Greta Tuotanto Oy

Rohkea ja koskettava oopperapari asettaa rinnakkain Anne Frankin ja Eva Braunin kohtalot

Kaksi nuorta naista maailmansodan ja kansallissosialismin jaloissa – mitä yhteistä on Bergen-Belsenin keskitysleirillä kuolleella Anne Frankilla ja filmitähden urasta haaveilevalla Eva Braunilla? Greta Tuotannon syvästi koskettava mutta myös rohkea ja hulvaton kahden monologioopperan yhteisilta asettaa rinnakkain kohtalokkaana ajanjaksona sodan jaloissa eläneiden Anne Frankin ja Eva Braunin. Teospari saa uusintaensi-illan 17.8. Helsingin oopperakesä -festivaalilla Aleksanterin teatterissa.

Reetta Ristimäki Eva Braunin roolissa.
Reetta Ristimäki Eva Braunin roolissa. Markku Pihlaja

Missä määrin ihminen voi itse vaikuttaa kohtaloonsa vai onko elämä lopulta vain sattumien summa? Greta Tuotannon Anne Frank & Eva Braun -oopperoiden yhteisilta asettaa rinnakkain traagisena ja kohtalokkaana ajanjaksona eläneiden Anne Frankin ja Eva Braunin. Oopperat tuovat esiin molempien naisten inhimillisiä tunteita ja ajatuksia vastakkaisista näkökulmista.

Anne Frank on Grigori Fridin vuonna 1968 säveltämä monologi, johon säveltäjä itse on kirjoittanut alkuperäisen libreton Anne Frankin päiväkirjan ja kirjeiden pohjalta. Harvoin Suomessa nähty teos esittelee koskettavasti aikuistumisen kynnyksellä olevan teinitytön ajatusmaailmaa, hänen unelmiaan ja tulevaisuuden toiveitaan. Samaan aikaan tietoisuuteen hiipii kauhistuttava ajatus siitä, että elämä saattaa olla jo ohi, ennen kuin se ehti alkaakaan. Vaikuttavasti nuoren tytön koko tunneskaalaa ja aikakauden tunnelmia käsittelevän teoksen tulkitsee valovoimainen sopraano Anni Niemelä.

Eva Braunin esittämätön nauha on Pasi Lyytikäisen vuonna 2021 säveltämä monologi Maritza Núñezin librettoon. Teos on surrealistinen, jopa groteski, mutta myös koskettava kuvaus siitä, kun vanheneva Eva Braun käy läpi omaa elämäänsä, valintojaan ja tunteitaan. Mikä sai nuoren Eva Braunin rakastumaan Adolf Hitleriin? Katuuko Eva Braun elämänsä aikana tekemiään valintoja ja unohdettuja haaveitaan? Kuinka paljon Eva tiesi? Teoksen esittää ilmaisuvoimaisena näyttelijänä ja laulajana tunnettu sopraano Reetta Ristimäki.
Perulais-suomalaista kirjailija Maritza Núñezia kiinnosti librettoa kirjoittaessaan kysymys vallasta. Ei pelkästään Eva Braunin kohdalla, vaan suhteessa omaan itseemme. Núñezin mielestä kiinnostavaa on ihmisen ristiriita sen suhteen mitä ihminen ajattelee ja mitä tekee. Meissä kaikissa on hyvää ja vähemmän hyvää. Libretto on viiltävä teksti parisuhteesta: vallasta, sen menettämisestä, turhista odotuksista, pettymyksistä, pahuudesta ja pahan ulkoistamisesta pois omasta itsestä. Pasi Lyytikäisen sävellys tuo teokseen myös huumoria, rikkinäisyyttä, ihmisyyttä, teatraalisuutta ja kontrasteja – primitiivisestä hienostuneeseen ja kabareeseen saakka.

Yhdeksänhenkistä orkesteria johtaa ranskalainen nuori kapellimestarilahjakkuus James Kahane. Saksankieliset oopperat tekstitetään suomeksi ja englanniksi, kesto yhteensä 2h 15 min sisältäen väliajan. Esitys soveltuu yli 12-vuotiaille. Greta Tuotanto esittää koronarajoitusten jalkoihin jääneen oopperaparin uudestaan Helsingin oopperakesä -festivaalilla to 17.8. klo 19 ja la 19.8. klo 19

Linkit

Greta Tuotanto Oy / Greta Productions on Reetta Ristimäen vuonna 2016 perustama taiteellinen tuotantotoimisto, joka ideoi ja toteuttaa mm. musiikkiteatteri- ja oopperaesityksiä.

Greta Tuotanto keskittyy tuotannoissaan erityisesti historiaa luotaaviin ja yhteiskunnallisiin aiheisiin sekä immersiivisiin, katsojan kokonaisvaltaisesti esitykseen upottaviin esityksiin. Pääosin esitykset ovat musiikkiteatteriesityksiä tai oopperaa. Greta Tuotannolla ei ole vakituista esitystilaa, vaan esityksiä suunnitellaan ja toteutetaan paitsi teatteri- ja kulttuuritiloissa, myös muissa tiloissa, kuten museoissa, ravintolaympäristöissä ja historiallisesti autenttisissa tapahtumapaikoissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Greta Tuotanto Oy

Tuliset tangot ja upea elokuvamusiikki kohtaavat uudessa dramatisoidussa konsertissa Helsingissä ja Kokkolassa18.10.2023 16:37:49 EEST | Tiedote

Dramatisoitu ja visualisoitu konsertti Buenos Airesista Berliiniin on kooste tulisia tangoja Argentiinasta ja saksalaisia 1920–1930-lukujen schlagereita. Rosoisten berliiniläisten jazzklubien sekä kuuman ja kostean Buenos Airesin tunnelmat heräävät henkiin Greta Tuotannon uudessa esityksessä Kokkolan Kålkkåbra-oopperafestivaalilla 19.11. ja Helsingin KokoTeatterissa 22.11.–15.12. kolmen laulajan ja taidokkaan soitinyhtyeen esittäminä.

Rohkea ja koskettava oopperapari asettaa rinnakkain Anne Frankin ja Eva Braunin20.6.2023 13:50:08 EEST | Tiedote