Hanken & SSE Executive Education

67 % kaipaa hyvää johtamista – strategiseen uudistumiseen tarvitaan uusi lähestymistapa

Hanken & SSE:n ja Elinkeinoelämän keskusliiton yhdessä toteuttama kyselytutkimus kertoo, että ihmislähtöiseen johtamiseen tulisi panostaa enemmän strategisen uudistumisen varmistamiseksi. Tämä vastaa hyvin myös hallitusohjelman linjauksiin työelämän muutostarpeista.

Johtajavalmentaja Hanken & SSE Executive Education on osana Tukoholman kauppakorkeakoulua Financial Timesin listauksen mukaan Pohjois-Euroopan paras johtajakoulutuksen tarjoaja. Yhtiö tutkii johtajuutta suomalaisissa yrityksissä. Tuorein kyselytutkimus Strategic Renewal Survey 2023 on toteutettu yhdessä Elinkeinoelämän keskusliiton kanssa. Vastausten mukaan strateginen uudistuminen edellyttää ketterää ajattelua ja asiakaslähtöistä työskentelyä tukevaa johtamista ja kulttuuria. Vastaajien mukaan tässä on vielä paljon tekemistä.

Noin 40 % vastaajista näki, että johto ei tiedä, miten osaamista johdetaan ja noin 60 % vastaajista koki, että yritykset eivät keskity tarpeeksi kehittymiseen ja oppimiseen. Organisaatioiden tulisi toteuttaa strategiaa ketterällä tavalla. Strateginen uudistuminen edellyttää osaamisen yhdistämistä uusilla tavoilla, jotta asiakkaille voidaan luoda arvoa.

“Ratkaisevaa on strategian ketterä toteuttamiskyky. Nyt on aika herätä ihmisten ja kulttuurin johtamisen merkitykseen! Johtamiselle on löydyttävä aikaa ja fokusta ja siihen tarvittavia taitoja ja kyvykkyyksiä voidaan kehittää. Se vaatii sekä johtajan itsensä huomiota että tukea organisaatiolta. Strateginen uudistuminen tarvitsee uuden lähestymistavan, sanoo Hanken & SSE:n toimitusjohtaja Marc Hinnenberg.

“Yhtä hitaita kehittymään kuin puut kasvamaan”

Hyvä johtaminen on kyselytutkimuksen tulosten mukaan esimerkiksi asioiden sijaan ihmisten johtamista. Noin 67 % vastaajista näki, että leadership eli ihmisten johtaminen, läpivientikyky, tavoitteilla johtaminen ja tehokas viestintä ovat kriittisiä kyvykkyyksiä. Strategiatyön on muututtava perinteisestä kaksivaiheisesta mallista kohti jatkuvaa strategiatyön toimintamallia, jossa vahvistetaan muista toimijoista erottavia vahvuuksia.

Kun luodaan kulttuuria, joka mahdollistaa tehokkaan ja ketterän strategian toteuttamisen nopeasti muuttuvassa maailmassa, johtajan täytyy keskittyä entistä enemmän tehokkaaseen viestintään ja inhimillisiin taitoihin.

“Keskijohdon mukaan strateginen uudistuminen ei ole niin hyvällä tolalla kuin ylin johto sen näkee olevan. Yksi vastaajista kommentoi, että olemme yhtä hitaita kehittymään kuin puut kasvamaan. Nyt tarvitaan ryhtiliike ja ymmärrystä siitä, mikä vaikuttaa strategiseen uudistumiseen, Hinnenberg jatkaa.

Kyselytutkimuksessa osaamisalueina korostuivat ihmisten johtamisen taidot: itsentuntemus, kuuntelu, empatia, kyky samaistua sekä kyky johtaa muutosta. Myös oppimiskyky, joustavuus, ketterä toimeenpano ja itseohjautuvuus sekä kyky rakentaa uudistumista tukevaa kulttuuria korostuivat kyvykkyyksinä, joita tarvitaan.

Myös Elinkeinoelämän keskusliiton johtaja Petri Vuorio painottaa ihmisten johtamisen taitoa strategian toteuttamisen takana. Hän pitää sitä kaikkein tärkeimpänä kehityskohteena:

“Kun keskijohdolle annetaan tilaisuus jutella johdon kanssa ja heille tarjotaan tukea, syntyy hyvää. Heillä on merkittävä rooli. Pitäisi keskittyä enemmän pehmeisiin taitoihin. Taustalla on ihan tavallinen vuorovaikutus ja dialogi ihmisten kanssa.”

“Työelämään tarvitaan yhä syvempää ihmisymmärrystä, työntekijöiden arvostusta ja merkitysellisyyden todentamista. Ihmisten tulee jaksaa työssään paremmin ja siinä johtamisella on suuri merkitys. Työssä jaksamisesta linjaa myös uusi hallitusohjelma, sanoo Hinnenberg.

Taustatiedot

• Strategic Renewal Survey 2023 -kyselytutkimuksessa selvitettiin, mitkä ovat kriittisimmät kyvykkyydet ja osaamiset tulevaisuudessa menestymisen kannalta.
  • Kyselytutkimus on jatkoa 2022 tehdylle kvalitatiiviselle Strategic Renewal Study -haastattelututkimukselle.
  • 95 kyselyvastausta kerättiin joulukuun 2022 ja helmikuun 2023 välisenä aikana.
  • Vastaajat edustivat suuria teknologia- ja teollisuus- ja palvelualan yrityksiä.
  • 73 % vastauksista edusti johtajia tai hallituksen jäseniä (toimitusjohtaja, johtaja ja ylin johto, hallituksen jäsen).
  • 38 % vastauksista tuli pörssiyhtiöiden edustajilta.

Laajenevat globaalit markkinat ja muutosvauhti asettavat organisaatioille yhä suurempia paineita uudistua. Tulevaisuuden menestyksen suunnittelu edellyttää, että organisaatiot määrittelevät, mitä kyvykkyyksiä ja osaamista ne tarvitsevat, ja kuinka niitä johdetaan ja kehitetään aktiivisesti.

Kyselyn mukaan kyvykkyyksiä, joita täytyy kehittää kiireellisesti ovat asiakasarvon luominen, transformaatio ketteräksi yritykseksi (myös ajattelutavaltaan) ja ihmislähtöinen johtaminen.

Hanken & SSE Executive Education

Hanken & SSE Executive Education vie akateemisen tutkimuksen ja liiketoimintaymmärryksen käytäntöön, jotta ihmiset ja organisaatiot voivat kasvaa ja uudistua. Hanken & SSE tarjoaa huippulaadukkaita kehitysratkaisuja sekä valmennusta sopeutumis- ja muutostilanteissa johtajille, johtoryhmille, tiimeille ja asiantuntijoille maailmanlaajuisesti. Financial Timesin rankingin mukaan olemme Pohjois-Euroopan paras johtajakoulutuksen tarjoaja ja 17. maailmassa. Lisätietoja osoitteessa www.hankensse.fi

Marc Hinnenberg

Marc Hinnenberg on Hanken & SSE Executive Educationin toimitusjohtaja ja on työskennellyt viimeiset kaksi vuosikymmentä strategian kehittämisen ja sen toteuttamisen parissa. Hänen intohimonsa on kehittää organisaatioiden liiketoimintaa, kilpailukykyä ja kannattavuutta asiakasymmärryksen, asiakaskokemuksen ja tiimien suorituskyvyn avulla.

Elinkeinoelämän keskusliitto

Elinkeinoelämän keskusliitto EK on suomalaisten yritysten merkittävin puolestapuhuja, joka välittää elinkeinoelämän yhteisiä viestejä ja ratkaisuehdotuksia politiikan päättäjille ja yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Petri Vuorio

Petri ja hänen tiiminsä auttavat suomalaisia yrityksiä menestymään ajamalla niiden etuja yrittäjyydessä, EU-asioissa ja kansainvälisessä kaupassa Elinkeinoelämän keskusliitto EK:ssa. Ennen EK:hon siirtymistään Petri työskenteli 15 vuotta yrityspankkiirina vastaten sekä suurista globaaleista yritysasiakkaista että pk-yrityksistä. Hän on toiminut myös pk-yrityksiä kansainväliseen liiketoimintaan auttavan yrityksen toisena perustajana.

Marléne Fransila
Head of Marketing & Communication
marlene.fransila@hankensse.fi

Hanken & SSE Executive Education

Hanken & SSE Executive Education transforms academic research and business insight into impact in practice to ignite the growth and renewal of people and organisations.

We offer top-quality development solutions to leaders, management teams, teams and experts worldwide. Our HRM Partners career lifecycle solutions support and coach organisations and individuals in workforce adjustment and change situations. ​

We are owned by Hanken and Stockholm School of Economics (SSE) and are ranked by the Financial Times as the #1 executive education provider in Northern Europe and #17 worldwide as part of SSE. For more information, please visit www.hankensse.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi