Hallitusohjelmakirjaukset inhouse-yhtiöistä maksavat veronmaksajille satoja miljoonia

Tuoreen hallitusohjelman mukaan Petteri Orpon uusi hallitus haluaa varmistaa julkisten hankintojen tehokkuutta. Samalla se aikoo rakentaa valvontaa ja lukuisia rajoituksia julkishallinnon sidosyksikköjen eli inhouse-yhtiöiden toimintaan.
Lisäksi uusi hallitus haluaa asettaa sidosyksikön omistukselle "yleisen edun huomioon ottavan vähimmäisomistusprosentin”, 10 prosenttia. Tämä linjaus siitä huolimatta, ettäyhteiset inhouse-yhtiöt on perustettu nimenomaan mahdollistamaan kuntien ja hyvinvointialueiden yhteistyötä. Näin on saatu skaalaetuja ja jaettua kehityskustannuksia.
- Tämä muutos tarkoittaisi joko nykyisten inhouse-yhtiöiden pilkkomista tai niiden palveluiden palautumista erityisesti pienille kunnille. Pelkästään tämä muutos toisi merkittäviä lisäkustannuksia, inhouse-yhtiöitä edustavan Kustos ry:n hallituksen puheenjohtaja Lasse Koskivuori toteaa.
Esimerkiksi edelleen käynnissä olevassa hyvinvointialueuudistuksessa inhouse-yhtiöt ovat osoittautuneet elintärkeiksi kumppaneiksi hoitamaan siirtymää kuntien tuhansista eri ohjelmistoista hyvinvointialueiden keskitettyihin ratkaisuihin ja löytämään alueille parhaat ja veronmaksajien kannalta kokonaisedullisimmat vaihtoehdot. Tämä prosessi ei suinkaan ole ohitse.
- Miten hyvinvointialueilta voidaan vaatia miljardiluokan kulukuria, jos nyt hyvällä alulla olevien uusien ratkaisujen rakentaminen ajetaan alas ja muun muassa järjestelmien kilpailutusrumba aloitetaan alusta? Tämä tulisi veronmaksajille todella kalliiksi ja hidastaisi merkittävästi hyvinvointialueiden palveluiden kehittämistä, Koskivuori toteaa.
Hallituksen kaavailut toisivat Kustoksen varovaistenkin arvioiden mukaan julkiseen talouteen satojen miljoonien eurojen lisälaskun muun muassa kilpailutusten lisääntymisenä ja nykyisten toimivien mallien alasajona ja uusien rakentamisena.
- Tämä ei ole se suunta, mihin julkisessa taloudenpidossa on nyt varaa. Inhouse-yhtiöt on perustettu nimenomaan toiminnan tehostamiseksi ja kustannusten säästämiseksi.
”Kirjauksista päätellen neuvotteluissa on keskitytty muihin asioihin”
Hallitusohjelman mukaan uusi hallitus haluaa myös ”parantaa julkisen sektorin tehokkuutta sekä vahvistaa alueellista elinvoimaa ja yrittämisen edellytyksiä” rajaamalla julkisen sektorin mahdollisuuksia tuottaa inhouse-yksiköissä sellaisia tukipalveluita, joissa ”on olemassa toimiva markkina”, kuten siivous-, taloushallinto-, ruoka- ja ICT-palveluissa. Huoltovarmuutta ei tässä yhteydessä huomioida.
Inhouse-yhtiöitä edustava Kustos ry pitää tuoreen hallitusohjelman kirjauksia Suomen Pankin tapaan työtapaturmana. Mediassa esillä olleessa kirjeessään hallituksenmuodostaja Petteri Orpolle Suomen Pankki totesi, että hallitusohjelmassa olevat keskuspankkeja koskevat kirjaukset ovat ongelmallisia ja ristiriitaisia EU:n oikeuden ja Suomen lainsäädännön kanssa (HS 18.6.2023).
Kustos ry:n puheenjohtaja Lasse Koskivuori arvelee, että vastaava työtapaturma on tapahtunut myös erityisesti hyvinvointialueiden ja pienten kuntien keskeisiä toimintoja ja kilpailutuksia hoitavien inhouse-yhtiöiden kanssa. Kuntien ja hyvinvointialueiden itsehallinnon ja järjestämisvastuun rajoittaminen ei välttämättä ole perustuslain hengen mukainen.
- Kirjauksista päätellen hallitusohjelmaneuvotteluissa on keskitytty muihin asioihin, eikä inhouse-kysymyksen moniulotteisiin yhteiskuntavaikutuksiin ole ollut aikaa perehtyä, Koskivuori muotoilee.
Inhouse-yhtiöt edistävät pk-yritysten toimintaa
Toisin kuin esillä olevasta vastakkainasettelusta voisi päätellä, julkisomisteiset inhouse-yhtiöt edistävät palveluintegraattoreina kotimaisten pk-yritysten asemaa ja mahdollisuuksia saada tilauksia julkisyhteisöiltä.
Kustoksessa jaetaan monien esille nostama huoli pienempien yritysten jäämisestä suurten, usein kansainvälisten toimijoiden jalkoihin kilpailutuksissa. Kustos ja sen jäsenyritykset käyvät aktiivista markkinakeskustelua paikallisten yrittäjien kanssa ja haluavat monella tapaa helpottaa niiden osallistumista julkisiin kilpailutuksiin.
Kustoksella on tarjota haasteeseen nopea ratkaisu, joka on kotimaisten lainsäätäjien käsissä: Kansallisen tavara- ja palveluhankintojen kynnysarvo nostetaan nykyisestä 60 000 eurosta EU:n kynnysarvon sallimaan 215 000 euroon.
Pienhankintojen raskaan kilpailuttamisen rajan nosto helpottaisi kaikkien hankintayksiköiden (kunnat, kuntayhtymät, hyvinvointialueet, valtion virastot ja inhouse-yhtiöt) tekemiä hankintoja yrityksiltä – ja helpottaisi samalla yritysten osallistumista aiempaa kevyempiin kilpailutuksiin.
Kunnilla, hyvinvointialueilla ja muilla julkisilla toimijoilla on tarve tehdä yhteisiä, suuria yhteiskilpailutuksia vaikkapa ICT-palveluista. Inhouse-yhtiöt voivat puolestaan pilkkoa kuntien laajoja yhteishankkeita pienempiin kokonaisuuksiin, joihin pk-yritykset voivat tarjota erityisosaamistaan samalla usealle julkiselle organisaatiolle.
- Kynnysrajan nostaminen edistäisi merkittävästi pk-sektorin yrittäjien, erityisesti pienyritysten, mahdollisuutta toimia palveluntuottajana julkisella sektorilla. Tämä vahvistaisi paikallis- ja aluetaloutta merkittävästi, Koskivuori toteaa.
- Keräämme nyt vaikuttavuusdataa lakivalmistelupöytiin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lasse KoskivuoriHallituksen puheenjohtajaKustos ry
Puh:+358 44 434 1234lasse.koskivuori@istekki.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Mikä Inhouse? Inhouse-yhtiö tarkoittaa julkisten toimijoiden, usein usean kunnan, kuntayhtymän, hyvinvointialueen, valtion tai näiden yhdessä omistamaa yritystä. Tämä tarkoittaa tiivistä kumppanuutta sekä sitä, että omistaja-asiakkaat ohjaavat yhtiön toimintaa. Inhouse-yhtiöt tekevät tiivistä yhteistyötä myös yksityisen sektorin yritysten kanssa ja kilpailuttavat palveluita markkinoilta hankintalain mukaisesti omistaja-asiakkaidensa puolesta.
Mikä Kustos? Kustos ry – Julkishallinnon palvelukumppanit pyrkii edistämään inhouse-organisaatioiden avoimuutta, välittää parhaita käytänteitä omistajiensa välillä ja osallistuu julkiseen keskusteluun. Kustoksen jäsenenä on 27 inhouse -yhtiötä ja hyvinvointiyhtymiä.
Lisätietoa www.kustos.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kustos ry-Julkishallinnon palvelukumppanit
Jyväskylän yliopiston inhouse-selvitykset eivät kestä tieteellistä tarkastelua – Aalto-professori: “Ilkeämielinen kutsuisi tätä pseudotieteeksi”23.4.2025 12:00:06 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistossa laaditut selvitykset inhouse-yhtiöiden tehokkuudesta eivät täytä tieteellisen tutkimuksen peruskriteerejä eivätkä tarjoa minkäänlaista perustaa julkisten päätösten tekemiselle, toteaa laskentatoimen professori Teemu Malmi Aalto-yliopistosta. Malmi on antanut arvion kahdesta julkaistusta “tutkimuksesta” Kustos ry:n, Suomen Kuntaliiton ja Suomen Kiertovoima ry:n pyynnöstä. Nämä tutkimukset ovat olleet keskeinen perustelu laajavaikutteisen hankintalain muutoksen edistämisessä.
E2 Tutkimus analysoi hankintalakilausunnot – Budjetti- ja virkavastuussa olevat vastustavat lakiehdotusta26.3.2025 13:46:27 EET | Tiedote
E2 Tutkimus selvitti Kustos ry:n toimeksiannosta kaikki 607 lausuntoa sekä eriävät mielipiteet hankintalakiuudistuksesta. Erityisesti budjetti- ja virkavastuussa olevat tahot vastustavat hankintalakiuudistusta voimakkaasti. Toisin kuin tähän asti on tapahtunut, hallitus on hallitusohjelmassaan sitoutunut tekemään huolelliset vaikutusarvioinnit. Se on myös hallitusohjelmassaan luvannut rahoittaa täysimääräisesti hyvinvointialueille asetettavat mahdolliset uudet tehtävät tai niiden laajennukset.
607 lausuntoa hankintalaista: Täystyrmäys – jopa VNK, VM, PLM, STM, MMM ja YM vastustavat12.3.2025 15:26:29 EET | Tiedote
Hankintalaki keräsi Lausuntopalvelu.fi -sivustolle peräti 607 lausuntoa. Vain NATO-jäsenyys, korona ja digitaalinen henkilöllisyys ovat saaneet enemmän lausuntoja palvelussa. 78 prosenttia vähimmäisomistukseen kantaa ottaneista lausunnonantajista vastustaa 10 prosentin omistusrajausta sidosyksiköille – niiden joukossa kunnat, hyvinvointialueet, valtioneuvoston kanslia, valtiovarainministeriö, puolustusministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, maa- ja metsätalousministeriö sekä ympäristöministeriö. Suosituimpina perusteluina hankintalain vastustukseen ovat sen aiheuttamat kustannukset, puutteellinen vaikutusarvio, perustuslain vastaisuus sekä erityishuoli jätehuollosta.
Yrittäjäjärjestö kertoi tilanneensa Jyväskylän yliopiston inhouse-selvityksen12.2.2025 08:24:13 EET | Tiedote
Lainsäädännön vaikuttamistyössä näyttävästi hyödynnetty, inhouse-yhtiöitä arvostellut ja Jyväskylän yliopiston tutkimukseksi nimetty selvitys on paljastunut elinkeinoelämän järjestöjen tilaustutkimukseksi. Asia kävi ilmi Suomen Yrittäjien omasta vuosiraportista. Myöhemmin nousseen kohun jälkeen järjestö poisti tiedon sivuiltaan.
Ministeriöiltä tyrmäävän eriävät mielipiteet hankintalaista: Yleisen edun vastaista! Jäte- ja ruokahuolto vaarantuvat! Tieto- ja kyberturvallisuus vaarassa!11.2.2025 11:21:59 EET | Tiedote
Hankintalakiehdotus saa tyrmistyneen vastaanoton lain valmisteluun osallistuneilta ministeriöitä. Huoltovarmuus huolettaa sekä valtiovarainministeriötä että maa- ja metsätalousminiteriötä. Ympäristöministeriön mukaan lakiehdotus vaarantaa jätehuollon. Ministeriöiden tapaan ehdotetun hankintalain hurjasti lisäämistä kustannuksista huolissaan ollut KKV korostaa laajojen yksityistämisten johtavan markkinoiden keskittymiseen suurille toimijoille, joka nostaa toimialoista riippumatta kustannuksia. Lisää hankintailtalakiehdotuksesta tyrmistyneitä lausuntoja satelee Lausuntapalveluun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme