Kokonaistyytyväisyys HSL:n liikenteeseen hyvällä tasolla
Kevään 2023 asiakastyytyväisyystutkimuksessa 86 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä HSL:n joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Kevään 2022 asiakastyytyväisyystutkimuksessa 89 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä HSL:n joukkoliikenteeseen. Keväällä 2023 tyytyväisimpiä olivat jälleen metromatkustajat, joista 87 prosenttia antoi arvosanan 4 tai 5. Bussi-, lähijuna- ja raitiovaunuliikenteessä tyytyväisten osuus oli 85 prosenttia.

Kevään 2023 tutkimuksessa liikennöinnin täsmällisyyteen oli tyytyväisiä 75 prosenttia vastaajista. Laskua kevääseen 2022 verrattuna oli 5 prosenttiyksikköä. Keväällä 2023 liikennöinnin täsmällisyyteen tyytyväisimpiä olivat metrojen matkustajat, joista 78 prosenttia antoi täsmällisyydestä arvosanan 4 tai 5. Raitioliikenteen matkustajista täsmällisyyteen oli tyytyväisiä 76 prosenttia, lähijunaliikenteessä 75 prosenttia ja bussiliikenteessä 74 prosenttia. Keväällä 2022 täsmällisyyteen tyytyväisten osuus metroliikenteessä oli jopa 90 prosenttia mutta lähijunaliikenteessä vain 73 prosenttia.
Liikennehäiriötilanteissa 68 prosenttia koki saavansa riittävää tietoa matkustamisen tueksi. Tyytyväisimpiä olivat jälleen metromatkustajat, joista 71 prosenttia koki saavansa riittävästi tietoa liikennehäiriötilanteissa. Lähijunien matkustajista tyytyväisten osuus oli 68 prosenttia, raitiovaunujen matkustajista 67 prosenttia ja bussien matkustajista 66 prosenttia.
Matkalipuntarkastajien toiminnan 85 prosenttia matkustajista koki kohteliaaksi ja asialliseksi. Lipun ostamista piti helppona 84 prosenttia kyselyyn vastanneista. Joukkoliikennevälineiden siisteyteen tyytyväisiä oli 79 prosenttia. Bussien ja raitiovaunujen matkustajista 81 prosenttia oli tyytyväisiä siisteyteen, metrojen matkustajista 76 prosenttia ja lähijunien matkustajista 75 prosenttia.
HSL:n joukkoliikenteen matkustajista 38 prosenttia koki, että metron jatkaminen Matinkylästä Kivenlahteen nopeutti matkantekoa. Finnoon, Kaitaan, Soukan, Espoonlahden ja Kivenlahden alueilla asuvista vastaajista 65 prosenttia vastasi, että metron jatkaminen Matinkylästä Kivenlahteen nopeutti matkantekoa.
Kevään 2023 tutkimukseen osallistuneista HSL:n joukkoliikenteen matkustajista 27 prosenttia koki, että metron jatkaminen Matinkylästä Kivenlanteen lisäsi joukkoliikenteen käyttöä. Finnoon, Kaitaan, Soukan, Espoonlahden ja Kivenlahden alueilla asuvista vastaajista 52 prosenttia koki, että metron jatkaminen Matinkylästä Kivenlahteen lisäsi joukkoliikenteen käyttöä. Muualla Espoossa asuvien vastaajien keskuudessa vastaava prosenttiluku oli 25 prosenttia.
HSL mittaa vuosittain matkustajien tyytyväisyyttä joukkoliikennepalveluihin kyselytutkimuksella maanantaista torstaihin kello 6–18 ja perjantaisin 6–16. Keväällä 2023 kysely toteutettiin bussi-, raitio-, metro- ja lähijunaliikenteessä 9.1–16.5. Kyselyyn osallistui lähes 32 000 matkustajaa. Tutkimustulokset on julkaistu osoitteessa: https://hsl.louhin.com/asty/
Suosittelijoiden osuudessa laskua kesäkuussa
Korkealla tasolla olevasta asiakastyytyväisyydestä huolimatta joukkoliikenteen suositteluhalukkuutta mittaavassa NPS-tutkimuksessa tapahtui notkahdus alaspäin kesäkuun mittauksessa.
Kesäkuun NPS-luku eli suositteluindeksi oli 9, mikä vastaa tyydyttävää tulosta. Suosittelijoiden osuus kaikista vastaajista oli 38 % ja arvostelijoiden osuus 29 %. NPS-luku ja suosittelijoiden osuus vastaajista laskivat verrattuna maaliskuussa tehtyyn tutkimukseen. Maaliskuun NPS-luku oli 16. Suositteluhalukkuus laski Espoon C:tä lukuun ottamatta kaikilla vyöhykkeillä ja markkina-alueilla maaliskuun tutkimukseen verrattuna. Suositteluindeksi oli korkein D-vyöhykkeellä (26) ja matalin Helsingin A-vyöhykkeellä (-7). Suositteluindeksi laski eniten Vantaan C:llä.
Vastaajat olivat tyytyväisimpiä matkalipun ostamisen helppouteen (80 % tyytyväisiä). Sovelluksella lippunsa ostavat (sekä kerta- että kausiliput) ovat tyytyväisempiä ostamisen helppouteen kuin HSL-kortin käyttäjät. Tyytymättömimpiä ovat arvolippuja HSL-kortilla ostavat. Tyytyväisyys joukkoliikenteen rahalle antamaan vastineeseen on laskusuunnassa. Tyytyväisyys on selvästi matalinta A-vyöhykkeellä. Tyytyväisimpiä ovat puolestaan D-vyöhykkeellä asuvat.
Vaihtuvissa kysymyksissä kysyttiin tällä kertaa etätyöskentelystä ja -opiskelusta edellisten kolmen kuukauden aikana. Kysymystä on kysytty säännöllisin väliajoin koronapandemian alusta alkaen; edellisen kerran joulukuussa 2022. Etätyön yleisyys on pysynyt samalla tasolla kuin puoli vuotta aiemmin tehdyssä mittauksessa.
HSL kysyy asiakkailtaan HSL:n palvelun suositteluhalukkuudesta neljä kertaa vuodessa. Sähköpostilla asiakaskantaan tehtävän kyselyn perusteella lasketaan NPS-indeksiluku (Net Promoter Score), joka voi vaihdella -100…+100 välillä. Kysely tehdään maaliskuussa, kesäkuussa, syyskuussa ja joulukuussa. Kesäkuun kysely toteutettiin 7.-14.6. ja siihen vastasi 7 655 henkilöä.
Yhteyshenkilöt
Antti VuorelaHSL Helsingin seudun liikenne
Puh:+358405044582antti.vuorela@hsl.fiHelsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2022 HSL:n toimintakulut olivat 734 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 815 miljoonaa euroa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 304 miljoonaa nousua, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Lähibussit palaavat Itä-Helsinkiin syksyn aikana16.9.2025 15:06:45 EEST | Tiedote
Itä-Helsingin lähibussiliikenne käynnistyy osalla linoista uudelleen syksyn aikana kahdessa vaiheessa. Pienillä linja-autoilla ajettava lähibussiliikenne keskeytyi elokuussa 2025 Taksikuljetus Oy:n konkurssin takia. Lisäksi HSL:n hallitus päätti lakkauttaa lähibussilinjat 603, 704 ja 802 vähäisten matkustajamäärien takia. Itä- ja Koillis-Helsingin lähibussiliikenteen kilpailutus käynnistettiin nopeutetulla aikataululla.
HSL:n hallituksen päätöksiä 16.9.202516.9.2025 13:22:26 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 16. syyskuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Ratikkaliikenne Hakaniemeen katkeaa 6.10. neljäksi viikoksi – marraskuussa liikenne kulkee taas Pitkänsillan yli15.9.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Ratikoiden 7B ja 9B reitit muuttuvat ja ratikan 6B liikennöinti loppuu maanantaina 6.10. Ratikat 7B ja 9B eivät kulje Hakaniemeen 6.10.–2.11. Poikkeukset johtuvat kiskotöistä, joissa vanha kiskoyhteys Hämeentieltä ja Siltasaarenkadulta Hakaniemen pysäkkialueelle palautetaan. Töiden jälkeen raitiovaunut pääsevät taas kulkemaan Pitkänsillan yli marraskuussa.
Yli miljoona lauttamatkaa HSL-liikenteessä kesän aikana15.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Lautoilla kuljettiin kesä-elokuussa 2025 yhteensä 1 104 705 matkaa merimaisemien läpi Suomenlinnaan ja Kruunuvuorenrantaan. Suomenlinnan lautalla toteutetussa HSL:n asiakastyytyväisyystutkimuksessa lähes yhdeksän kymmenestä matkustajasta oli tyytyväisiä HSL:n joukkoliikenteeseen. Suomenlinnan lautta siirtyy syysliikenteen aikatauluihin 15.9. Kruunuvuorenrannan lautta jatkaa samoilla aikatauluilla talveen asti.
HSL-kortin käyttämisessä ja lippujen ostamisessa poikkeuksia 22.–23.9. – lippu lähimaksulla reilusti alennettuun hintaan3.9.2025 13:02:00 EEST | Tiedote
HSL siirtää lipunmyynnin palveluitaan uuteen taustajärjestelmään 22.–23.9. Näiden kahden päivän aikana HSL-kortin käyttämisessä on poikkeuksia eivätkä myynti- ja palvelupisteet myy HSL:n lippuja. HSL-sovellus, lähimaksu ja pienet kertalippuautomaatit toimivat normaalisti, ja lähimaksulla kertalipun saa reilusti alennettuun hintaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme