Alkon heinäkuun myyntitiedote – juomat vaihtoehtoisissa pakkauksissa kiinnostavat kesäasiakkaita
Alkon heinäkuun litramyynti laski edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta 5,6 prosenttia. Kevyet, kestävät ja helposti kierrätettävät, kartongista ja muovista valmistetut juomapakkaukset nostavat kesällä myyntiään.

Alkon heinäkuun litramyynti laski 5,6 prosenttia verrattuna vuoden 2022 heinäkuuhun. Viinien myynti laski 5 prosenttia, väkevien 5,9 prosenttia, panimotuotteiden 8,6 prosenttia ja alkoholittomien 14,7 prosenttia. Valkoviinien myynti laski 4,4 prosenttia, punaviinien 2,9 prosenttia, roseeviinien 6,2 prosenttia ja kuohuviinien 10 prosenttia.
Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.
Onko pakkauksella väliä? On, jos miettii asiaa hiilijalanjäljen kautta.
Kevyet, kestävät ja helposti kierrätettävät, kartongista ja muovista valmistetut juomapakkaukset ovat käteviä kesärientoihin. Käytännöllisyyden lisäksi vaihtoehtoinen pakkaus on usein myös ilmastoystävällisempi valinta kuin painava lasipullo.
Ympäristön kannalta on väliä, millaisissa pakkauksissa juomat ostetaan. Juomien hiilijalanjäljestä iso osuus tulee pakkauksien valmistamisesta – mitä kevyempi ja kierrätettävämpi pakkaus, sitä pienemmät ilmastovaikutukset.
”Ostetusta viinistä 90 prosenttia nautitaan parin viikon sisällä ostopäivästä. Vain pitkään säilytettävät viinit kaipaavat suojakseen lasia ja siksipä vaihtoehtoiset pakkausmateriaalit ovat oikein passeli vaihtoehto viineille”, toteaa tuoteviestintäpäällikkö, Master of Wine Taina Vilkuna.
”Kiinnostus vaihtoehtoisiin pakkausmateriaaleihin kasvaa erityisesti kesällä. Kartonkitölkit ja muovipullot kulkevat kevyinä pakkauksina mukana menoissa. Ne ovat näppäriä ottaa mukaan vaikkapa piknikille tai mökille.”
Ilmastoystävällisiä pakkausvalintoja ovat myös viinipussi ja hanapakkaus. Kun avattua hanapakkausta säilyttää ohjeiden mukaisesti viileässä ja pimeässä, viini voi säilyä siinä useita viikkoja.
”Meidän myyntimme toki kesäkuukausina kasvaa muutoinkin, mutta myös vaihtoehtoisiin pakkauksiin tartutaan yhä useammin. Juomien myynti kevyissä lasipulloissa kasvaa kesäkuukausina noin 30 prosenttia, kartonkitölkkien 24 prosenttia, hanapakkauksien 43 prosenttia ja muovipullojen lähes 15 prosenttia.”
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Linkit
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 373 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2022 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 52 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alkon syyskuun myyntitiedote – panimotuotteiden myynnissä kasvua reilut 24 prosenttia8.10.2025 07:33:00 EEST | Tiedote
Syyskuun litramyynti laski 2,2 prosenttia verrattuna viime vuoden syyskuuhun. Glögien ja alkoholittomien suosio pitää pintansa. Pinot noir ja erikoiserien Beaujolais’n kyläviinit maistuvat syksyn sienisadon kanssa. Viinimatka Ranskan Provenceen alkaen 12 euroa.
Alkon glögit myyntiin syyskuussa: glögiä kaikille makumieltymyksille klassikoista fantasiaglögeihin25.9.2025 10:09:39 EEST | Tiedote
Alkoissa glögikausi alkaa 25. syyskuuta, kun runsas, lähes 30 erilaisen glögin valikoima saapuu myymälöihin. Valikoimassa on tänä vuonna niin rakastettuja klassikoita kuin uusia, rohkeita makuyhdistelmiä.
Jyväskylän Sokkarin Alkolle uusi ilme16.9.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän keskustan Sokkarin Alko saa lokakuussa uuden ilmeen. Myymälän laaja valikoima ja kuukausittain vaihtuvat erikoiserät tekevät myymälästä juomien ystävän aarreaitan. Sokkarin myymälässä näkyy syksyn tulo Oktoberfest-oluissa ja syyskuussa alkavassa glögikaudessa.
Alkon elokuun myyntitiedote – syksyn sävyt näkyvät asiakkaan ostoskorissa10.9.2025 07:31:00 EEST | Tiedote
Elokuun vertailukelpoinen litramyynti laski neljä prosenttia verrattuna viime vuoden elokuuhun. Syksyn sadonkorjuuaika houkuttaa asiakkaita valitsemaan täyteläisimpiä punaviinejä ja juhlistamaan Oktoberfestiä.
Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote
Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme