Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata gör det smidigare för internationella studerande som anländer till Finland att registrera sig och ansöka om hemkommun
En internationell studerande som anländer till Finland kan behöva uträtta ärenden vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata för att få en personbeteckning och ansöka om hemkommun. I migrationsärenden effektiviserar MDB för sin del myndighetsverksamheten genom att göra ansökningsprocesserna och de blanketter som används elektroniska. En ny webblankett för ansökan om hemkommun publicerades i början av augusti.
– Vi uppmuntrar de internationella studerandena att använda våra webblanketter för att anmäla sina uppgifter, eftersom det är smidigare att använda dem i stället för pappersblanketter, handläggningen är snabbare och samtidigt förbättras uppgifternas riktighet, berättar ledande sakkunnig Maisa Gynther vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Den studerande behöver en finländsk personbeteckning för sina studier. Om en internationell studerande ännu inte har en sådan, gör hen en begäran om registrering av utlänning till MDB. Personbeteckningen kan också behövas för att uträtta ärenden hos myndigheter, för att öppna ett bankkonto och för utbetalning av lön.
Ansökan om hemkommun kan göras på nätet när den studerande har en personbeteckning och uppfyller de lagstadgade förutsättningarna för att få en hemkommun. Man måste inte ansöka om hemkommun, men den behövs till exempel för att få ett finländskt identitetskort eller studeranderabatt inom kollektivtrafiken.
Pop up-evenemangen underlättar såväl studerandenas som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas verksamhet
När en studerande har gjort en ansökan om hemkommun eller en begäran om registrering av utlänning ska MDB i allmänhet ännu träffa hen personligen. Här har MDB tagit en kundorienterad roll.
– Eftersom antalet studerande som kommer till Finland är stort ordnar vi pop up-evenemang i samarbete med högskolorna. Där kan en internationell studerande identifiera sig för sin ansökan. Evenemangen ordnas bland annat vid läroanstalterna och i MDB:s lokaler. På så sätt behöver den studerande inte boka tid till MDB:s kundtjänst och vi kan betjäna våra övriga kunder smidigare", berättar Gynther.
Studerandena kan be sin egen finländska läroanstalt om mer information om eventuella evenemang.
***
Faktabox: Så här framskrider ärendet vid MDB för en studerande som anländer till Finland
- Den studerande fyller i en webblankett på dvv.fi
- Den studerande ska identifiera sig inom en månad efter att webblanketten har skickats. För de studerande ordnas identifieringstillfällen i samarbete med högskolorna.
- MDB behandlar ärendet.
- Den studerande får information om registreringen.
Nyckelord
Kontakter
Maisa GyntherJohtava asiantuntija
Tel:+358 295 536 355maisa.gynther@dvv.fiLänkar
Om
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Identifieringen i myndigheternas elektroniska ärendehanteringstjänster ändras – Aktivering av Suomi.fi-meddelanden föreslås för cirka 2,8 miljoner användare i samband med identifieringen5.5.2025 09:30:00 EEST | Pressmeddelande
Från och med den 12 maj 2025 kommer cirka 2,8 miljoner personer att få ett förslag om att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden när de identifierar sig i den offentliga förvaltningens elektroniska e-tjänster. Målet med ändringen som utförs nu är att uppmuntra människor att i första hand ta emot myndighetspost elektroniskt.
Tunnistautuminen viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin muuttuu – Noin 2,8 miljoonalle ihmiselle ehdotetaan Suomi.fi-viestien käyttöönottoa tunnistautumisen yhteydessä5.5.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
12.5.2025 alkaen noin 2,8 miljoonaa henkilöä saa ehdotuksen ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit, kun he tunnistautuvat julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin. Nyt tehtävän muutoksen tavoitteena on kannustaa ihmisiä siirtymään vastaanottamaan viranomaisposti ensisijaisesti sähköisesti.
Identification in authorities’ e-services to change – Around 2.8 million people will be prompted to activate Suomi.fi Messages once they have identified themselves5.5.2025 09:30:00 EEST | Press release
As of 12 May 2025, 2.8 million people will be prompted to activate Suomi.fi Messages when they identify themselves in public administration e-services. The aim of the current change is to encourage people to switch over to receiving official mail primarily electronically.
Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare28.4.2025 10:30:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.
Henkilötunnuksen ja kotikunnan antaminen ulkomaalaisille sujuvoitui28.4.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on sujuvoittanut ulkomaalaisen rekisteröintiä useilla toimilla viime vuonna. Nyt henkilötunnuksen voi saada virastossa käynnin yhteydessä 12 paikkakunnalla. Lisäksi uudistetut verkkosivut ja opastusvideot ohjaavat asiakasta omaa tilannetta vastaavaan asiointiin.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum