Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Itiksen Symppis muuttaa vuodenvaihteessa uusiin tiloihin

Jaa
Päihde- ja mielenterveysasiakkaiden terveys- ja sosiaalineuvontapiste Symppis muuttaa vuodenvaihteessa 2023–2024 Itäkeskuksessa Asiakkaankatu 3:een. Tällä hetkellä Symppis sijaitsee Tallinnanaukiolla.

Kaupunki vuokraa palvelulle uudet tilat, koska nykyiset tilat eivät ole alun perin suunniteltu nykyisenkaltaiselle palvelulle. Symppiksen toiminta on laajentunut vuosien saatossa alkuperäisestä päivätoiminnasta vahvasti myös terveyspalveluihin, ja tämä asettaa tiloille erityisvaatimuksia.

Uudet tilat remontoidaan syksyn aikana vastaamaan palvelun tarpeita. Tilojen remontissa kiinnitetään erityisesti huomiota niin asiakkaiden, henkilökunnan kuin naapureiden turvallisuuteen.

Helsinki vuokraa tilat terveys- ja sosiaalineuvontapisteelle, koska kaupungilla ei ole Itäkeskuksessa sopivia omia tiloja. Symppis on toiminut Itäkeskuksessa jo yli 10 vuotta.

Symppis on vuosien saatossa luonut alueen toimijoiden, kuten kauppakeskuksen ja alueen yritysten kanssa tiiviin ja toimivan verkoston. Verkostossa on yhdessä mietitty ja suunniteltu toimenpiteitä, joilla alueen ympäristöstä saadaan turvallinen kaikille osapuolille.

”Tämä verkostotyö tulee jatkumaan Itäkeskuksessa. Tiivistämme yhteistyötä syksyllä Asiakkaankadun kumppaneiden kanssa”, toteaa Helsingin päihdepalvelujen psykososiaalisen työn päällikkö Aila Ronkanen.  

Monipuolisia palveluja päihde- ja mielenterveysongelmista kärsiville

Symppis on tarkoitettu asiakkaille, jolla on päihde- ja mielenterveysongelmia. Symppiksessä tarjotaan haavoittuvassa asemassa oleville asiakkaille terveys- ja sosiaalineuvontaa ja tarvittaessa ohjausta muihin palveluihin.

Symppiksessä asiakkaat voivat vaihtaa käyttövälineitä ja heille tarjotaan turvallisen pistämisen ohjeita. Symppiksessä on mahdollista tehdä myös esimerkiksi HIV- ja hepatiittipikatestejä ja saada rokotuksia. Lääkäri on paikalla päiväkeskuksessa viikoittain.

Päiväkeskuksessa asiakkaat voivat käyttää tietokonetta ja saada apua esimerkiksi toimeentuloon ja työllistymiseen liittyvissä asioissa.

Tarjolla on myös puuroa, kahvia ja leipää. Asiakkaat voivat tulla Symppikseen myös ihan vaan levähtämään tai vaihtamaan kuulumisia työntekijöiden, vertaistukijoiden ja muiden asiakkaiden kanssa. Symppis on auki arkisin klo 9:n ja 15 välillä.

Helsingissä on terveys- ja sosiaalineuvontapiste Symppis Itäkeskuksen lisäksi Kontulassa ja Sörnäisissä. Lisäksi liikkuva terveysneuvontapiste tarjoaa palveluja eri puolilla kaupunkia. Liikkuvan terveysneuvonnan aikataulu ja pysäkit löytyvät kaupungin verkkosivuilta.

Lisätietoja Aila Ronkanen, Helsingin päihdepalvelujen psykososiaalisen työn päällikkö,
p. 050 4020 888, aila.ronkanen@hel.fi

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Toinen linja 4A
PL 6000 00099 Helsingin kaupunki

09 310 5015 (vaihde)http://www.hel.fi/sotepe

Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille yhteistyöllä ja vahvalla osaamisella.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 17.6. kokouksen ennakkotiedote13.6.2025 14:57:25 EEST | Tiedote

Helsingin uusi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta kokoontuu ensimmäistä kertaa tiistaina 17. toukokuuta klo 16.15. Kyseessä on ensimmäinen kokous apulaispormestari Maarit Vierusen johdolla. Uuden lautakunnan kokoonpano löytyy verkkosivuiltamme. ​Linkit Kokouksen esityslista sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan verkkosivuilla Lautakunnan sivulla julkaistaan kokouksen päätöstiedote kokouksen jälkeen

Sosiaali- ja terveyspalvelujen vastaanottoajat tehokkaammin käyttöön – terveydenhuollon ajat peruttava 24 tuntia ennen14.5.2025 16:04:34 EEST | Tiedote

Jos asiakas ei pääse Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen vastaanottoajalle, ohjeistamme asiakasta siirtämään tai perumaan ajan viimeistään 24 tuntia ennen ajanvarauksen alkua. Näin voimme tarjota peruutusaikaa seuraavalle asiakkaallemme ja sujuvoittaa palvelujamme. Terveydenhuollon palveluissa asiakas välttyy tällöin myös sakkomaksulta, joka peritään käyttämättä jääneestä tai liian myöhään perutusta ajasta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye