Heureka on matkailu- ja ravintola-alan maineikkain – yleisesti alan maine on laskusuuntainen
T-Median matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine 2023 -tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten näkemyksiä ja mielikuvia alan organisaatioista sekä yleisesti koko toimialasta. Alan maine on laskenut viimeisen parin vuoden ajan. Heureka on tutkittujen maineikkain organisaatio – toiseksi ja kolmanneksi maineikkaimmaksi arvioitiin Korkeasaaren eläintarha ja Linnanmäki.
Matkailu- ja ravintola-alan organisaatioiden mainetta tutkittiin huhtikuussa 2023, ja tutkimukseen vastasi yhteensä 2 140 suomalaista.
Mainemielikuvien vaikutus ihmisten käytökseen matkailu- ja ravintola-alan yrityksiä kohtaan on voimakas ja vahvistunut edellisvuotisesta. Yleisesti toimialan maine on ollut viimeisen parin vuoden ajan laskeva.
“Korona toi aikanaan toimialan maineeseen positiivisen piikin. Tämä todennäköisesti johtui siitä, että ihmiset ymmärsivät miten vaikeassa tilanteessa alan toimijat ovat ja, että toimijat yrittävät parhaansa haastavassa tilanteessa. Ihmiset olivat tuolloin armollisia. Sittemmin maine sekä tuki alaa kohtaan ovat laskeneet ja ovat nyt jopa alemmalla tasolla kuin ennen koronaa”, T-Median tiedolla johtamisen asiantuntija Elisa Runsas sanoo.
Työnantajamainekriisit vaikuttavat matkailu- ja ravintola-alan työnantajamaineeseen
Matkailu- ja ravintola-alan maineen osa-alueista vahvimmat liittyvät yhteiskunta- ja ympäristövastuuseen sekä kykyyn uudistua. Koronapandemian jälkeinen aika on vaatinut alan toimijoilta nopeaa uudistumista ja toiminnan muovaamista vastaamaan muuttuneen toimintaympäristön vaatimuksia.
Monesta muusta alasta poiketen mielikuva alan taloudellisesta kannattavuudesta on heikko. Talousmielikuvan ohella seuraavat kaksi heikointa ovat työnantajuuteen ja johtamiseen liitetyt mielikuvat, jotka samalla ovat myös keskeisimpiä tekijöitä ihmisten luottamuksen rakentumiseen alaa kohtaan.
Laajemmassa yritysvastuuta mittaavassa ESG-indeksitarkastelussa matkailu- ja ravintola-ala jää Suomen yleisestä indeksistä heikon työnantajamielikuvan (sosiaalinen vastuu) vuoksi. Mielikuvallisena vahvuutena näyttäytyvä yhteiskunta- ja ympäristövastuu on Suomen yleiseen vastuullisuusindeksiin verrattuna keskitasoa.
“Ala profiloituu ihmisille tavallista heikompana työnantajana. Uskon, että tämän taustalla on erilaiset työnantajamainekriisit, jotka ovat nousseet mediassa. Suurimpana Hesburgerin mainekriisi muutaman vuoden takaa. Todellisuudessa kuitenkin myös Hesburger on onnistunut vahvistamaan mainettaan pahimmasta kriisiajasta, vaikkakin jäävät edelleen selkeästi esimerkiksi McDonald’sin jälkeen”, Runsas sanoo.
Matkailu- ja ravintola-alan hyvämaineisin organisaatio on Tiedekeskus Heureka
Matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine-tutkimuksessa selvitettiin yhteensä 17 organisaation mainetta suomalaisten keskuudessa. Tutkituista hyvämaineisimmat organisaatiot ovat Tiedekeskus Heureka, Korkeasaaren eläintarha ja Linnanmäki.
“Tutkimus ei ole vain bittejä, vaan hyvä kiirivä maine näkyy meillä kävijöiden määrän ja suositusten kasvussa. Olemme onnistuneet luomaan Heurekasta mielekkään kohtaamispaikan, joka tuo ihmisiä yhteen viihtymään ja samalla oppimaan uusia asioita sekä kasvattamaan tiedepääomaansa”, kertoo Heurekan toimitusjohtaja Mikko Myllykoski.
Yleisesti tutkimuskierroksen kärjessä on vapaa-ajan viettoon liittyviä palvelutoimijoita, kun viiden parhaan joukkoon mahtui myös vahvaa mainenousua erityisesti uudistumiskyvykkyydessä tehnyt Särkänniemi.
Näin tutkimme
Tulokset pohjautuvat huhtikuussa 2023 toteutettuun matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine-tutkimukseen, jossa selvitettiin Suomessa toimivien alan organisaatioiden mainetta suomalaisten keskuudessa.
Organisaatioita arvioitiin T-Median Luottamus&Maine-tutkimusmallilla, jossa organisaation saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5).
Tutkimukseen osallistui 2 140 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (pois lukien Ahvenanmaa). Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Kuva: Heureka
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Elisa RunsasTiedolla johtamisen asiantuntijaT-Media Oy
Puh:+358 50 468 8849elisa.runsas@t-media.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
T-Media on Suomen johtava maineen tutkimiseen sekä strategiseen neuvonantoon keskittynyt yritys. Käytämme liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset. Olemme tehneet yli 2000 Luottamus&Maine-tutkimusta yli 40 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy
Käsitykset ammatillisesta koulutuksesta parantuneet – Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK on amisten maineikkain27.3.2024 00:01:00 EET | Tiedote
(Julkaisuvapaa 27.3. klo 00.01) T-Median toteuttama ammatillisten oppilaitosten Luottamus&Maine 2024 -tutkimus paljastaa, että Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK on ammatillisten oppilaitosten maineikkain. Suurimman mainenousun teki SASKY koulutuskuntayhtymä.
Espoo eniten vetovoimaansa kasvattanut kaupunki – Tampere jatkaa suurimpien kaupunkien ykkösenä19.3.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Espoo on kasvattanut eniten vetovoimaansa Suomen kymmenen suurimman kaupungin joukossa. Tampere on edelleen Suomen vetovoimaisin kaupunki, Jyväskylä ja Kuopio ovat jaetulla toisella sijalla.
Nordnet, S-Pankki ja OP Ryhmä ovat finanssialan hyvämaineiset29.2.2024 06:00:00 EET | Tiedote
T-Median toteuttama finanssialan yritysten Luottamus&Maine-tutkimus paljastaa, että finanssialan hyvämaineisimmat organisaatiot ovat Nordnet, S-Pankki ja OP Ryhmä.
Yhä useampi kauppakeskus Suomessa on hyvämaineinen8.2.2024 00:01:00 EET | Tiedote
EMBARGO: 8.2.2024 klo 00.01 Ennätysmäärä kauppakeskuksista on noussut hyvämaineisten joukkoon. Parasmaineisen paikkaa pitää neljättä vuotta putkeen raisiolainen Kauppakeskus Mylly. Suurimman mainenousun teki Mall of Tripla.
Kirkko ja sisäministeriö ovat julkishallinnon suurimmat mainenousijat21.12.2023 07:48:42 EET | Tiedote
Suomen evankelis-luterilainen kirkko ja sisäministeriö vahvistivat maineitaan eniten T-Median toteuttamassa julkishallinnon Luottamus&Maine 2023 -tutkimuksessa. Hätäkeskuslaitos ja Rajavartiolaitos jakavat ykkössijan hyvämaineisimpina organisaatioina.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme