AKT ja SMU: Ay-liikkeelle merkittävä periaatteellinen voitto käräjäoikeudessa
Helsingin käräjäoikeus hylkäsi 21. heinäkuuta kiinalaisvarustamo Coscon turvaamistoimipyynnön. Liberian lipun alla seilaavan mukavuuslippulaiva Da Tain lastauksen pysäyttävälle saarrolle oli perusteet. Käräjäoikeus ratkaisi näin asian työntekijöiden hyväksi. Tämä oli Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:lle sekä Suomen Merimies-Unioni SMU:lle erittäin tärkeä voitto. Jo muutamaa päivää myöhemmin Da Tain miehistölle allekirjoitettiin uusi, oikeudenmukaisempi työehtosopimus.

- Olemme todella tyytyväisiä käräjäoikeuden ratkaisuun, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko kertoo. Hän luonnehtii päätöstä historialliseksi.
Yleensä turvaamistoimiratkaisut ovat kääntyneet toisin päin. Käräjäoikeudessa on vastaavissa tilanteissa liki automaattisesti myönnetty varustamoille turvaamistoimi. Näin on toistuvasti estetty mahdollisuuksia puuttua työolosuhteisiin ja selvittää tilannetta laivoilla.
- Nyt nähdään, että kun on jaksettu tehdä työtä pitkäjänteisesti ja kyseenalaistettu totuttu linja, on saatu aikaan myös tuloksia, SMU:n puheenjohtaja Kenneth Bondas sanoo.
Ammattiliitot olivat saartaneet Liberian lipun alla kulkevan Da Tai -mukavuuslippulaivan, joka oli tullut Kotkan ja edelleen Helsingin satamaan lastaamaan sellua. Aluksella teetettiin töitä 2,75 dollarin tuntipalkalla. Töitä tehtiin myös täysin alan sopimusten vastaisesti seitsemänä päivänä viikossa. Vakava ihmisoikeusloukkaus oli myös miehistön mahdollisuus kotiutua aikaisintaan 12 kuukautta töiden aloittamisesta. Silloinkin oli vain tilaisuus esittää pyyntö kotiuttamisesta.
Varustamo haki käräjäoikeudesta ammattiliitoille turvaamistoimea yhdistettynä puolen miljoonan euron uhkasakkoon, mikä olisi pakottanut lopettamaan saarron. Koska turvaamistoimea tai uhkasakkoa ei myönnetty, työntekijöiden puolesta päästiin neuvottelemaan. SMU onnistui jo 26.7. saamaan aluksen miehistölle kansainväliset normit täyttävän sopimuksen.
- Tapaus on hyvin periaatteellinen. Onko oikein, että Suomesta kuljetetaan rahtia aluksilla, joissa työntekijät tekevät töitä alihintaan ja ihmisoikeuksia rikkoen? Onko oikein, että näitä käytäntöjä katsotaan läpi sormien? Ay-toiminta näyttää, että Suomessa on halua auttaa ja tukea myös kansainvälisillä vesillä seilaavia merimiehiä, joiden oikeuksia poljetaan. Käräjäoikeuden päätös vahvisti tätä linjaa, Ismo Kokko sanoo.
- Perussyy sille, miksi myös ulkomaalaisten alusten miehistön oloja seurataan myös Suomessa, on paitsi solidaarisuus myös se, että muuten käynnissä on työehtojen kilpajuoksu pohjaa kohti. Siinä yritykset teettävät työtä heikoimmilla työehdoilla ja etsivät halvinta mahdollista vaihtoehtoa. Estämällä työehtojen polkemista, autamme myös itseämme.
Lue laajempi juttu aiheesta AKT:n verkkolehdestä. aktlehti.fi
Yhteyshenkilöt
Ismo KokkopuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 732 5375ismo.kokko@akt.fiKenneth BondasPuheenjohtajaSuomen Merimies-Unioni
Puh:040 456 0245kenneth.bondas@smu.fiLinkit
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 45 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Hallituksen velkatavoite karkasi - pienituloisia kuritettu turhaan24.4.2025 08:06:36 EEST | Tiedote
Hallitusohjelmaan on asetettu tavoitteeksi, että valtion velkaantuminen pysähtyy ja talous lähtee reippaaseen kasvuun. Sen sijaan suunta on päinvastainen. Tästä piti tulla kasvuriihi, mutta tuloksena olikin kaverikapitalismin riihi.
AKT kritisoi valtion omistajaohjauspolitiikkaa poliittisella mielenilmauksella25.3.2025 09:28:48 EET | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT paheksuu Finnairin merkittävästi kasvavia hallituspalkkioita samaan aikaan, kun henkilöstöä pakotetaan säästöohjelmiin. Kritiikki kohdistuu valtion omistajaohjauspolitiikkaan. Omistajaohjausministerin pitäisi suitsia käsistä karannutta palkitsemista ja löytää moraalinen selkäranka.
”Kuljettajan toive: lämmin vessa ja puhtaat kädet”14.3.2025 11:45:59 EET | Tiedote
AKT kyseli paikallisliikenteen linja-autonkuljettajilta vuonna 2024, miten WC-käynnit toteutuvat työvuorojen aikana. Lisäksi kysyttiin, mikä on esteenä, mikäli vessaan ei pääse. Kyselyyn vastanneista kuopiolaiskuljettajista yli puolet kertoi, ettei tosiallista mahdollisuutta vessakäyntiin ole edes neljän tunnin välein. Vessoja joko ei ole reiteillä tai päätepysäkeillä – tai aikataulut estävät vessakäynnit.
AKT hyväksyi työehtosopimuksen ahtausalalle6.3.2025 17:19:29 EET | Tiedote
AKT:n hallitus on hyväksynyt työehtosopimuksista saadun neuvottelutuloksen ahtausalalle. Palkat nousevat kolmen vuoden aikana 7,8 prosenttia, korotukset toteutetaan yleiskorotuksina.
AKT:lle neuvottelutulos ahtausalan työehtosopimuksesta4.3.2025 18:18:57 EET | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ja Satamaoperaattorit ry ovat saaneet neuvottelutuloksen ahtausalan työehtosopimuksesta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme