Kalevala Koru esittäytyy Kööpenhaminan muotiviikoilla yhdessä Rolf Ekrothin kanssa

Kalevala Korun ja Rolf Ekrothin yhteismallisto esitellään Pohjois-Euroopan tärkeimmässä muotitapahtumassa, Kööpenhaminan muotiviikoilla, 8. elokuuta. Kansainvälistä huippumuotia esittelevään tapahtumaan valitaan kattaus tämän hetken kiinnostavimpia vastuullisen muodin edelläkävijöitä.
Suomalainen huippusuunnittelija Rolf Ekroth suunnitteli Missing – Rolf Ekroth Linked by Kalevala -nimeä kantavaan mallistoon joukon erivärisiä huppareita. Näyttävän KALEVALA-logon lisäksi jokaista hupparia koristaa oma uniikki kierrätetty KALEVALA Pidetty -koru. Kööpenhaminan näytöksen katseenvangitsijana tullaan lisäksi näkemään kierrätetyistä KALEVALA-pronssiketjuista käsinkudottu mekko, joka painaa peräti 2,5 kiloa.
– Pitkän historiansa aikana Kalevala Koru on jatkuvasti rikkonut korumuotoilun konventioita. Yhteismallisto alleviivaa sitä, että KALEVALA-korujen voima säilyy vuosikymmeneltä toiselle. Niiden ajaton muotoilu sopii yhä tähän päivään. Myös Kalevala Korun uudet mallistot suunnitellaan samojen periaatteiden mukaan. Korut ovat kuin veistoksia, jotka voi pukea ylleen, sanoo Kalevala Korun uusi luova johtaja Aino Ahlnäs.
KALEVALA Pidetty on Kalevala Korun viime vuoden lopulla ensimmäisenä suomalaisena korubrändinä lanseeraama pysyvä mallisto, joka koostuu kokonaan kierrätetyistä ja uuden veroisiksi kunnostetuista koruista. Mallisto tuo menneiden vuosikymmenien kiinnostavimmat korut jälleen saataville. Korujen kasvava suosio kertoo siitä, että myös uudet sukupolvet ovat löytäneet näyttävät korut osaksi pukeutumistaan.
Kiertotalous on tärkeä osa Rolf Ekrothin suunnittelufilosofiaa, ja siksi suunnittelija halusi juuri KALEVALA Pidetty -korut osaksi uutta Missing-mallistoaan. Malliston keskiössä ovat suunnittelijan omat muistot.
– Menneiden vuosikymmenten uniikit KALEVALA Pidetty -korut sopivat täydellisesti mallistoon, joka on syntynyt kaipuusta menneisyyden muistoihin ja nostalgiaan monen sukupolven ajalta, kertoo muotisuunnittelija Rolf Ekroth.
Kiertotalous ja second hand kiinnostavat yhä enemmän globaalia muotimaailmaa
Kalevala Korun toimitusjohtaja Kirsi Paakkarin mukaan kiertotalous ja second hand kiinnostavat nyt erityisen paljon globaalissa muotimaailmassa, ja siksi Kalevala Korukin uskoo vahvasti kiertotalouden mahdollisuuksiin korubisneksessä. Kalevala Korun omien kanavien myynnistä jo melkein 15 prosenttia tulee second hand -koruista, ja yhtiön tähtäimessä on, että vuonna 2025 osuus olisi peräti 25 prosenttia.
– KALEVALA Pidetty -korujen Rolf Ekroth -yhteistyön esitteleminen Kööpenhaminan muotiviikoilla tukee upeasti Kalevala Korun kansainvälisen kasvun strategiaa tekemällä 85-vuotiasta kotimaista korubrändiä tutuksi laajemmalle kansainväliselle yleisölle. Kalevala Koru haluaa tulla tunnetuksi maailmalla vahvan perintönsä ja pohjoisen luonnon inspiroivan designinsa lisäksi juuri vastuullisuudestaan ja edelläkävijyydestään monella eri saralla, Paakkari kertoo.
Paakkari sanoo vastuullisuuden olevan osa Kalevala Korun DNA:ta ja myös valttikortti maailmalla: Esimerkiksi kaikki Kalevala Korun tuotteet valmistetaan kotimaisena käsityönä yhtiön tehtaalla Helsingissä ja korujen valmistamiseen käytetystä kullasta 100 prosenttia ja hopeasta yli 99 prosenttia on kierrätettyä.
Kööpenhaminan muotiviikot järjestetään 7.–11. elokuuta. Tapahtumasta on kasvanut nopeasti yksi Euroopan tärkeimmistä vastuullisen muodin tilaisuuksista, jonka missiona on kirittää eurooppalaisen muotiteollisuuden alati kunnianhimoisempaa kestävää kehitystä. Kööpenhaminan muotiviikoille tarkkaan valittavien brändien on täytettävä tapahtuman kolmivuotisessa vastuullisuussuunnitelmassa määritellyt tiukat vastuullisuusvaatimukset, joissa korostuvat muun muassa kiertotalous ja kestävät materiaalit.
Kalevala Koru
Suomalaisten naisten perustama ja omistama Kalevala Koru on enemmän kuin muotoilutalo. Jo 85 vuotta se on ollut ajattoman kauneuden, voimaannuttavien tarinoiden ja kestävien arvojen maailma. Se on suomalaisia, Suomessa käsin tehtyjä koruja, joilla tehdään hyvää. Se on perintöä, joka elää. Lue lisää Kalevala Korun tarinasta. Instagram: @kalevalaofficial.
Rolf Ekroth
Rolf Ekroth on suomalaissuunnittelijan nimeä kantava muotibrändi, joka on tunnettu kestävästä ja inklusiivisesta suunnittelufilosofiastaan. Rolf Ekroth suunnittelee sukupuolesta riippumattomia vaatteita kaikille vartalotyypeille ja suosii mahdollisimman paljon kierrätysmateriaaleja. Lue lisää rolfekroth.com. Instagram: @rolf_ekroth.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kirsi PaakkariToimitusjohtaja
Puh:0503822025kirsi.paakkari@kalevala.fiAino AhlnäsLuova johtaja
Puh:040 8359692aino.ahlnas@kalevala.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Vuonna 1937 perustettu Kalevala Koru on Suomen rakastetuin korutalo ja merkittävin kultaseppien ja korualan ammattilaisten työllistäjä Suomessa. Kalevala-korut valmistetaan käsityönä yrityksen omalla tehtaalla Helsingin Konalassa yli 80 Korulaisen voimin. Kotimainen valmistus ja sosiaalinen vastuu ovat tärkeitä arvoja yrityksen toiminnassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kalevala Koru Oy
Kalevala Jewelry launches the new Itu collection at Copenhagen Fashion Week – designed by Martin Bergström and inspired by the power of Finnish nature6.8.2025 11:46:27 EEST | Press release
In August 2025, Kalevala launches a new jewelry collection called Itu (Finnish for “sprout”). The collection is designed by multidisciplinary designer and artist Martin Bergström, who works in both Sweden and Finland. The collection will debut during Copenhagen Fashion Week on August 6th at a Kalevala event, where the nearly 90-year-old brand will be presented to an international audience. Kalevala’s Creative Director is Aino Ahlnäs.
Kalevala Koru lanseeraa uuden Itu-korusarjan Kööpenhaminan muotiviikolla - Kalevala Korun ja Martin Bergströmin uutuudesta versoo pohjoisen luonnon voimaa6.8.2025 10:36:04 EEST | Tiedote
Kalevala Koru lanseeraa elokuussa 2025 uuden Itu-kokoelman, joka saa ensiesittelynsä 6. elokuuta Copenhagen Fashion Week -tapahtumassa. Kokoelman on suunnitellut monialainen muotoilija ja taiteilija Martin Bergström, joka työskentelee sekä Ruotsissa että Suomessa. Sarja esitellään yleisölle ensimmäistä kertaa Kööpenhaminan muotiviikoilla Kalevala Korun omassa tapahtumassa, jossa kohta 90-vuotiasta brändiä tehdään tunnetuksi kansainväliselle yleisölle. Kalevala Korun luovana johtajana toimii Aino Ahlnäs.
Kalevala Koru ja Robes Rental aloittavat yhteistyön – ikonisen brändin korut vuokrattaviksi kestävällä tavalla6.5.2025 11:14:30 EEST | Tiedote
Suomalainen korubrändi Kalevala ja muodin vertaisvuokrauspalvelu Robes Rental pilotoivat uudenlaisen yhteistyömallin, jossa rajattu valikoima Kalevala-koruja tuodaan vuokrattavaksi kuluttajille. Kalevala Koru avaa 7.5.2025 oman profiilin Robes-sovelluksessa, jolloin Kalevala-koruja voi ensimmäistä kertaa vuokrata suoraan sovelluksen kautta ympäri Suomen sekä Robes Rentalin ja Helsingin showroomilta.
RAKAS Rolf Ekroth x Kalevala -kollaboraation lanseeraus Kööpenhaminan muotiviikolla 5.8.20246.8.2024 12:00:56 EEST | Tiedote
Rolf Ekroth tuo lavatanssit ja suomalaisuuden syvimmän olemuksen Kööpenhaminan muotiviikoille. Lanseeraamme yhdessä RAKAS Rolf Ekroth x Kalevala -kollaboraation, johon sisältyy monikäyttöinen koru sekä huiveja. Korut on valmistettu kierrätyshopeasta suomalaisena käsityönä Kalevala Korun tehtaalla Helsingissä. RAKAS-koru toimii korvakoruna, huivikoruna ja monikäyttöisenä asusteena, jonka stailaamisessa vain mielikuvitus on rajana.
Kalevala Koru hälventää koru- ja designmaailman rajaa. Uusi Männyt-mallisto lanseerataan syksyllä 2024.31.5.2024 17:30:02 EEST | Tiedote
Kalevala lanseeraa syksyllä 2024 uuden Männyt-korumalliston, jossa yhdistyy suomalaisen luonnon mystiikka ja moderni, innovatiivinen muotoilu. Männyt-korusarja on ensimmäinen Aino Ahlnäsin, Kalevala Korun uuden luovan johtajan ulostulo.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme