MUISTUTUSKUTSU: OAJ:n info ja uuden lukuvuoden avaus 2.8. klo 9.00

Tervetuloa Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n mediainfoon keskiviikkona 2.8. klo 9.00 Akavatalon Valopihalle, os. Kellosilta 7, Itä-Pasila.

OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto arvioi, mikä koulutuksessa muuttuu uuden hallitusohjelman myötä. OAJ on edellyttänyt, että uusi hallitus parantaa esimerkiksi oppimisen tuen toimivuutta.

Julkistamme infossa OAJ:n keväällä 2023 toteuttaman laajan kyselyn tulokset. Järjestö kysyi viisi vuotta alalla olleilta opettajilta sekä opettajaksi opiskelevilta, millaisia olivat heidän kokemuksensa opetus- ja kasvatustyöstä ja mikä kannusti hakeutumaan alalle. Vastaajat ottivat kantaa esimerkiksi siihen, vastasiko opettajankoulutus työn vaatimuksia ja mitkä tekijät auttaisivat pysymään alalla. Kyselyyn saatiin 847 vastausta, kohderyhmässä oli 4 611 nuorta opettajaa ja opettajaksi opiskelevaa.

Katarina Murto tarkastelee lisäksi työmarkkina- ja neuvottelutilannetta. Esillä on myös määräaikaisten opettajien kesäajan palkkaus ja opettajien kesätyöttömyys.

OAJ on koonnut medialle uutta lukuvuotta kuvaavan tietopaketin koulutuksen tunnusluvuista ja tilastoista.

Paikalla mediainfossa on myös Finlands svenska lärarförbund FSL:n puheenjohtaja Inger Damlin.

Koulujen ja oppilaitosten uuden lukuvuoden työ käynnistyy pääosin viikolla 32. Useimpien kuntien peruskouluissa oppilaiden ensimmäinen koulupäivä on joko 9. tai 10. elokuuta.

Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan tilaisuutta joko Akavataloon Valopihalle tai etänä live-striimin kautta. Etänä työskentelevät toimittajat voivat infon edetessä lähettää kysymyksensä: heikki.sahlman@oaj.fi .

Seuraa infoa reaaliajassa tai katso tallenne jälkikäteen tästä.

Ilmoittautumiset 1.8. mennessä:
heikki.sahlman@oaj.fi

Tarjolla aamiaisbrunssi klo 8.30 alkaen.

OAJ selvitti: Vain murto-osa opettajista kokee työtään arvostettavan26.9.2023 07:45:00 EEST | Tiedote

Vain joka kymmenes opettaja on täysin sitä mieltä, että hänen ammattitaitoaan ja työtään arvostetaan yhteiskunnassa, selviää OAJ:n kyselystä. Tämän arvostusvajeen paikkaamiseen tarvitaan pitkäjänteistä resurssien vahvistamista, OAJ:n puheenjohtaja Katarina murto sanoo. Hän korostaa OAJ:n merkitystä edessä olevien yhteiskunnallisten muutosten ennakoijana ja laadukkaan koulutusjärjestelmän turvaajana.

Kolme tutkimuslaitosta, Karvi ja OAJ vaativat: Opettajarekisterin perustamista jatkettava22.9.2023 14:30:00 EEST | Tiedote

Elinkeinoelämän tutkimuslaitos, Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, Koulutuksen tutkimuslaitos, Työn ja talouden tutkimus LABORE sekä OAJ ovat pettyneitä siitä, että budjettiriihessä ei linjattu opettajarekisterin perustamisesta. Yhdessä ne esittävät, että hallitus jatkaa opettajarekisterin perustamista, jotta olisi mahdollista esimerkiksi kohdentaa opettajankoulutuksen aloituspaikkoja todellisen tarpeen mukaisesti.