AKT ja SMU: Ay-liikkeelle merkittävä periaatteellinen voitto käräjäoikeudessa
Helsingin käräjäoikeus hylkäsi 21. heinäkuuta kiinalaisvarustamo Coscon turvaamistoimipyynnön. Liberian lipun alla seilaavan mukavuuslippulaiva Da Tain lastauksen pysäyttävälle saarrolle oli perusteet. Käräjäoikeus ratkaisi näin asian työntekijöiden hyväksi. Tämä oli Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:lle sekä Suomen Merimies-Unioni SMU:lle erittäin tärkeä voitto. Jo muutamaa päivää myöhemmin Da Tain miehistölle allekirjoitettiin uusi, oikeudenmukaisempi työehtosopimus.

- Olemme todella tyytyväisiä käräjäoikeuden ratkaisuun, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko kertoo. Hän luonnehtii päätöstä historialliseksi.
Yleensä turvaamistoimiratkaisut ovat kääntyneet toisin päin. Käräjäoikeudessa on vastaavissa tilanteissa liki automaattisesti myönnetty varustamoille turvaamistoimi. Näin on toistuvasti estetty mahdollisuuksia puuttua työolosuhteisiin ja selvittää tilannetta laivoilla.
- Nyt nähdään, että kun on jaksettu tehdä työtä pitkäjänteisesti ja kyseenalaistettu totuttu linja, on saatu aikaan myös tuloksia, SMU:n puheenjohtaja Kenneth Bondas sanoo.
Ammattiliitot olivat saartaneet Liberian lipun alla kulkevan Da Tai -mukavuuslippulaivan, joka oli tullut Kotkan ja edelleen Helsingin satamaan lastaamaan sellua. Aluksella teetettiin töitä 2,75 dollarin tuntipalkalla. Töitä tehtiin myös täysin alan sopimusten vastaisesti seitsemänä päivänä viikossa. Vakava ihmisoikeusloukkaus oli myös miehistön mahdollisuus kotiutua aikaisintaan 12 kuukautta töiden aloittamisesta. Silloinkin oli vain tilaisuus esittää pyyntö kotiuttamisesta.
Varustamo haki käräjäoikeudesta ammattiliitoille turvaamistoimea yhdistettynä puolen miljoonan euron uhkasakkoon, mikä olisi pakottanut lopettamaan saarron. Koska turvaamistoimea tai uhkasakkoa ei myönnetty, työntekijöiden puolesta päästiin neuvottelemaan. SMU onnistui jo 26.7. saamaan aluksen miehistölle kansainväliset normit täyttävän sopimuksen.
- Tapaus on hyvin periaatteellinen. Onko oikein, että Suomesta kuljetetaan rahtia aluksilla, joissa työntekijät tekevät töitä alihintaan ja ihmisoikeuksia rikkoen? Onko oikein, että näitä käytäntöjä katsotaan läpi sormien? Ay-toiminta näyttää, että Suomessa on halua auttaa ja tukea myös kansainvälisillä vesillä seilaavia merimiehiä, joiden oikeuksia poljetaan. Käräjäoikeuden päätös vahvisti tätä linjaa, Ismo Kokko sanoo.
- Perussyy sille, miksi myös ulkomaalaisten alusten miehistön oloja seurataan myös Suomessa, on paitsi solidaarisuus myös se, että muuten käynnissä on työehtojen kilpajuoksu pohjaa kohti. Siinä yritykset teettävät työtä heikoimmilla työehdoilla ja etsivät halvinta mahdollista vaihtoehtoa. Estämällä työehtojen polkemista, autamme myös itseämme.
Lue laajempi juttu aiheesta AKT:n verkkolehdestä. aktlehti.fi
Yhteyshenkilöt
Ismo KokkopuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 732 5375ismo.kokko@akt.fiKenneth BondasPuheenjohtajaSuomen Merimies-Unioni
Puh:040 456 0245kenneth.bondas@smu.fiLinkit
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 45 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
AKT:n Ismo Kokko: ”Emme hyväksy lakko-oikeuden rajoittamista”15.9.2023 09:51:52 EEST | Tiedote
AKT ei hyväksy hallituksen suunnitelmia lakko-oikeuden rajoittamiseksi ja on valmis muiden liittojen kanssa järjestölliseen yhteistyöhön heikennysten torjumiseksi. AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokon mukaan hallitus esittää pelkkiä heikennyksiä, ja tarkoituksellisesti sivuuttaa kaikki ne toimivat pohjoismaiset esimerkit, joilla työrauhaa voitaisiin Suomessakin edistää.
AKT-lehden selvitys: Sovintoehdotukset myötäilevät työnantajien tavoitteita25.8.2023 11:07:58 EEST | Tiedote
On erittäin harvinaista, että työnantajapuoli joutuu hylkäämään valtakunnansovittelijan antaman työriidan sovintoehdotuksen. Tämä voi merkitä, ettei työnantajan ei samalla tavoin kannata neuvotella varsinaisissa työehtosopimusneuvotteluissa vaan odottaa tilanteen kriisiytymistä.
Tieverkko kaipaa kunnon kuoppakorotusta18.7.2023 08:30:00 EEST | Tiedote
Lomailevat suomalaiset voivat itse tehdä huomioita eri puolilla Suomea siitä, miten tieverkko rapistuu. Maantiet pitää saada kuntoon koko Suomessa, jotta talous toimii. Teiden kunto on turvallisuuskysymys, AKT:n ammattikuljettajille myös työturvallisuuskysymys.
Paikallisliikenteen kuljettajat tarvitsevat helteellä vessataukoja11.7.2023 08:00:00 EEST | Tiedote
Paikallisliikenteen linja-autonkuljettajat ajavat satoi tai paistoi. Heillä on sama ongelma eri puolilla Suomea. Ajoreiteiltä puuttuu vessoja. Ajo-aikataulut ovat myös niin kireitä, ettei vessaan edes välttämättä ehdi, mikäli vessa päätepysäkillä tai reitillä on. Kuljettajat jopa välttävät juomasta helteellä, koska mahdollisuus mennä vessaan puuttuu.
Hallitusohjelma järkyttää, työntekijän on syytä pelätä16.6.2023 15:07:14 EEST | Tiedote
Julkisuuteen tulleiden tietojen mukaan hallitusohjelmalla valtaa siirtyy isolla kädellä työnantajille. Työnantaja voi irtisanoa, ellei naama miellytä. Kun sairastut, palkka lähtee ensimmäiseltä sairauslomapäivältä. Toimeentulotuen, asumistukien ja työttömyysturvan leikkaukset tarkoittavat, että ruoka ja lääkkeet loppuvat, kun rahaa ole.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme