Paikallisliikenteen kuljettajat tarvitsevat helteellä vessataukoja
Paikallisliikenteen linja-autonkuljettajat ajavat satoi tai paistoi. Heillä on sama ongelma eri puolilla Suomea. Ajoreiteiltä puuttuu vessoja. Ajo-aikataulut ovat myös niin kireitä, ettei vessaan edes välttämättä ehdi, mikäli vessa päätepysäkillä tai reitillä on. Kuljettajat jopa välttävät juomasta helteellä, koska mahdollisuus mennä vessaan puuttuu.

Linja-autonkuljettajien vessaongelma, tuntuuko tutulta? Asiasta on uutisoitu mediassa niin Oulussa, Tampereella kuin Turussa tänäkin vuonna. Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT kuitenkin muistuttaa, että asia on ratkaistava.
Ongelman yksi taustasyy ovat joukkoliikenteenliikenteen kilpailutukset. Liikennöintisopimukset ovat lyhyitä. Hinnat on myös vedetty kireälle. Yritykset eivät ehdi tai vaivaudu järjestämään vessoja reiteille ja päätepysäkeille. Lisäksi ajoaikataulut ovat niin kireitä, ettei vessaan reitiltä pääse.
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT otti jo viime vuonna yhteyttä kaupunkeihin yhdessä työnantajaliiton kanssa, jotta asia ratkaistaisiin. Yksinkertaisinta olisi, että liikenteen tilaajat eli kaupungit vastaisivat vessoista ja perisivät kulut liikennöivältä yritykseltä.
Paikallisliikenteen linja-autonkuljettajien työpäivän pituus voi olla 11,5 tuntia. Ilman taukoa ajetaan usein 5,5 tuntia, eikä reitin varrella ole taukotilaa tai vessaa. Puskapissa ei ole ratkaisu, ja varmasti myös matkustajat haluavat, että kuljettajalla on mahdollisuus pestä kätensä.
Ongelma on sekä naisten että miesten. Jotkut kuljettajat ovat jopa joutuneet lopettamaan työnsä ennenaikaisesti. Myös kuljettajapulaa voi parantaa pistämällä kuljettajien perusasioita kuntoon.
- Kuljettajien työhyvinvoinnin ja viihtymisen kannalta olisi tärkeää hoitaa tämä perusasia kuntoon. Kuljettajapulaa ei helpota, jos töissä ei pääse edes vessaan, AKT:n aluetoimitsija Vili-Petteri Adamsson sanoo.
- Usein olen vertauskuvana näistä vessa asioista neuvotellessa kertonut, että kun kaupungissa aletaan rakentaa jotain, niin ensimmäisenä on kontti työntekijöille, jossa voi levähtää ja hoitaa tarpeensa. Miksi sitä ei tehdä kuljettajille, kun linjastot suunnitellaan?
Liikenteen tilaajien, kaupunkien on nyt otettava vastuu. Kaupungeilla on valta kaavoittaa ja rakentaa. Kun joukkoliikenteen kilpailutuksessa liikennöitsijä vaihtuu, päätepysäkin vessa pysyy. Vessakustannukset pitää huomioida liikenteen kustannuksissa. Valaistu, lämmin ja puhdas vesivessa sekä mahdollisuus pestä kädet olisivat ihan vähintä, mitä kuljettajan työetuihin tulee kuulua.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Vili-Petteri AdamssonaluetoimitsijaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:044 412 3014vili-petteri.adamsson@akt.fiAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 45 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
The AKT executive committee decided on sympathy actions for Tesla7.12.2023 18:00:00 EET | Tiedote
In the meeting 7th of December Finnish Transport Workers´ Union AKT´s executive committee decided that AKT also joins with other unions to support Tesla workers. Blockade of Tesla vehicles starts in all the ports 20th December. That means Tesla vehicles or components destined to Swedish markets are not loaded by dockers.
AKT:n hallitus päätti tukitoimista Teslalle7.12.2023 18:00:00 EET | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n hallitus päätti kokouksessaan 7.12. tukilakkotoimista Teslan työntekijöille. Teslan Ruotsiin suuntautuvien kuljetusten saarto alkaa satamissa 20. joulukuuta. Saarto merkitsee, että AKT:n ahtaajat eivät lastaa tai pura Ruotsiin kuljetettavia Tesloja tai niiden komponentteja.
”Satonen tekee raskaalle liikenteelle saman mitä Berner taksiliikenteelle”22.11.2023 13:05:25 EET | Tiedote
Orpon ja Purran oikeistohallitus on rikkomassa peruuttamattomasti suomalaisen kuljetusalan toimintaedellytykset. Hallituksen ajamilla työmarkkinauudistuksilla on vaikutuksia, joita hallitus on tuskin huomioinut, sanoi AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko liiton valtuuston kokouksessa Helsingissä.
Luottamusmiehen aseman heikentäminen on vallan siirtämistä työnantajalle18.11.2023 09:00:36 EET | Tiedote
AKT:n hallitus kokoontui 17.11. ja käsitteli ajankohtaista työmarkkinatilannetta. Erityistä huolta herätti Orpo-Purran hallituksen pyrkimys heikentää luottamusmiesten asemaa ja rapauttaa työehtosopimusten yleissitovuutta.
Suomen hallitus kaventaa perusoikeuksia hätäisesti kyhätyillä lakiehdotuksilla12.10.2023 16:05:00 EEST | Tiedote
Suomen hallitus haluaa muuttaa työrauhalainsäädäntöä kaventamalla perusoikeuksia. Työrauhalainsäädäntöä on valmisteltu kaikkien sääntöjen ja periaatteiden vastaisesti. Sitä on perusteltu jopa muunnellulla totuudella.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme