Digimarkkinointi: kun keksit loppuvat?
Markkinoijien ja myyjien työkaluista katoavat mainonnan kohdentamiseen käytetyt kolmannen osapuolen evästeet, kun ne kielletään pian myös Google Chrome -selaimissa. Uuden tutkimuksen mukaan suomalaiset mainostajat eivät ole vielä valmistautuneet digimarkkinointia mullistavaan muutokseen: vain vajaalla viidenneksellä (23 prosentilla) suomalaisista mainostajista on selkeä suunnitelma, kuinka kolmannen osapuolen evästeet korvataan*.
Keksien poistumisen ei pitäisi tulla yrityksille puun takaa, sillä Euroopan tietosuojaviranomaiset kiristivät lainsäädäntöä verkkokävijöiden yksityisyyden suojaamiseksi jo vuonna 2019. Internet-selaimet Safari ja Mozilla Firefox ovat jo lopettaneet kolmansien osapuolten evästeiden käytön tukemisen, ja Google Chrome tekee sen vuonna 2024. Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija Adform teetti Yougovilla tutkimuksen suomalaisten markkinoijien muutosvalmiudesta.
Evästeet ovat netissä surffaillessa sivuilta mukaan tarttuvia keksejä, jotka seuraavat kuluttajan yleistä verkkokäyttäytymistä ja auttavat kohdentamaan hänelle mielekästä mainontaa. Evästeet ovat helpottaneet yrittäjien ja markkinoijien työtä, sillä ne vähentävät hukkamainontaan käytettyä aikaa ja rahaa. Kuluttajan näkökulmasta evästeet auttavat löytämään juuri niitä palveluita, tuotteita ja tarjouksia, joista hän on kulloinkin kiinnostunut. Miksi evästeet siis kielletään?
“Kolmannen osapuolen evästeiden kiellolla halutaan tehdä yksityishenkilöiden tietojen keräämisestä ja mainostamisesta läpinäkyvää ja yksityisyyttä kunnioittavaa. Tiedon kerääminen evästeillä omaan käyttöön on edelleen sallittua eli selaimet ja some-alustat saavat kerätä tietoa käyttäjistä ja hyödyntää sitä omaan mainosmyyntiinsä. Periaatteessa kielto siis hyödyttää isoja selainyhtiöitä ja somejättejä vahvistaen heidän jo nyt määräävää markkina-asemaansa digitaalisessa liiketoiminnassa, markkinoinnissa ja teknisissä innovaatioissa”, taustoittaa digitaalisen markkinoinnin asiantuntijayhtiö Adformin Patrick Laukkonen ja jatkaa:
“Ongelmallista tiedonkeruusta tulee, kun sama yhtiö kerää tietoa ostaakseen, myydäkseen ja analysoidakseen mainontaa omassa suljetussa ekosysteemissään. Koska suljetut ekosysteemit eivät kommunikoi keskenään, mainostaja ei saa tietoa, kuinka monessa eri alustassa sama kuluttaja on heidän mainokseensa törmännyt ja mikä näistä mainoksista sai kuluttajan lopulta ostamaan tuotteen. Tämä johtaa siihen, että mainostaja syytää lopulta liikaa rahaa kaikkiin kanaviin, koska se ei voi varmistaa mikä kanava on tulosten takana. Sen vuoksi on myös mainostajan intressien mukaista, että markkinoilla on edelleen “vapaassa internetissä” toimivia vaihtoehtoja, jotka tarjoavat läpinäkyvyyttä siinä missä mainonta näkyy ja mitä tuloksia on saatu aikaan.”
Vain muruja jäljellä
Digimarkkinointi pohjautuu nykyisellään pitkälti evästeisiin. Kolmannen osapuolen evästeiden kiellon jälkeen yrityksillä onkin hallussaan enää murusia siitä datasta, mitä ne ovat aiemmin käyttäneet mainontansa kohdentamisessa. Mainostajien näkökulmasta vaikutus on dramaattinen.
“Teettämämme tutkimuksen mukaan vain neljänneksellä (26 %) Suomessa toimivista yrityksistä on selkeä käsitys siitä, miten kolmannen osapuolen evästeiden kielto vaikuttaa heidän markkinointiinsa. Yhtä suurella määrällä (26 %) ei ole vielä hajuakaan, ja loputkin vain arvailevat miten heidän tulisi jatkossa toimia oikeat kohderyhmät saavuttaakseen*”, kertoo Laukkonen.
“Kolmannen osapuolen evästeiden kielto ei ole kertarysäyksellä tapahtuva, uusi asia, sillä Mozilla Firefox ja Safari ovat ne jo käytöstä poistaneet. Kaikista suomalaisista netinkäyttäjistä evästeiden ulkopuolella on jo vuoden verran ollut noin 20 prosenttia** ja mobiilisti surffaavista 32 prosenttia käyttäjistä. Näille kuluttajille näytettyä mainontaa ei ole kohdennettu heidän verkkokäyttäytymisensä mukaisesti. Tutkimukseemme osallistuneista yrityksistä viidennes (20 %) on sitä mieltä, että evästeiden poistumisella on jo nyt ollut negatiivisia vaikutuksia heidän mainontansa tehokkuuteen. Tämän vuoksi mainostajien kannattaisi ottaa käyttöönsä uudenlaiset ratkaisut jo nyt.”
Vain harva suomalainen mainostaja on varautunut muutokseen
Digitaalisen markkinoinnin asiantuntijan Adformin Yougovilla teettämän tutkimuksen mukaan alle neljännes (23 %) suomalaisista yrityksistä kertoi olevansa muutokseen hyvin valmistautuneita. Kolmannes (32 %) kertoi, ettei heillä ole vielä tietoa tai näkemystä siitä minkälaisia ratkaisuja kolmannen osapuolen evästeiden korvaamiseen on mahdollisesti olemassa.*
“Yllättävää on se, kuinka heikosti korvaavat ratkaisut tunnetaan edelleen. Markkinassa kaivattaisiin uusia ratkaisuja sekä proaktiivisuutta niiden testaamiseksi, jotta meillä olisi jatkossakin myös avoimeen ekosysteemiin perustuvia palveluita”, kannustaa Laukkanen.
Kun kolmannen osapuolen evästeitä ei voi enää käyttää, eri yritysten keräämän käyttäjädatan väliltä puuttuu linkki: mainostaja ei enää tiedä millä sivuilla kuluttaja on aikaisemmin vieraillut, joten ei voi esimerkiksi kohdentaa hotellimainoksia vain lentoyhtiöiden sivuilla vierailleille. Sen vuoksi yritysten pitäisi löytää ratkaisut, miten he voivat kerätä dataa ensimmäisen osapuolen evästeillä ja hyödyntää sitä mainonnan kohdentamiseen läpinäkyvällä ja turvallisella tavalla.
“Ensimmäinen askel muutokseen valmistautumisessa on selvittää mihin selaimiin ja ympäristöihin nykyiset mediaostot keskittyvät ja mihin järjestelmiin kolmannen osapuolen keksien poistuminen vaikuttaa. Moni ei ole ehkä tullut ajatelleeksi, että myös verkkosivustojen nykyinen analytiikka nojaa pitkälti evästeisiin. Sen jälkeen pitäisi etsiä ratkaisuja oman datan keräämiseen ja hyödyntämiseen sekä digimainonnan kohdentamiseen”, vinkkaa Laukkonen ja jatkaa:
“Monet yritykset keräävätkin omaa dataa kovaa vauhtia. Myös kävijätiedon hyödyntämiseen löytyy jo nyt ratkaisuja. Esimerkiksi meidän asiakkaamme hyödyntävät ID Fusion -algoritmiä, jonka avulla ensimmäisen osapuolen evästeitä voidaan käyttää uudelleenmarkkinointiin. Uudet keinot voi siis ottaa käyttöön vaikka heti, jotta kolmannen osapuolen evästeiden poistuessa ei aloiteta nollapisteestä.”
*Marketing decision makers, Adformin toimeksiannosta tehnyt Yougov 2023. Tutkimuksen kohderyhmänä oli yritysten päätöksentekijät 11 eri maassa. Suomesta 133 vastaajaa.
** https://gs.statcounter.com/browser-market-share/all/finland/a%3E)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Patrick LaukkonenAdform
Puh:0400 729700patrick.laukkonen@adform.comSini SorainenWolfcom PR Boutique
Puh:0400397464sini.sorainen@wolfcom.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Wolfcom PR Boutique, Helsinki, Finland
Tehtaankatu 40 B 21, 00150 Helsinki
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Wolfcom
Parhaat ostokset ja tunnelmallisimmat joulutorit Virossa1.12.2023 10:28:42 EET | Tiedote
Mikä nostattaisi joulumieltä paremmin kuin kuljeskelu joulumarkkinoilla kauniiden koristeiden ja käsitöiden, glögin ja paahdettujen manteleiden tuoksun keskellä? Ei juuri mikään, jos on uskomista uutismedia CNN:n listausta, jolle tänään aukeava Tallinnan joulutori on jälleen nostettu yhdeksi maailman parhaimmista joulutoreista¹. Joulunalus on myös hyvä hetki ottaa varaslähtö vuoden 2024 Euroopan kulttuuripääkaupunki Tartton tarjontaan: joulun alla sadat kansantanssijat valtaavat joulukaupungin ja kansallismuseo ERMissä järjestetään myös joulumessut.
KUTSU medialle: Freestyle rapin parhaat battlaavat Red Bull Sana Sanasta -mestaruudesta 2.12.30.11.2023 11:56:40 EET | Kutsu
15 luovinta ja teknisesti taitavinta MC:tä on valittu Suomen ensimmäiseen Red Bull Sana Sanasta freestyle rap -kilpailuun. Lauantaina 2. joulukuuta Helsingin Kaapelitehtaalla järjestettävässä live-tapahtumassa kisaavat räppärit valittiin yli sadan Gettomasan esittämään haasteeseen vastanneen joukosta. Mukana finaalissa on sekä rapin Suomen mestareita ja jo levyttäneitä artisteja että freestylingiä vain kaveriporukassa kokeilleita sanaseppiä.
Kutsu medialle: Savusaunasisaruus ja löylyt Helsingissä 4.12.28.11.2023 11:06:37 EET | Tiedote
Suomalaisia ja virolaisia yhdistää kielen ja lähinaapuruuden lisäksi kuuma rakkaus saunomiseen. Viron suurlähetystö Helsingissä, Visit Estonia ja Elävän kuvan keskus ELKE kutsuvat median edustajia maanantaina 4. joulukuuta kello 14.00 alkavaan elämykselliseen lehdistötilaisuuteen, jonka aikana nähdään ja koetaan virolaista saunakulttuuria niin elokuvan, kuin konkreettisen saunomisen muodossa. Median ennakkonäytöksenä ensin kansainvälisesti kuumaa suosiota nauttiva Viron Oscar-ehdokas, dokumenttielokuva Savusaunasisaruus, jonka jälkeen virolainen saunalegenda esittelee löylyn taikaa lauteilla.
Suomalaisveneet starttaavat Kapkaupungista etelämeren myrskyihin – käynti Asterian haudalla3.11.2023 10:13:30 EET | Tiedote
Valtameripurjehduksen kuninkuusluokassa kilpailevat suomalaiset, Jussi Paavosepän Swan 651 Spirit of Helsinki ja Tapio Lehtisen Swan 55 Galiana WithSecure, starttaavat sunnuntaina Ocean Globe Race -kilpailun kylmälle ja tuuliselle kakkososuudelle Kapkaupungista. Molemmat venekunnat lähtevät maailmanympäripurjehduskilpailun toiseen etappiin 11 hengen miehistöllä.
Euroopan vuoden 2024 kulttuuripääkaupungin teemana eloonjäämisen taiteet - tartu Tarttoon myös Helsingissä3.11.2023 09:08:42 EET | Tiedote
Baltian vanhin ja Viron toiseksi suurin kaupunki Tartto aloittaa vuodenvaihteessa Euroopan kulttuuripääkaupunkina. Kulttuurivuosi tuo Etelä-Viroon yli tuhat tapahtumaa ja se on Viron matkailuvuoden kohokohta. Tarton kulttuuripääkaupunkivuoden kantavana teemana ovat eloonjäämisen taiteet, eli tiedot, taidot ja arvot, jotka auttavat ihmiskuntaa elämään tulevaisuudessa hyvää elämää. Helsingissä Tartto2024 esittäytyy 16.11., jolloin Oodi-kirjastossa järjestetään kaikille avoin Tartto-tapahtuma.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme