Vihreät esittävät Koskelantien turvallisuuden parantamista

Vihreiden Amanda Pasanen ja Otso Kivekäs jättivät 21.6.2023 valtuustoaloitteen, jossa esitetään, että Helsinki ryhtyy valmistelemaan Koskelantien turvallisuutta lisääviä toimia, jotta alueesta tulisi turvallisempi kävelijöille ja pyöräilijöille. Nykyisellään Koskelantie on vaarallinen paikka jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

“Koskelantiellä autojen ajonopeudet nousevat helposti yli suositusten monikaistaisella suoralla pääkadulla. Vaaratilanteita sattuu myös helposti myös suojatien ylittäjille tilanteissa, joissa autoilija ohittaa suojatien eteen pysähtyneen toisen ajoneuvon pysähtymättä”, Amanda Pasanen toteaa.

Koskelantiellä ollaan muuttamassa myös nykyisiä suojateitä kadunylityspaikoiksi, mikä johtaa jalankulkijan kannalta nykyistä turvattomampiin ylitystilanteisiin, kun väistämisvelvollisuus siirtyy autoilijalta jalankulkijalle.

“Katuympäristön suunnitteluratkaisuilla voidaan vaikuttaa merkittävästi autoilijoiden liikennekäyttäytymiseen ja esimerkiksi parantaa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta. Kaupunkiympäristön ei pitäisi houkutella autoilijoita ajamaan niin kovaa, että heistä tulee uhka muiden kulkumuotojen käyttäjille, kuten tilanne tällä hetkellä on Koskelantiellä”, sanoo Otso Kivekäs.

Mahdollisia toimenpiteitä liikenteen rauhoittamiseksi Koskelantiellä voisivat aloitteen mukaan olla esimerkiksi kaistojen kaventaminen ja kameravalvonnan lisääminen.