Kansainvälisessä hankkeessa pohditaan, millainen on kaikille ihmisille elämisen arvoinen maailma ja miten siihen päästään kasvatuksen keinoin

Kansainvälisessä hankkeessa työskentelee Tampereen yliopiston professori Mervi Kaukon lisäksi yliopistonlehtori Kristin Reimer Monashin yliopistosta (Australia), Sally Windsor Göteborgin yliopistosta (Ruotsi), yliopistonlehtori Kathleen Mahon Queenslandin yliopistosta (Australia), emeritus professori Stephen Kemmis Charles Sturt -yliopistosta (Australia) ja tohtori Ellie Foomani Monashin yliopistosta (Australia).
– Monet aikaamme koskettavat kriisit, kuten Ukrainan sota, pakolaisuus, ekokatastrofi ja pandemiat heikentävät ihmisten mahdollisuutta elää maailmassa, joka olisi kaikille hyvä. Tarvitsemme tietoa siitä, miten maailmaa voi muuttaa kasvatuksen keinoin edes pienin askelin. Tavoitteemme ei ole pelkästään ymmärtää kasvatusta ja sen käytäntöjä vaan myös sitä, miten käytäntöjä voi muuttaa, Kaukko kuvailee.
Idea hyvän ja elämisen arvoisen elämän tavoittelusta ei ole uusi. Monet kansat ja kulttuurit ovat pohtineet samankaltaisia asioita.
– Yksi hankkeen inspiraatio tulee tiimimme jäsenten pitkästä yhteistyöstä Australian Wiradjuri-alkuperäiskansan kanssa. Heidän kielessään tuhansia vuosia vanha käsite Yindyamarra Winhanganha tarkoittaa vapaasti suomennettuna viisautta siitä, miten voimme kunnioittavasti elää maailmassa, jossa kannattaa elää. Olemme saaneet luvan jakaa termin Wiradjuri-kansan Stan Grant Seniorilta, joka tukee hankettamme, Kaukko kertoo.
Hyvä elämä tarkoittaa eri asioita ihmisistä, asuinpaikoista ja elämäntilanteista riippuen
Vuonna 2023 julkaistu Living Well in a World Worth Living in for All -kirja on kaikille avoin ja sitä on ladattu muutaman kuukauden aikana yli 14 000 kertaa. Jokaisesta kirjan luvusta on olemassa oma podcast-jaksonsa. Kirjan ovat toimittaneet Reimer, Kaukko, Windsor, Mahon ja Kemmis. Kirjassa on mukana Tampereen yliopistosta myös väitöskirjatutkija Nick Haswell.
– Kirjamme perustuu siihen havaintoon, että hyvä elämä tai elämisen arvoinen maailma tarkoittavat hyvin erilaisia asioita ihmisille ympäri maailmaa erilaisissa elämäntilanteissa, Kaukko kiteyttää.
Mukana on muun muassa yksin maahan tulleita turvapaikanhakijoita, avioeroperheiden lapsia ja vanhempia, aboriginaalinuoria Australian syrjäseuduilla, suomalaisia ilmastoaktivistinuoria, kroonisesti sairaita lapsia ja heidän perheitään sekä pienten ruotsinkielisten kyläkoulujen opettajia ja vanhempia.
– Haitalliset kehityskulut maailmassa koskettavat usein varsinkin sellaisia ryhmiä, jotka eivät pääse päättämään asioista. Lapsilla, nuorilla ja muilla jollain tavalla marginaalissa olevilla ryhmillä on arvokasta tietoa siitä, mitä hyvän maailman saavuttamiseksi tarvitaan. Tavoitteemme oli kuulla ja kirjata näitä ajatuksia, Kaukko jatkaa.
Kirjassa esimerkiksi alaikäisenä ilman perhettä turvapaikkaa hakeneet nuoret pakolaiset kertoivat, että vaikka he ovat turvassa uudessa kotimaassaan, he eivät ole vielä perillä ’hyvässä elämässä’. Heidän mielestään hyvä elämä muodostuu osallistumalla uuden yhteiskunnan elämään yhdessä toisten kanssa.
Letkulla ravintoa sairautensa vuoksi saava 9-vuotias Henry taas yhdistää hyvän elämän siihen, että hän osallistuu perheensä kanssa ruuanlaittoon, leivontaan ja ruokailuhetkiin, vaikka ei itse aina pystykään syömään laittamaansa ruokaa. Hyvä elämä muodostuu samanlaisista mahdollisuuksista ja valinnoista kuin ympärillä olevilla ihmisillä on.
Suomen syrjäseuduilla sijaitsevien pienten ruotsinkielisten kyläkoulujen opettajat sekä oppilaat perheineen puolestaan kokivat kyläkoulujen säilyttävän hyvän elämän edellytykset. Heidän mielestään elävät kyläkoulut ovat osoitus maaseudun elinvoimaisuuden arvostamisesta.
Kasvatuksen käytäntöjä on muutettava maailman ongelmat paremmin kohtaaviksi
Toinen hankkeen kirjoista ilmestyy keväällä 2024. Siinä katsotaan tulevaisuuteen ja keskitytään miettimään, miten parempaan tulevaisuuteen päästään kasvatuksen keinoin.
Kaukko korostaa, että koska kasvatus ei ole riittävästi tarttunut maailman ongelmiin, sitä pitää muuttaa:
– Kasvatuksen käytäntöjä ja niitä mahdollistavia ennakkoehtoja pitää ensin ymmärtää, jotta niitä voi muuttaa kestävästi. Kirjojemme luvuissa avataan näitä asioita ja esitellään konkreettisia toimintatapoja kasvatuksen käytäntöjen muuttamiseksi. Tiedämme, että opettajat ja tutkijat ovat ottaneet materiaalimme käyttöön. Lisäksi opettajat ovat kysyneet luokissaan, mitä hyvä elämä ja elämisen arvoinen maailma tarkoittaa heidän oppilailleen. Tästä on saatu hyviä keskusteluja aikaan.
Kirjaprojektit ovat osa Pedagogy, Education and Praxis -verkoston toimintaa, jonka Suomen koordinaattorina Kaukko toimii. Verkosto keskittyy kasvatuksen maailmaa parantavaan voimaan sekä kasvatuksen käytäntöjen ymmärtämiseen.
– Uskon, että verkostossa tai ehkä laajemmassa lukijakunnassa syntyy projekteja, jotka valottavat vielä uusia näkökulmia tähän aiheeseen. Toivon, että aihe kirvoittaa keskustelua. Kirja ja joka luvusta tehdyt podcastit ovat vapaasti ladattavissa ja ne ovat hyvin lukija- ja kuulijaystävällisiä. Kenties joku ottaa työmme kesälukemiseksi tai kuuntelemiseksi, Kaukko toivoo.
Tampereen yliopisto järjestää tulevana syksynä verkoston kanssa yhteistyönä toteutetun tohtoriopintokurssin.
– Toivon, että saisimme Suomeen ja Tampereelle lisää kasvatuksen käytännöistä ja maailman parantamisesta kiinnostuneita ihmisiä, Kaukko kiteyttää.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Professori Mervi Kaukko
mervi.kaukko@tuni.fi
0503182399
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 21 000 opiskelijaa ja henkilöstöä lähes 4 000.
Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto
Kieli- ja viestintätieteiden yleisöluentosarja Sopii kysyä! alkaa tammikuussa16.12.2025 08:45:00 EET | Tiedote
Lääkärissä käyminen, verkkokeskusteluun osallistuminen, generatiivisen tekoälyn kanssa asioiminen, mainokset, sopimustekstit ja lemmikille lepertely – kieli ja viestintä liittyvät kaikkeen. Muun muassa näistä aiheista puhutaan Sopii kysyä! -luentosarjassa Tampereella pääkirjasto Metsossa.
Tampereen yliopistosta valmistuu yli 4 400 tutkinto-opiskelijaa11.12.2025 11:10:00 EET | Tiedote
Tampereen yliopistosta valmistuu tänä vuonna reilusti yli 4000 tutkinto-opiskelijaa. Määrä kasvoi viime vuoteen nähden noin kahdellasadalla. 51 prosenttia valmistuneista suoritti ylemmän korkeakoulututkinnon, eli arkkitehdin, diplomi-insinöörin, lääketieteen lisensiaatin tai maisterin tutkinnon.
Tutkijat seurasivat vuoden yläkoulun valmistavaa opetusta: Vasta maahan muuttaneiden kielitaito kehittyy odotusten mukaisesti, mutta tavoite on liian matala11.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Tutkimus selvitti ensimmäistä kertaa laajasti valmistavaa opetusta suomalaisissa yläkouluissa. Vuoden seuranta paljastaa, että useimmat oppilaat saavuttavat vuoden aikana valmistavalle opetukselle asetetut tavoitteet: lähes yhdeksän kymmenestä ylitti luetun ymmärtämisen tavoitetason, kuullun ymmärtämisessä tavoitetason ylitti neljä viidestä. Kirjoittaminen kehittyi muita taitoja hitaammin. Tavoitetaso ei kuitenkaan välttämättä riitä yläkoulussa pärjäämiseen.
Perla teko -palkinto väkivaltaa koskevalle tutkimukselle, koulutukselle ja vaikuttamistyölle10.12.2025 13:09:13 EET | Tiedote
Lapsuuden, nuoruuden ja perheen tutkimuskeskus (Perla) myönsi vuosittaisen Perla teko -palkinnon vaikuttavasta työstä lapsuuden, nuoruuden ja perheen alueella. Vuonna 2025 palkinnon teemana oli ajankohtainen ilmiö tai teema. Palkinto myönnettiin Tampereen yliopiston sosiaalipolitiikan professori Marita Hussolle väkivaltaa koskevasta tutkimuksesta, koulutuksesta ja vaikuttamistyöstä.
Teollisen myynnin hanke juhlistaa yritysyhteistyötä – koulutus jo hyvässä vauhdissa10.12.2025 12:26:39 EET | Tiedote
Tampereen yliopisto alkoi tänä vuonna kouluttaa diplomi-insinöörejä myyntiosaajiksi. Investointituotteiden ja teknologiapalveluiden koulutus- ja tutkimuskokonaisuus käynnistyi työelämäprofessuurilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
