Tervetuloa Mission: Impossible – Dead Reckoning -elokuvan lehdistönäytökseen 7.7.

Yksi elokuvahistorian isoimmista stunt-kohtauksista nähdään valkokankailla ensi viikolla, kun Tom Cruisen tähdittämä Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One tulee ensi-iltaan 12.7.2023. Cruise teki tuttuun tapaansa stunt-kohtauksen itse ja harjoitteli kohtausta 500 laskuvarjohypyn ja 13 000 moottoripyörähypyn voimin.
Tom Cruise elokuvan Mission: Impossible Dead Reckoning Part One kuvauksissa Norjassa. © 2023 Paramount Pictures

Mission: Impossible -elokuvat tunnetaan huolella käsikirjoitetuista juonikuvioista, nasevasta dialogista, eksoottisista kuvauspaikoista - ja kerta kerralta uskomattomammista stunt-tempuista. Seitsemännen Mission: Impossible elokuvan isoin stunt-kohtaus on kuvattu Norjan Helsetkopen-vuorella. Kohtaus kuvattiin 6.9.2020, elokuvan ensimmäisenä kuvauspäivänä, jolloin Tom Cruise ajoi kustomoidulla Honda CRF 250 -moottoripyörällä vuoren jyrkänteelle rakennettua ramppia ja hyppäsi BASE-hypyn moottoripyörän selässä rampilta. Cruise syöksyi yli kilometrin pudotuksen alas laaksoon ja avasi laskuvarjonsa vasta noin 150 metriä ennen maanpintaa. Kohtaus kuvattiin – ja toistettiin seitsemän kertaa, jotta päästiin kuvaustiimin hyväksymään lopputulokseen.

Norjan moottoripyörähyppy oli kaikilla mittareilla mitattuna Tom Cruisen uran vaarallisin. Uralle on silti mahtunut paljon, kuten roikkuminen maailman korkeimman rakennuksen seinällä (Dubain Burj Khalifa, elokuvassa Ghost Protocol), sinnittely Airbus A400M:n ulkopuolella sen lentäessä (elokuvassa Rogue Nation) ja 7500 metrin korkeudesta tehty HALO-laskuvarjohyppy, jossa laskuvarjo avataan vasta lähellä maan pintaa (elokuvassa Fallout).

Cruise tunnetaan väsymättömästä harjoittelusta, joka takasi tämänkin tempun onnistumisen. ”Meillä on Mission: Impossible -kuvausryhmän kesken sanonta: Älä pelaa varman päälle, tee ammattitaidolla (alkuperäinen: Don’t be safe. Be competent.)”, Cruise toteaa.

Uudessa Missionissa rikotaan rajoja myös tarinankerronnan suhteen, sillä tarina on ensimmäistä kertaa jaettu kahteen elokuvaan. Tätä ei ole koskaan aiemmin tehty, koska MI-elokuvien käsikirjoitukset ovat moniulotteisia jo yhdenkin elokuvan mittakaavassa. Dead Reckoning onkin monella tavalla mittavimman skaalan Mission: Impossible -elokuva. Kakkososa saa ensi-iltansa kesällä 2024.

Synopsis

Ethan Hunt (Tom Cruise) ja hänen IMF-tiiminsä tarttuvat tähän mennessä vaarallisimpaan tehtäväänsä: heidän on pakko jäljittää koko ihmiskuntaa uhkaava, uudenlainen tuhoase ennen kuin se joutuu vääriin käsiin. Alkaa tappava kilpajuoksu ympäri maapalloa. Pelissä on se, kuka kontrolloi tulevaisuutta ja maailman kohtaloa. Samalla synkät voimat Ethanin menneisyydestä lähenevät. Kohdatessaan mystisen, kaikkivoivan vihollisen Ethan joutuu hyväksymään, ettei mikään voi merkitä enempää kuin tämä tehtävä – eivät edes hänelle tärkeimpien ihmisten henget.

TERVETULOA LEHDISTÖNÄYTÖKSEEN PERJANTAINA 7.7.

Paikka: Tennispalatsi, sali 1 (3. krs)

Aika: Pe 7.7. klo 9.30

Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One

Ensi-ilta: 12.7.2023

Kesto: 2 t 43 min

Ohjaaja: Christopher McQuarrie

Pääosissa: Tom Cruise, Rebecca Ferguson, Simon Pegg, Ving Rhames, Vanessa Kirby

Ikäraja: K12

Elokuvan tuotannosta kertova Production Notes -teksti liitteenä.

Hayley Atwell ja Tom Cruise elokuvassa Mission: Impossible Dead Reckoning Part One from Paramount Pictures and Skydance. © 2023 Paramount Pictures
Vanessa Kirby ja Tom Cruise elokuvassa Mission: Impossible Dead Reckoning Part One from Paramount Pictures and Skydance. © 2023 Paramount Pictures
Tom Cruise ja Christopher McQuarrie elokuvan Mission: Impossible Dead Reckoning Part One kuvauspaikalla. © 2023 Paramount Pictures

Finnkinon elokuvalevitys edustaa Universalin ja Paramountin elokuvien teatterilevitysoikeuksia sekä jakelee Nelonen Median elokuvia Suomessa. Julkaisemme noin 30 elokuvaa vuosittain valkokankaalla. Finnkinon elokuvalevitys on yrityksen sisäinen, elokuvateatteritoiminnasta erillinen osasto, joka jakelee edustamiaan elokuvia kaikille Suomessa toimiville elokuvateatteriyrityksille.