Pirkanmaan hyvinvointialue

Asiakaslaskutuksen ruuhkautumista puretaan uusilla työjärjestelyillä

Jaa
Pirkanmaan hyvinvointialueen asiakkaiden laskutus on edelleen viivästynyt. Erityisesti laskutusongelmat koskevat niitä asiakkaitamme, jotka käyttävät jatkuvia palveluitamme. Laskutuksen ruuhkaa puretaan nyt palkkaamalla uusia työntekijöitä sekä erilaisilla työjärjestelyillä.

Pirkanmaan hyvinvointialue pahoittelee asiakaslaskutuksen viiveitä ja niistä asiakkaillemme aiheutuvia haittoja. Asiakasmaksujen käsittelyprosessin kuntoon saattaminen on vienyt ennakoitua enemmän aikaa. Pirkanmaan hyvinvointialueelle on rekrytoitu uutta työvoimaa purkamaan asiakaslaskutuksen sumaa. Samaan aikaan myös työtehtäviä järjestellään niin, että asiakaslaskutukseen saadaan lisää resursseja.

Laskutuksen viivästyminen koskee erityisesti jatkuvien palvelujemme piirissä olevia asiakkaita, joista valtaosa on ikääntyneitä tai vammaisia ihmisiä. Näissä palveluissa laskutusta ja maksupäätöksiä varten asiakkaiden tulotietoja pitää selvittää, koska asiakasmaksut määräytyvät tulojen mukaan. Sellaisia asiakkaita, joille ei ole saatu tehtyä tuloselvitystä ja maksupäätöstä ja joiden laskut ovat lähettämättä koko tältä vuodelta, on arviolta noin 200.

– Näillä asiakkailla yksittäisistä takautuvista laskuista voi valitettavasti kertyä yhteensä suurehkojakin summia, mihin on hyvä varautua, toteaa talouspalvelujohtaja Mikko Hannola.

Aikaa vievien työvaiheiden lisäksi ruuhkautumisen syinä ovat esimerkiksi hyvinvointialueelle siirtyneiden asiakas- ja potilastietojärjestelmien hajanaisuus ja uuden organisaation aloituksen aiheuttamat muutokset henkilöstön tehtävissä.

Muiden palveluiden laskutus on saatu lähes ajan tasalle.

Miten asiakas voi toimia, jos laskusta on kysyttävää?

Jokaisessa laskussa on yhteystietoja, joihin asiakas voi olla yhteydessä seuraavasti:

  • Jos laskutuksen viive aiheuttaa asiakkaalle maksuvaikeuksia, laskuille voidaan laatia maksuaikataulu. Maksusuorituksia, eräpäivän siirtoja tai maksusuunnitelmia koskeviin tiedusteluihin vastaa Monetra Pirkanmaa Oy, puhelin 040 146 9957 ja sähköposti laskutus.pirha@monetra.fi. Yhteystiedot löytyvät myös laskun liitteestä.
  • Jos asiakkaalla on kysymyksiä laskun sisällöstä tai maksun määrittymisestä, jokaisella laskulla on laskuttajan yhteystiedot -kohdassa laskun oikeassa yläkulmassa puhelinnumero ja sähköpostiosoite hyvinvointialueen palveluun. Pirkanmaan hyvinvointialue vastaa laskutettavan palvelun sisällöstä.
  • Jos asiakkaalta pyydetään tuloselvitystä, asiakkaan kannattaa ilmoittaa tiedot mahdollisimman täsmällisesti ja kattavasti. Tämä nopeuttaa päätöksentekoa.

Pirkanmaan hyvinvointialueella ei ole yhtä keskitettyä asiakaslaskutuksen yhteydenottokanavaa, koska laskutus perustuu toistaiseksi useisiin erilaisiin asiakas- ja potilastietojärjestelmiin. Monetra Pirkanmaa Oy vastaa teknisesti laskujen lähettämisestä sekä maksujen perimisestä.

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

Pirkanmaan hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
PL 272
33101 TAMPERE

http://www.pirha.fi

Pirkanmaan hyvinvointialue vastaa pirkanmaalaisten julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastuspalvelujen järjestämisestä ja pääosin myös tuottamisesta. Lisätietoja pirha.fi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan hyvinvointialue

Tays Keskussairaalan alueelle suunnitellaan uutta helikopterikenttää17.12.2025 13:32:18 EET | Tiedote

Tays Keskussairaalan uuden M-rakennuksen katolle suunnitellaan helikopterikenttää. Pirkanmaan hyvinvointialueen konserni- ja toimitilajaosto hyväksyi kenttään liittyvät suunnitelmat 16.12. kokouksessaan. Jaosto päätti myös kliinisen mammografian sijoittamisesta M-rakennukseen. Uuden helikopterikentän rakentaminen ja kliinisen mammografian tilat edellyttävät muutoksia M-rakennuksen rakennuslupaan.

Aluehallitus otti käyttöön vainajien säilytysmaksun ja päätti henkilöstöetuuksista uudelleen15.12.2025 10:46:42 EET | Tiedote

Aluehallitus päätti maanantaina esittää hyvinvointialueen strategiaa ja ensihoidon palvelutasopäätöstä aluevaltuuston hyväksyttäväksi. Vainajien säilytysmaksu otettiin käyttöön esityksen mukaisesti. Aluehallitus käytti myös otto-oikeuttaan henkilöstöjaoston päätökseen henkilöstöetuuksista. Hallitus muutti etuudet yhteistoimintaelimessakin esillä olleen viranhaltijaesityksen mukaiseksi yksimielisesti.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye