AKY – Akavalaiset yrittäjät: Uusi hallitusohjelma tukee yrittäjyyttä ja luo eväät kestävälle kasvulle

Uuden hallituksen ohjelmassa on paljon työmarkkinoiden ja talouden dynamiikkaa vahvistavia toimia. Meidän suomalaisten on uskallettava nähdä niissä mahdollisuuksia uhkien sijaan.

Tuleva hallitus on ottanut tosissaan yrittäjyyden edistämisen. Niin pitää ollakin, jos haluamme Suomen olevan jatkossakin hyvinvointivaltio. Hallitusohjelmassa on useita korkeakoulutettujen yrittäjyyttä edistäviä toimenpiteitä.

– Lähtökohdiltaan on merkittävää, että uusi hallitus tunnistaa viimeinkin yrittäjyyden ja työelämän murroksen ja näkee uudet, monimuotoiset yrittäjyyden muodot sekä yksinyrittäjyyden, joka on kasvanut koko 2000-luvun, AKY – Akavalaiset yrittäjät ry:n puheenjohtaja Timo Saranpää sanoo.

Yhä useampi korkeakoulutettu näkee yrittäjyyden houkuttelevana uravaihtoehtona ja vuorottelee palkkatyön sekä yrittäjyyden välillä. Korkeakoulutetuista yrittäjistä merkittävä osa onkin sivutoimisia yrittäjiä. Yksinyrittäjät luovat lisäarvoa myös verkostojensa kautta. Siksi on tärkeää, että tuleva hallitus edistää palkkatyön ja yrittäjämuotoisen työn yhteensovittamista ja ymmärtää sen haasteet.

– On tärkeä tukea yksin- ja mikroyrittäjiä sekä mikroyritysten kasvua. Siten syntyy myös tulevia työnantajayrittäjiä. Korkeakoulutetuissa on merkittävää potentiaalia kasvuyrittäjyyden lisäämiseen, AKY:n varapuheenjohtaja Linda Kanniainen muistuttaa.

Uudessa hallitusohjelmassa luvataan käynnistää arviointi YEL-järjestelmän kehittämistarpeista. Kehittämistarpeista on jo olemassa valtavasti perusteltuja näkemyksiä. Nyt odotetaankin konkreettisia toimia jo tiedossa olevien kehittämistarpeiden uudelleenselvittämisen sijaan.

– Akavalaiset yrittäjät ovat valmiit tuomaan oman osaamisensa työhön mukaan, lupaa AKY:n varapuheenjohtaja Mika Uusi-Pietilä.

Akavalaiset yrittäjät ovat vuosia vaatineet työttömyysturvan uudistamista siten, että samanaikaisen palkka- ja yrittäjätyön vakuuttaminen on mahdollista. Hallitusohjelman tavoite valmistella puoliväliriiheen mennessä yhdistelmävakuutuksen malli, jolla parannettaisiin niiden henkilöiden sosiaaliturvaa, jotka toimivat samaan aikaan yrittäjinä ja palkansaajina, on erityisen ilahduttavaa. Myös tässä työssä Akavalaiset yrittäjät ovat käytettävissä. AKY edustaa 23 jäsenliittonsa kautta 17 000 pää- ja sivutoimista korkeakoulutettua yrittäjää.

Pienissä työnantajayrityksissä on toistuvasti todettu olevan paras työilmapiiri ja yhdessä tekemisen henki. Siksi on tärkeää, että hallitusohjelma lupaa edistää paikallista sopimista ja laajentaa ihmisten mahdollisuuksia sopia työpaikoilla keskenään heitä koskettavista työn tekemisen ehdoista. Tällöin on kaikkien etu, että niin johdon kuin henkilöstönkin riittävä osaaminen varmistetaan. Tässä ammattiliitot ovat oiva apu henkilöstönedustajille.

Huolenaiheitakin ohjelma herättää. Kansainvälisten asiantuntijoiden rekrytoinnissa olemme tiukassa globaalissa kilpailussa. Nyt annetut signaalit heikentävät asemaamme. Edes mielikuvallisesti ei saa luoda tunnetta, etteivät halutut asiantuntijat ole tervetulleita Suomeen. Toivomme uuden hallituksen kiinnittävän tähän erityistä huomiota.

Vastakkainasettelun sijaan meidän tulee nähdä mahdollisuuksia. Yrittäjyyden edistäminen on meidän kaikkien suomalaisten etu. Uudistuksissa laaja vuoropuhelu sekä palkansaaja- että yrityspuolen edustajien kanssa on keskeistä toimeenpanon sujuvalle edistämiselle.

Hallitusohjelma on monilta osin hyvin kunnianhimoinen. Samanaikaisesti tulee käynnistymään lukuisia eri sektoreiden korjausliikkeitä. Toivomme uudelle hallitukselle menestystä vaativassa työssä ja olemme avoimia yhteistyölle myös yrittäjyyttä koskevissa asioissa.

AKY - Akavalaiset yrittäjät ry on korkeakoulutettujen yrittäjien edunvalvontajärjestö, johon kuuluu 23 jäsenjärjestöä ja näiden noin 17 000 pää- ja sivutoimista yrittäjäjäsentä. AKY on Suomen yrittäjien toimialajärjestöjäsen.

Kahden kassan jäsenyydellä työttömyysturvaa kaikesta tehdystä työstä8.4.2024 12:17:46 EEST | Blogi

Sosiaali- ja terveysministeriö on ilahduttavasti ryhtynyt työhön hallitusohjelmaan kirjatun työttömyysturvan yhdistelmävakuutuksen toteuttamiseksi. Uudistuksen taloudelliset reunaehdot ovat tiukat (kulut eivät saa kasvaa) eikä kysynnästä ole varmuutta. Matalan kynnyksen malli olisikin ensimmäiseksi yhdistelmävakuutukseksi järkevin. Nykyinen lainsäädäntö mahdollistaa vakuuttamisen työttömyyden varalle vain palkansaajana tai yrittäjänä, mutta ei molemmissa rooleissa samanaikaisesti. Työelämä on kuitenkin monimuotoisempaa kuin koskaan ennen ja yhä useammat henkilöt vaihtelevat palkkatyön ja yrittäjyyden välillä tai toimivat molemmissa rooleissa samanaikaisesti. Tulevaisuudessa perinteisten työnteon muotojen rinnalle tulevat vielä alustatalouden tarjoamat mahdollisuudet. Vanhat työttömyysturvan ratkaisut eivät enää vastaa kaikkien osalta näiden työskentelymuotojen tarpeisiin ja siksi tarvitaan malli molemmissa rooleissa tehdyn työn vakuuttamiseksi työttömyyden varalle samanaikaisesti.

Akavalle ensimmäisenä palkansaajakeskusjärjestönä oma yrittäjyysohjelma: ”Kestävää kasvua yrittäjyydestä”3.4.2024 11:35:01 EEST | Blogi

Akavan hallitus hyväksyi 19.3.2024 kokouksessaan historiansa ensimmäisen yrittäjyysohjelman. Sen laatimisen taustalla on korkeakoulutettujen pää- ja sivutoimisen yrittäjyyden kasvu. Yrittäjyys on yhä useamman korkeakoulutetun uravalinta. Ohjelmassa nostetaan esille keskeisimmät ehdotukset korkeakoulutetun yrittäjyyden ja monimuotoisen työn edistämiseksi, yksinyrittäjän aseman parantamiseksi sekä kasvun ja kasvuyrittäjyyden vahvistamiseksi. Tavoitteena on, että Suomessa arvostetaan yrittäjyyttä, yrittäjäksi on helppo ryhtyä sekä mahdollistetaan yrittäjänä kehittyminen ja menestyminen. Seuraavassa muutamia poimintoja ohjelmasta.

AKY – Akavalaiset yrittäjät: Onnistunut hankintapolitiikka lähtee markkinadialogista18.4.2023 12:29:13 EEST | Tiedote

Toimivan monituottajamallin rakentaminen vaatii aitoa, tasa-arvoista vuoropuhelua eli markkinadialogia osapuolten välillä. Monituottajamalli on järkevin tapa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiseksi. Julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyö turvaa palvelujen saatavuutta ja tuo alalle uusia innovaatioita. Hyvä yhteistyö perustuu kumppanuuteen ja yhteisymmärrykseen.