Suomesta Euroopan johtava vetytalous – Vetyklusteri julkistaa vetytalousstrategian

Suomi kiihdyttää Euroopan johtavaksi korkean jalostusarvon vetytaloudeksi vuoteen 2035 mennessä. Hyödyntämällä kilpailukykytekijänsä Suomi voi silloin tuottaa kolme miljoonaa tonnia vetyä vuodessa, mistä syntyy 33 miljardia euroa vuosittaista uutta liikevaihtoa.

"Uusi hallitusohjelma perustuu siihen, että Suomi ryhtyy puhtaan energian suurvallaksi. Se on vuosikymmenen tärkein teollisuusteko ja tärkein ilmastoteko. Tämä teesi perustuu vetytalouteen”, ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen kommentoi vetystrategiaa.

Suomi on etulyöntiasemassa: meillä on vakaa yhteiskunta, hyvin suunniteltu infrastruktuuri, Euroopassa kilpailukykyinen hinta puhtaalle verkkosähkölle, hyvä tuuli- ja aurinkovoiman suhde sekä valtavasti potentiaalia molempien lisärakentamiseen. Suomi voisi tuottaa yli 14 prosenttia EU:n päästöttömästä vedystä vuonna 2030. Vetytalous luo Suomeen hyvinvointia vähentämällä riippuvuutta tuonnista useilla teollisuuden aloilla ja näin vahvistamalla omavaraisuutta ja huoltovarmuutta. Lisäksi vetytalous voi synnyttää jopa 115 000 uutta työpaikkaa vuoteen 2035 mennessä.

Strategia on kehitetty yhteistyössä virkamiesten, teollisuusliittojen ja vedyn koko arvoketjulle sijoittuvien yritysten kanssa. Tavoitteessa onnistuminen vaatii saumatonta ja ketterää yhteistyötä yli toimialarajojen. Tämä on huomioitu myös strategian toteutukseen suunnitelluissa askelmerkeissä:

1. Euroopan johtava investointeja houkutteleva ekosysteemi
    Kiihdytetään Vetytalouden Periaatepäätöksen viitoittamaa tietä sääntelyn kehittämisestä prioriteettina Suomen investointiolosuhteiden nopea varmistaminen.

2. Vetylaaksojen kautta nopeasti konkretiaa ja yhteistä oppimista
    Luodaan vetylaaksoja, joiden kautta alueellisiin vahvuuksiin perustuen nopeutetaan konkreettisten hankkeiden etenemistä. Lisäksi varmistetaan parhaiden käytäntöjen siirto laaksojen välillä.​

3. Päätöksentekokyvyn lisääminen kiihdytystä varten
    Luodaan julkiselle ja yksityiselle sektorille ydinkohtiin vahvat toimielimet, jotka kykenevät sektorirajat ylittävään päätöksentekoon strategisella tasolla ja nopeasti.

4. Myydään Suomi yhdessä maailman vetykartoille
    Suomen vahvuuksien kautta vaikutetaan EU-vetykehitykseen, houkutellaan investointeja Suomeen ja myydään suomalaista teknologiaa ja palveluita maailmalle. Painopisteenä avainmaat ja strategiset kumppanuudet.

Strategiassa määritellään lisäksi käytännön toimenpiteet, joilla strategian asettamiin tavoitteisiin päästään. Ministeri Mykkäsen mukaan myös uusi hallitus aikoo käytännössä edistää vetytaloutta nopeuttamalla ja sujuvoittamalla luvitusta, luomalla kannusteita monipuolisen sähköntuotannon kasvulle sekä tavoittelemalla kansainvälisesti harvinaisen kovaa vauhtia hiilidioksidin talteenoton ja hyötykäytön yleistymiseen kattavaksi 2030-luvun puoliväliin mennessä.

"Suomen pitää määritellä, mihin mahdollisuuksiin haluamme keskittyä, jotta voimme aidosti hyödyntää ainutlaatuisen tilaisuuden nostaa Suomi Euroopan vetytalouden edelläkävijäksi”, sanoo Olli Sipilä, Gasgridin toimitusjohtaja ja vetyklusterin strategiatyöryhmän vetäjä.

Strategia julkaistaan 27.6. klo 13 Vetyareenassa, joka on osa Porin SuomiAreenaa. Strategia on julkaisun jälkeen saatavilla vetyklusterin verkkosivuilla (linkki).

CLIC Innovation on Suomen vetyklusterin koordinaattori.

Muut kielet

Nopeasti muuttuva pakkausregulaatio haastaa ruokapakkaamisen arvoketjuja koventuvilla kiertotaloustavoitteilla30.1.2024 08:30:00 EET | Tiedote