, kun suomalainen kirjallisuus kiinnostaa”, Strellman sanoo. ”Tässä vaiheessa on tärkeää panostaa siihen, että jokaisen työntekijän osaaminen tulee parhaaseen mahdolliseen käyttöön.”

”Agentuuri on kiinnostavassa kasvun vaiheessa, sillä on loistava lista ja hyvät verkostot. Olen innostunut päästessäni kehittämään sen toimintaa edelleen ja jatkamaan työtä suomalaisen kirjallisuuden viennin edistämiseksi”, Arela sanoo.

HLA:n hallituksen puheenjohtaja, Gummeruksen toimitusjohtaja Anna Baijars toteaa, että ”HLA:n toiminta on laajentunut niin mittavaksi, että toimenkuvien uudelleenjärjestely on tarpeen uusien tavoitteiden saavuttamiseksi. Viivi Arelan kunnianhimoinen ja yrittäjähenkinen ote on omiaan viemään agentuurin seuraavaan vaiheeseen.”

Arela on toiminut aikaisemmin markkinoinnin ja myynnin tehtävissä kulttuurialalla sekä yrittäjänä.

Agentuuri on loppukeväästä vahvistunut kahdella uudella tekijällä, kun työnsä ovat aloittaneet kirjallisuusagentti Chiara Stanziani ja assistentti Anastasia Basova

Helsinki Literary Agency on Gummeruksen, Schildts & Söderströmsin, Siltalan ja Teoksen yhdessä omistama agentuuri, joka edustaa muiden muassa yhtätoista Finlandia-voittajaa ja viittä Finlandia Junior -voittajaa.

Lisätietoja:

Urpu Strellman, toimitusjohtaja | urpu@helsinkiagency.fi | 040 737 5535

Viivi Arela, kirjallisuusagentti | viivi@helsinkiagency.fi | 040 838 5376

Anna Baijars, HLA:n hallituksen puheenjohtaja | anna.baijars@gummerus.fi | 040 584 0061

www.helsinkiagency.fi

Sanna Mander

Agentuurissa vuodesta 2019 alkaen työskennellyt Urtė Liepuoniūtė lopettaa kirjallisuusagenttina 30.6. ja siirtyy vastaamaan ainoastaan HLA:n englanninkielisestä kirjallisuuspodcastista Literature from Finland, jota hän on tuottanut ja juontanut vuodesta 2020 asti. Suosiotaan myös kansainvälisesti kasvattaneen podcastin ympärille on suunnitteilla audiovisuaalisia sisältöjä.

Tekoäly mullistaa kustannusalan rutiinityöt – Publishertools kokoaa kirjojen avainsanat ja laatii lukuohjeet parissa minuutissa16.4.2024 11:13:45 EEST | Tiedote

Juuri perustettu Publishertools Oy tuo markkinoille tekoälyä hyödyntävän työkalun kirjankustantajille. Ensi vaiheessa Publishertools-sovellus tuottaa kirjojen metatietoja ja lukuohjeita ääninäyttelijöille, mikä vähentää tuotteiden julkaisuun liittyvää rutiinityötä ja tehostaa niiden verkkomyyntiä. Publishertools-sovellus tuottaa kirjojen sisällön pohjalta avainsanat ja teemakoodiluokat. Tämä metadata on ratkaiseva tekijä siinä, miten helposti ostaja löytää verkosta haluamansa teoksen. Työkalu tuottaa tehokkaasti myös kirjojen ääninäyttelijöiden ohjeet, esimerkiksi vierasperäisten sanojen ääntämiseen. Laadukkaat lukuohjeet syntyvät parissa minuutissa, kun ihmisvoimin tähän menee 2–3 työpäivää.

Tervetuloa Aimo Pajunen – Kylmän sodan kenraali -teoksen tiedotustilaisuuteen 4. huhtikuuta8.3.2024 12:56:21 EET | Tiedote

Tervetuloa Henrik Talan kirjoittaman teoksen AIMO PAJUNEN – KYLMÄN SODAN KENRAALI julkistus- ja tiedotustilaisuuteen Kaartin Vartiotupaan (Puolustusministeriö, Eteläinen Makasiinikatu 8, Helsinki) torstaina 4. huhtikuuta kello 10–11.30. Ehdoton ennakkoilmoittautuminen tilaisuuteen viimeistään 27.3. reetta@siltalapublishing.fi. Tilaisuuteen saapuessaan osallistujien täytyy todistaa henkilöllisyytensä.

Kirjailijoiden salattu elämä – Uusi Musso-dekkari on ilmestynyt7.3.2024 14:03:05 EET | Tiedote

Ranskan suosituimmasta dekkarikirjailijasta Guillaume Mussosta tuli myös suomalaisten lukijoiden suursuosikki, kun kirjailijan tuotannon ensimmäinen suomennos TYTTÖ JA YÖ ilmestyi viime syksynä. Nyt on ilmestynyt toinen Musso-dekkari KIRJAILIJOIDEN SALATTU ELÄMÄ. Siinä kohtaavat idylliselle Beaumontin saarelle vetäytynyt menestyskirjailija Nathan Fawles ja häntä haastattelemaan tuleva nuori toimittaja Mathilde Monney. Rannalta löytyy ruumis ja viranomaiset eristävät koko saaren. Raa'n murhan tutkinta alkaa paljastaa saaren kätkemiä synkkiä salaisuuksia.