QMG muodostaa vahvan LVI- ja sprinklerikeskittymän Väli-Suomeen yhdistämällä Mikentin ja JVL:n

QMG yhdistää tytäryhtiönsä Mikenti Oy Jypron ja Jyväskylän Vesi ja Lämpö Oy:n alkusyksyn aikana. Uuden yhtiön nimeksi tulee Mikenti Oy ja sillä on tasavahvat yksiköt Jyväskylässä ja Leppävirralla.
Jussi Lehto aloittaa JVL:n toimitusjohtajana 14.8. ja toimii jatkossa  Mikentin Jyväskylän yksikön johtajana (Kuva: Petteri Kivimäki)
Jussi Lehto aloittaa JVL:n toimitusjohtajana 14.8. ja toimii jatkossa Mikentin Jyväskylän yksikön johtajana (Kuva: Petteri Kivimäki)

Mikenti on LVI-moduuliasentamisen edelläkävijä Leppävirralla, joka asiakkaansa Parmacon kumppanina vastaa koulujen ja päiväkotien toimituksista ympäri maata. Mikenti toteuttaa myös sprinklerijärjestelmiä rakennusliikkeiden ja teollisuuden projekteihin. Jyväskylän Vesi ja Lämpö (JVL) tunnetaan monipuolisena LVI-tekniikan asennus-, saneeraus- ja huoltopalveluyrityksenä, jonka kohteina on kiinteistöjä omakotitaloista kerros- ja rivitaloihin sekä liikerakennuksiin. Yhtiöiden vuotuinen liikevaihto on noin 12 miljoonaa euroa ja niissä työskentelee 65 talotekniikka-ammattilaista.

– Luomme Mikentistä ja JVL:stä vahvan LVI- ja sprinklerikeskittymän, joka tarjoaa urakointia ja palveluita LVI-ratkaisuissa sekä sprinklerijärjestelmissä. Kehitämme yksikköjämme Jyväskylässä ja Leppävirralla sekä ylläpidämme asennusvalmiuttamme valtakunnallisesti, toteaa Mikentin toimitusjohtaja ja QMG:n Väli-Suomen aluejohtaja Mikko Sahikallio.

– Yhdistymisellä ei ole henkilöstövaikutuksia, vaan se tähtää kehittymiseen ja kasvun tukemiseen. Yhtiöt ovat palvelleet eri asiakassegmenttejä, joten ne täydentävät mainiosti toisiaan, Sahikallio jatkaa.

Yhdistyminen lähti liikkeelle monista eri syistä. Hyvässä vauhdissa olevan JVL:n toimitusjohtaja Vesa Lehtomäki on jäämässä tulevana syksynä eläkkeelle, ja hänelle etsittiin seuraajaa. Mikenti tunnistaa on samoin kasvuvaraa sekä LVI-tekniikan että sprinklerijärjestelmien osalta.

JVL:n vetäjäksi rakentaja, joka tuntee läheisesti talotekniikan

Mikentin Jyväskylän yksikön johtajaksi on nimitetty rakennusinsinööri Jussi Lehto. Jussilla on monipuolinen kokemus mittavien ja kiinnostavien rakennusprojektien vetämisestä Jyväskylän seudulla – ja löytyy häneltä LVI-geenejäkin. Jussi aloittaa JVL:n vetäjänä 14.8., ja Vesa Lehtomäki jatkaa talossa, kunnes perehdytys ja tietojen siirto on tehty.

– Toimin opiskelujen jälkeen ensin työnjohtajan ja tuotantoinsinöörin tehtävissä eri rakennusliikkeissä, ja vuodesta 2010 lähtien SRV:llä työmaapäällikkönä ja vastaavana työnjohtajana. Kohteet ovat edustaneet julkista sektoria, liikekiinteistöjä ja teollisuutta. Ennen tätä olin kouluaikoina isäni LVI-yrityksessä, ja pohdin yrittäjyyttäkin, mutta silloin ei ollut vielä sen aika. Hyvää kokemusta kertyi myös opiskeluvuosina Jypron palveluksessa, joten sprinkleritekniikkaankin olen tutustunut, Jussi Lehto kertoo.

– On ilo siirtää vetovastuu Jyväskylässä Jussille. Hienoa, että löysimme tehtävään alaa monipuolisesti rakentamista ja talotekniikkaa tuntevan ammattilaisen. Yhteistyö rakennusliikkeiden kanssa on meille tärkeää. Kiitän samalla lämpimästi asiakkaita ja alan ihmisiä sekä QMG:ta hyvästä yhteistyöstä. Yrittäjäurani sai mahtavan kirikierroksen, Vesa Lehtomäki sanoo.

Mikko Sahikallio jatkaa Mikentin toimitusjohtajana ja Petri Pajunen Mikentin Leppävirran yksikön johtajana. Samoin Pasi Viinikainen vastaa jatkossakin Mikentin sprinkleriliiketoiminnasta Jussi Lehdon alaisuudessa. Jussi Lehto liittyy nimityksensä myötä QMG:n emoyhtiön Nimlas Groupin omistajaohjelmaan.

Mikko Sahikallio, toimitusjohtaja, Mikenti Oy ja QMG:n Väli-Suomen aluejohtaja, 050 477 0707, mikko.sahikallio@qmg.fi

Jussi Lehto, toimitusjohtaja (14.8. alkaen), Jyväskylän Vesi ja Lämpö Oy, 040 525 3432, jussi.lehto@qmg.fi

Vesa Lehtomäki, toimitusjohtaja (14.8. saakka), Jyväskylän Vesi ja Lämpö Oy, 044 284 8299, vesa.lehtomaki@jvl.fi

Jussi Lehto, Mikenti Oy (Kuva: Petteri Kivimäki)
QMG Mikko Sahikallio, Mikenti Oy

QMG-konserni on Suomen suurimpia talotekniikka-alan yrityksiä. Se toteuttaa talotekniikkaprojekteja ja -huoltopalveluita valtakunnallisesti. QMG:n palveluvalikoima kattaa kaikki talotekniikan osa-alueet. Konserniin kuuluu eri puolilla maata 40 tytäryhtiötä. Vuonna 2022 QMG:n liikevaihto oli 230,5 miljoonaa euroa. Konsernin palveluksessa on yli 1300 talotekniikkaurakoinnin ja -huollon ammattilaista.

QMG, ruotsalainen Sandbäckens ja norjalainen Konstel muodostavat pohjoismaisen Nimlas-talotekniikkakonsernin. Nimlaksen pääomistaja on sijoitusyhtiö KLAR Partners, ja omistajaohjelmaan kuuluu yhtiöistä noin 500 henkilöstöomistajaa.

Lisätietoja verkkosivuilta www.qmg.fi sekä www.nimlasgroup.com