Villa Gyllenberg

Kutsu mediatilaisuuteen 7.9: Unohdettu suomalaistaiteilija esillä Villa Gyllenbergin syysnäyttelyssä 13.9.2023.–14.1.2024

Jaa
Villa Gyllenbergissä avautuu syyskuussa 2023 ensimmäinen retrospektiivinen Werner von Hausenin (1870–1951) tuotantoa esittelevä näyttely. Von Hausenin taidetta on viimeksi ollut laajemmin esillä vuonna 1974, ja esille tulevista 80 teoksesta moni on ensimmäistä kertaa julkisesti esillä. Taiteilijan antimoderniin virtaukseen sijoittuva tuotanto, sekä hänen kiinnostuksensa henkisyyteen ja antroposofiaan, ovat jättäneet hänet taidehistorian marginaaliin. Werner von Hausen – unohdettu klassikko kertoo taiteilijan elämästä ja hänen taidettaan muovanneista kiehtovista kohtaamista, tuoden samalla esiin monipuolisen ja klassista kauneutta huokuvan tuotannon.
Werner von Hausen: Caprissa sijaitsevan talon terassi, 1929, öljy kankaalle, liimattu pahville, 50 x 70 cm. Yksityiskokoelma. Kuva: Matias Uusikylä / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö
Werner von Hausen: Caprissa sijaitsevan talon terassi, 1929, öljy kankaalle, liimattu pahville, 50 x 70 cm. Yksityiskokoelma. Kuva: Matias Uusikylä / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö

Mediatilaisuus järjestetään Villa Gyllenbergissä torstaina 7.9.2023 klo 11.
Ilmoittautumiset yleisöpalveluvastaava Siiri Oinoselle sähköpostitse:
siiri.oinonen@gyllenbergs.fi

Inspiraatiota matkoista ja muinaisesta antiikista

Näyttely seuraa von Hausenin elämää ja tuotantoa Ranskassa, Egyptissä, Italiassa, Alankomaissa ja Pohjoismaissa.  Vaikuttavissa maisemamaalauksissa näkyvät niin pohjoisen luonto kuin Välimeren kirkkaat värit ja loistelias valo. Kiinnostus antiikin aikaan ilmenee rauniomaalauksissa ja antiikin kuvia jäljentävissä teoksissa. Von Hausenin antimoderni ja klassismiin nojaava taide etsi ikuista totuutta.

Lukuisten suomalaisten ja kansainvälisten taiteilijoiden, kuten Émile Bernardin, Ivan Aguélin ja Bruno Aspelinin kanssa luodut ystävyyssuhteet ja verkostot, sekä norjalaissyntyisen vaimon vaikutus ovat näyttelyssä keskeinen teema.

”Kiinnostuin Werner von Hausenista jo vuosia sitten, kun tutustuin Salme Sarajas-Korteen suomalaista symbolismia käsittelevän tutkimukseen. Hänet mainittiin usein taiteilijapiirien jäsenenä, mutta juuri muuta tietoa hänestä ei ollut. Sain ainutlaatuisen tilaisuuden vierailla hänen entisessä kodissaan ja ateljeessaan vuonna 2014. Sisällä talossa oli alkuperäisiä huonekaluja, seinillä lukuisia tuntemattomia teoksia ja ullakolla laatikoittain arkistomateriaalia – oikea taidehistorioitsijan unelma! Sisällytin Werner von Hausenin Göteborgiin ja Vaasaan tekemiini näyttelyprojekteihin, ja talossa olleet teokset dokumentoitiin pikavauhtia Kansallisgallerian toimesta, mutta laajempaan tutkimukseen ei ollut resursseja. Vasta tämän näyttelyprojektin tiimoilta olen Villa Gyllenbergin amanuenssi Sofia Simeliuksen avulla pystynyt tutustumaan ruotsiksi ja norjaksi kirjoitettuihin kirjeisiin, ja kokonaisuus on rakentunut pala palalta,” kertoo näyttelyn kuraattori Laura Gutman.       

Uutta tutkimustietoa ja kulttuuritekoja

Gutman lähestyi projektiehdotuksellaan Villa Gyllenbergiä, ja näyttelyprojekti sai alkunsa vuonna 2020. Von Hausenista ei löytynyt juuri lainkaan kirjallisuutta, joten tutkimuksen tekeminen oli näyttelyn onnistumisen kannalta välttämätöntä. Osana näyttelyvalmisteluja Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö on kuvauttanut ja kehystänyt huomattavan määrän teoksia. Näyttelyn yhteydessä julkaistaan runsaasti kuvitettu julkaisu, jonka kautta tutkimustieto jää elämään.

”Werner von Hausen oli Signe ja Ane Gyllenbergin tapaan hyvin kiinnostunut henkisyydestä ja antroposofiasta. Gyllenbergien ja von Hausenien välillä ei tiettävästi ollut kanssakäymistä eikä kokoelmaamme kuuluu hänen teoksiaan, mutta heidän jakamansa elämänkatsomuksen vuoksi tuntuu luontevalta nostaa esiin tämä taiteilija juuri Villa Gyllenbergissä. Näemme myös tämän unohdetun taiteilijan tuotannon esiintuomisen kulttuuritekona”, kommentoi Villa Gyllenbergin intendentti Lotta Nylund.   

Taiteilijasiirtokunta ja juurtuminen Kauniaisiin

Werner von Hausen rakennutti yhden Kauniaisten ensimmäisistä huviloista 1900-luvun alussa ja oli mukana luomassa taiteilijasiirtokuntaa Kauniaisiin. Näyttelyssä tuodaan esiin huvilan ja sen yhteyteen rakennetun ateljeen arkkitehtuuria ja sisustusta. Teoksissa, joista moni kuvaa taiteilijan perhettä ja asuinympäristöä, huokuu kodikas seesteisyys. Kauniaisista ja sen taiteilijasiirtokunnasta von Hausenit löysivät ulkomailla vietettyjen vuosian jälkeen suojaisan pesän, jota heidän huvilansa norjankielinen nimi – Villa Reire – osuvasti tarkoittaa.

Tuotannoltaan monipuolinen von Hausen suunnitteli myös huonekaluja ja teki taidegrafiikkaa. Lisäksi hän toimi pitkään taideopettajana Kauniaisissa ja Taideteollisuuskeskuskoulussa. Näyttelyssä on esillä myös teoksia von Hausenin ystäviltä ja häneen vaikuttaneilta taiteilijoilta.

Näyttelykuraattorina toimii ranskalainen taidehistorioitsija Laura Gutman, joka on taiteilijasiirtokuntien ja -verkostojen asiantuntija. Näyttelyn yhteydessä julkaistaan Gutmanin kirjoittama, runsaasti kuvitettu näyttelyjulkaisu.

Laura Gutmanin tutkimusta ja näyttelyhanketta on tukenut Svenska kulturfonden, Faro-säätiö sekä Kauniaisten kaupunki.

Yhteydenotot ja haastattelut

Lotta Nylund, Villa Gyllenbergin intendentti, lotta.nylund@gyllenbergs.fi, +358 40 576 1753

Laura Gutman, näyttelyn kuraattori, contact@iclea.net

Aukioloajat, liput ja ryhmävaraukset

Museo auki: ke, la, su klo 12–17.
Liput: 12/10 €, alle 18-v. 0 €, Museokortti.
Ryhmävaraukset: villa@gyllenbergs.fi

Osoite

Kuusisaarenpolku 11, 00340 Helsinki

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Werner von Hausen: Caprissa sijaitsevan talon terassi, 1929, öljy kankaalle, liimattu pahville, 50 x 70 cm. Yksityiskokoelma. Kuva: Matias Uusikylä / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö
Werner von Hausen: Caprissa sijaitsevan talon terassi, 1929, öljy kankaalle, liimattu pahville, 50 x 70 cm. Yksityiskokoelma. Kuva: Matias Uusikylä / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö
Lataa
Werner von Hausen: Sisäpiha, Capri, 1929, vesiväri paperille, 48 x 35,7 cm, Turun taidemuseo. Kuva: Vesa Aaltonen, Turun taidemuseo.
Werner von Hausen: Sisäpiha, Capri, 1929, vesiväri paperille, 48 x 35,7 cm, Turun taidemuseo. Kuva: Vesa Aaltonen, Turun taidemuseo.
Lataa
Werner von Hausen: Kukka- ja hedelmäasetelma, 1949, öljy kankaalle, 45 x 49 cm. Yksityiskokoelma. Kuva: Vesa Aaltonen.
Werner von Hausen: Kukka- ja hedelmäasetelma, 1949, öljy kankaalle, 45 x 49 cm. Yksityiskokoelma. Kuva: Vesa Aaltonen.
Lataa
Werner von Hausen: Hautakatu Pompejissa, 1902, öljy kankaalle, 110,5 x 93 cm. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kirsi Halkola / Kansallisgalleria.
Werner von Hausen: Hautakatu Pompejissa, 1902, öljy kankaalle, 110,5 x 93 cm. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kirsi Halkola / Kansallisgalleria.
Lataa
Werner von Hausen: Kartanon sisäkuva II (Mukkula), 1922, öljy kankaalle, 62,5 x 53,5 cm. Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva. Kuva: Karoliina Redsven / Malva.
Werner von Hausen: Kartanon sisäkuva II (Mukkula), 1922, öljy kankaalle, 62,5 x 53,5 cm. Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva. Kuva: Karoliina Redsven / Malva.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Villa Gyllenberg
Villa Gyllenberg
Kuusisaarenpolku 11
00340 Helsinki

http://www.villagyllenberg.fi

Villa Gyllenberg on Signe ja Ane Gyllenbergin säätiön ylläpitämä koti- ja taidemuseo Helsingin Kuusisaaressa. Museo on auki ke, la, su klo 12-17 sekä tilauksesta ryhmille.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Villa Gyllenberg

Spanish painting thought lost for centuries found in Finland14.10.2025 12:05:00 EEST | Press release

The painting Saint Peter Martyr (c. 1650–1655) on display at Villa Gyllenberg Art Museum has been confirmed to be a work by the Spanish Baroque master Antonio del Castillo y Saavedra (1616–1668). Research and international cooperation have revealed that the work is part of a series of paintings depicting saints that originally belonged to the Dominican monastery of San Pablo in Córdoba, Spain.

Villa Gyllenbergs konstmuseum efterlyser verk av kvinnliga finländska skulptörer3.6.2025 08:55:00 EEST | Pressmeddelande

Konstmuseet Villa Gyllenberg kartlägger skulpturer av kvinnliga finländska skulptörer från 1800-talet och början av 1900-talet som ingår i inhemska offentliga och privata samlingar. Kartläggningen görs inför en utställning Villa Gyllenberg planerar för 2027. Finska kvinnors arbete med skulptur har inte presenterats i denna omfattning tidigare, och den kommande utställningen baseras på ny forskning. Utställningens kurator är FD Liisa Lindgren.

Villa Gyllenbergin taidemuseo etsii suomalaisten kuvanveistäjänaisten teoksia3.6.2025 08:55:00 EEST | Tiedote

Taidemuseo Villa Gyllenberg kartoittaa suomalaisten 1800-luvun ja 1900-luvun alun naiskuvanveistäjien teoksia, jotka kuuluvat kotimaisiin julkisiin ja yksityisiin kokoelmiin. Teoskartoitus liittyy Villa Gyllenbergiin vuodelle 2027 suunnitteilla olevaan näyttelyyn. Kuvanveiston parissa työskennelleiden suomalaisten naisten töitä ei ole aiemmin esitelty tässä laajuudessa, ja tuleva näyttely perustuu uuteen tutkimukseen. Kuraattorina toimii FT Liisa Lindgren.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye