Pihla ja Tiivi laajasti esillä asuntomessuilla: Ikkuna- ja ovivalinnoissa korostuvat energiatehokkuus ja kestävyys

Pihlan osasto Loviisan Asuntomessuilla on kohdenumeron 24, Dekotalo Lilla Hyggen, yhteydessä. Kuva: Dekotalo Dekotalo

Alkuvuodesta 2023 julkaistu trendiraportti kertoo, että suomalaiset arvostavat energiatehokkuutta, vastuullisuutta ja digitaalisuutta, ja unelmoivat muutosta maalle tai kakkosasunnosta maalla. Nämä trendit näkyvät myös ikkuna- ja ovimaailmassa.

Pihla Groupin tuotteet ovat laajasti esillä asuntomessuilla. Lista kohteista on tiedotteen lopussa.

Trendiraportissa nousi esiin erityisesti viisi asiaa:

1.   Energia on ykkönen

Kodin energiatehokkuus on asialistan kärjessä - erityisesti Suomessa, missä 83 %:lle on tärkeää, että koti kuluttaa mahdollisimman vähän energiaa. Vertailumaiden keskiarvo on 79 %.

”Lukuja selittää osaltaan Suomen ankara ilmasto. Energiansäästöstä on kiinnostuttu myös taloyhtiöissä, ja energiaremontteja tehdään paljon. Rakennuksiin hankitaan ilmalämpöpumppuja ja aurinkopaneeleja ja ikkunoita ja ovia uusitaan”, Minna Keränen kertoo.

Suomalaiset ymmärtävät lämmön sisällä ja kylmän ulkona pitävien ikkunoiden merkityksen energiansäästössä. Tietoisuus erilaisista laseista ja niihin pinnoitteilla saatavista ominaisuuksista on lisääntynyt. Maailmalla kehitetään myös läpinäkyviä aurinkopaneeleja eli ikkunoita, joissa aurinkopaneeli on sisäänrakennettuna.

2.   Koti halutaan turvata

Kiinnostus turvateknologiaan ja hälytysjärjestelmiin on kasvanut. Maailman myrskyt ovat myös hyvin konkreettisia myrskyjä. Ilmastonmuutoksen myötä sään ääri-ilmiöt ovat lisääntyneet ja se haastaa arkkitehdit ja suunnittelijat kehittämään uusia ratkaisuja. Koteihin halutaan myös lisää älykkyyttä. Kiinnostus erilaisia turvalaseja, -ovia ja -lukkoja kohtaan on kasvanut. Ikkunoihin ja oviin halutaan myös antureita, jotka kertovat, jos ne ovat jääneet lukitsematta.

3.   Kestävä kehitys ja vihreä siirtymä korostuvat

Vaikka maailma ja talous ovat myllerryksessä, kestävästä kehityksestä ei tingitä. Suomessa näin ajatellaan jopa useammin kuin länsinaapurissamme. Suomalaisista 92 % painottaa kotiin ja asumiseen liittyvissä valinnoissaan kestävää kehitystä. Ruotsissa vastaava määrä on 81 % ja vertailumaissa keskimäärin 75 %.

Myös kiinnostus kierrätystä, kierrätettävyyttä ja käytettyjä tuotteita kohtaan on kasvussa. Vastuullisuuteen kuuluu myös budjetin vastuullisuus.

4.   Vastaliike kaupungistumiselle

Vuosisatoja pitkä kaupungistumisen trendi on saanut vastavoiman. Pohjois-Euroopan suurkaupunkien asukkaista jo 29 % haaveilee elämästä maalla nykyistä suuremmassa kodissa.

Suomessa suuntauksesta kertoo ennen kaikkea innostuminen kakkoskodeista. Kesäasuntoja remontoidaan, jotta niissä pystytään asumaan ja tekemään etätöitä jopa ympäri vuoden.

5.   Hallintaa tekoälyllä

Yhä useammat kuluttajat, erityisesti nuoret, ovat innostuneita mittaroinnista, datasta ja digitalisaatiosta. Suomalaisista 41 % seuraa tarkasti kotinsa energiankulutusta. Monia kiinnostaa myös, miten kodin tuotteet on tehty ja toimitettu perille. Myös tekoälyn käyttö kodeissa ja sisustuksen suunnittelussa lisääntyy.

”Ikkuna- ja ovivalmistajaltakin vaaditaan entistä enemmän läpinäkyvyyttä. Valmistajien on kerrottava tarkasti esimerkiksi tuotteidensa materiaaleista, hiilijalanjäljestä ja elinkaaresta”, Keränen mainitsee.

Pihla Group on osa Inwido-konsernia, joka on tilannut trendiraportin Pohjoismaista. Uusin raportti kertoo, miten kuluttajat näkevät oman kotinsa epävarmana aikana pandemian, Ukrainan sodan, korkean inflaation ja nopeasti nousevien korkojen keskellä. Raporttia varten haastateltiin lähes 3 400 asunnonomistajaa Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Englannista.

Aikaisemmissa raporteissa on tarkasteltu kuluttajan suhdetta kotiinsa (2012) sekä sitä, miten kuluttaja näkee suhteensa ammattilaisiin (2014) ja älykotiin (2017).

Pihla Group Loviisan asuntomessuilla

Pihla Groupin tuotteet ovat laajasti esillä Loviisan asuntomessuilla.

Pihlan osasto on kohdenumeron 24, Dekotalo Lilla Hyggen, yhteydessä.

Tiivin osasto on kohdenumeroiden 3 ja 4, Kannustalon paritalojen Iso ja Pikku Mainingin, yhteydessä.

Tiivin kohteet messuilla

Kohde 3: Kannustalo paritalo – Iso Maininki

Kohde 4: Kannustalo paritalo - Pikku Maininki

Kohde 11: Jämerä Villa Sten

Pihlan kohteet messuilla

Kohde 6: Loviisan Majakka – Tiiskeri

Kohde 7: Loviisan Majakka – Loisto

Kohde 19: Kuningattaren Helmi

Kohde 21: Karpalo

Kohde 24: Lilla Hygge

Kohde 25: Villa Kungen

Kuva 10. Sisäisen muuttoliikkeen nettomäärä, Pohjois-Euroopan pääkaupungit. Lähde: Kansalliset tilastotoimistot kustakin maasta.
Pihlan osasto on kohdenumeron 24, Dekotalo Lilla Hyggen, yhteydessä. Kuva: Dekotalo

Pihla Group Oy on Suomen suurin ikkuna- ja ovitoimija, jonka tavoitteena on parantaa ihmisten elämänlaatua ikkuna ja ovi kerallaan. Kehitämme ja valmistamme Suomen parhaita ikkuna- ja oviratkaisuja niin kuluttajille, taloyhtiöille kuin rakennusteollisuuden asiakkaillekin. Toiminnallamme rakennamme parempaa yhteiskuntaa ja kestävämpää huomista. Pihla Groupin ammattilaisten kanssa, voit olla varma siitä, että teemme päätöksiä yhdessä linjassa kestävän kehityksen tavoitteiden kanssa.

Laadukkaita kotimaisia tuotemerkkejämme ovat Pihla-, PihlaPRO, Tiivi-, Profin-, Klas1, Sydänpuu, Puuseppien ja Metallityö Välimäki. Laaja tuotemerkkivalikoimamme palvelee kaikkia asiakkaitamme aina saneeraus- ja uudiskohteista arkkitehtuurisesti haastavimpiinkin kohteisiin sekä erilaisiin julkis- ja hallintorakennuksiin.

Meillä on kahdeksan tuotantolaitosta, jotka sijaitsevat Kannuksessa, Ruovedellä, Haapajärvellä, Kuusamossa, Pudasjärvellä, Joutsassa, Hyvinkäällä ja Nokialla. Työllistämme Suomessa yli 850 työntekijää. Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 220 miljoonaa euroa.

Kyselytutkimus: Energian hinta ahdistaa valtaosaa suomalaisista – moni tarkistaa hintaa pakkomielteisesti15.3.2023 11:35:23 EET | Tiedote

Peräti 73 prosenttia suomalaisista on erittäin ahdistuneita energian hinnannoususta, selviää kansainvälisestä kyselystä. Pihla Groupin teettämään kyselytutkimukseen vastasi lähes 3 400 ihmistä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Englannissa. Moni vastaajista on sitä mieltä, että oma kiinnostus energian hintaa kohtaa on kehittynyt jo pakkomielteeksi. Psykoterapeutti kehottaa asettamaan itselle rajoja hintojen tarkistamiseen.