Hyvinvointiala HALI ry: Kattohintaisista kilpailutuksista luovuttava sosiaalipalveluissa

Hyvinvointiala HALI ry:n tekemän kyselyn mukaan asumispalveluita tuottavien yritysten ja järjestöjen kustannukset ovat nousseet merkittävästi viimeisen vuoden aikana. HALI vaatii, että kattohintaisista kilpailutuksista luovuttaisiin sosiaalipalveluissa.

HALIn tuore jäsenkysely paljastaa huolestuttavia tuloksia asumispalveluyritysten ja -järjestöjen taloudellisesta tilanteesta. 62 prosenttia vastaajista on joutunut osallistumaan kattohinnaltaan liian alhaiseen kilpailutukseen, mikä hankaloittaa laadukkaan palvelun tarjoamista ja vaarantaa yksityisten palveluntuottajien toimintaedellytykset.

“Hyvinvointialueiden kilpailutuksissaan käyttämät kattohinnat estävät toimijoita hinnoittelemasta palvelunsa kestävälle tasolle. Erityisen kohtalokasta tämä on pienille ja keskisuurille yrityksille, joilla ei ole taloudellista puskuria”, sanoo Arja Laitinen, HALIn hoivasta ja osaamisesta vastaava johtaja.

Kyselyyn vastanneista 76 % kokee, että kattohinta on tilaajan keino pakottaa palveluntuottajat toimimaan liian alhaisella hinnalla.  Yritykset eivät uskalla olla antamatta tarjousta.

“Kyselyssämme 58 prosenttia vastaajista arvioi, että tarjoamatta jättäminen johtaisi yritystoiminnan loppumiseen. Meillä on Suomessa noin 52 000 vanhusta ympärivuorokautisen palveluasumisen piirissä. Heistä yli puolet asuu yritysten tai järjestöjen ylläpitämässä hoivakodissa. Haluamme varmasti kaikki, että vanhukset saavat viimeisinä vuosinaan laadukasta hoivaa lähellä omaisiaan itselle tutussa ympäristössä. Tämän toteutuminen vaatii hyvinvointialueilta reilua hankintakulttuuria ja kattohinnoittelusta luopumista”, Laitinen jatkaa.

Julkisten kustannusten avaaminen helpottaisi tuottajien vertailua

Kyselyn tuloksista käy ilmi, että kustannukset ovat nousseet keskimäärin 18,8 prosenttia ympärivuorokautiselle palveluasumiselle tyypillisissä kustannusluokissa viimeisen 12 kuukauden aikana. (Katso liitteenä oleva kuva, jossa eri kustannusluokat on eritelty.)

Jopa 53 prosenttia vastaajista ilmoitti, että palvelun hintaa ei ole korotettu inflaation vuoksi.

“Vaikka tilanne on joillain alueilla parantunut, monet hyvinvointialueet maksavat edelleen ostopalveluista reilusti alle omien tuotantokustannusten. Tämä yhdistettynä kohonneisiin kustannuksiin on monelle hoivayritykselle tekemätön paikka. Hyvä lääke tilanteen pelastamiseen on hallitusohjelmassakin todettu julkisten sote-palveluiden kustannusten avaaminen. Näin toimimalla olisi mahdollista tarkistaa, että omalla alueella yksityisille maksettavalla hinnalla on mahdollista palvelu toteuttaa” jatkaa Laitinen.

Henkilöstöpula ei ole helpottanut

HALIn kyselyyn vastanneista 53 prosenttia kertoi ylitöiden käytön lisääntyneen viimeisen 6 kuukauden aikana. 60 prosenttia vastaajista on joutunut turvautumaan rekrytointilisiin tai muihin kertaluontoisiin tai määräaikaisiin ylimääräisiin lisiin turvatakseen henkilöstön saatavuuden.

“Vasta nimitetty hallitus kertoi ohjelmassaan, että vanhusten hoivassa pitää voida hyödyntää nykyistä laajempaa työntekijöiden kirjoa. Tämä on erinomaista ja varmasti helpottaa työvoimapulaa. Lakihan sallii jo tänä päivänä 13 eri ammattiryhmän laskemisen mukaan välittömän työn mitoitukseen, mutta ongelmana ovat olleet valvontaviranomaisten niin kutsutun vanhuspalvelulain ylittämät vaatimukset”, kertoo Laitinen.

HALI toteutti loppukeväällä 2023 kyselyn jäsenilleen, jossa selvitettiin ympärivuorokautisen asumispalvelun kustannusten kasvua. Kyselyyn vastanneilla organisaatioilla on yhteensä lähes 33 000 työntekijää ympäri Suomen. Tulokset on analysoitu painottamattomana keskiarvona, ja kustannusten kasvua arvioitiin viidessä eri luokassa.

Yritykset mukaan erikoissairaanhoidon jonojen purkuun – STM:n selvitys vaatii jatkotyötä11.1.2024 16:47:58 EET | Tiedote

Sosiaali- ja terveysministeriön asettama virkatyöryhmä julkaisi tänään ehdotuksensa sairaaloiden ja ympärivuorokautisten päivystysten porrastamisesta, työnjaosta ja yhteistyöstä. Hyvinvointiala HALI ry pitää tärkeänä terveydenhuollon työnjaon kehittämistä. Se on tärkeää erityisesti siksi, että sote-ammattilaisten saatavuus on lähivuosina yhä kriittisemmässä roolissa palvelujen varmistamisessa koko Suomessa.

Tutkimus: Suun terveydenhuollon leikkaukset Kela-korvauksiin lisäsivät julkisen sektorin painetta21.12.2023 06:01:00 EET | Tiedote

Tuore tutkimus osoittaa, että vuosien 2015 ja 2016 merkittävät leikkaukset yksityisen hammashoidon Kela-korvauksiin johtivat julkisen sektorin asiakasmäärän kasvuun ja yksityisten palveluntuottajien hintojen nousuun. Julkisen sektorin kustannukset myös todennäköisesti kasvoivat, koska yksityisellä Kela-korvauksen tukemana hoidettu potilas on julkiselle taloudelle merkittävästi edullisempi.