Didrichsens konstmuseum sr

Didrichsenin näyttely tuo esiin Rafael Wardin viimeisten vuosien aktiivisen työskentelyn ja kunnioittaa taiteilijan elämäntyötä

Didrichsenin taidemuseon Rafael Wardi -näyttely luo katseen viimeiseen saakka hämmästyttävällä tarmolla työskennelleen taiteilijan perintöön. Esillä on ensimmäistä kertaa nähtäviä teoksia sekä rakastettuja töitä vuosikymmeniä kestäneen uran varrelta. Näyttely on avoinna 9.9.2023–28.1.2024.

Pastelliteos Keltainen on vuodelta 2016.

Mediatilaisuus Didrichsenin taidemuseossa perjantaina 8.9.2023 klo 11. Taiteilijan tytär Eva Wardi on läsnä tilaisuudessa. Ilmoittautumiset: Maria Didrichsen, p. 0405521000, maria.didrichsen@didrichsenmuseum.fi.

Didrichsenin taidemuseossa nähdään 9.9.2023–28.1.2024 taiteilija Rafael Wardin (1928–2021) näyttely. Rafael Wardi kuoli 93-vuotiaana elokuussa 2021 jättäen jälkeensä ainutlaatuisen taiteellisen perinnön. Näyttelyn suunnittelu aloitettiin keväällä 2021 yhteistyössä taiteilijan ja hänen tyttärensä Eva Wardin kanssa. Vielä yli 90-vuotiaanakin aktiivisesti työskennelleen Wardin viimeisten vuosien tuotanto on laajuudessaan vaikuttava, ja taiteilija maalasi loppuun saakka. Näyttelyn keskiössä on joukko vuosina 2018–2021 valmistuneita teoksia, jotka eivät aiemmin ole olleet esillä.

Wardi muistetaan hehkuvista väreistään ja pitkäjänteisestä työskentelystään: aiheet kehittyivät vuosien, jopa vuosikymmenien aikana. Näyttely avaa Wardin elämäntyötä esittämällä uudempien töiden rinnalla keskeisiä teoksia ja teemoja pitkän uran varrelta: varhaisia sommitelmia ja kaupunkikuvia; keltaisena loistavia asetelmia; värikylläisiä henkilö- ja tilakuvauksia – taideyleisön rakastamia, ikonisia wardeja. Näyttelyteokset ovat vuosilta 1949–2021.

Uusimmissa teoksissa esiintyvät niin havainnot arjen ympäristöstä, kukka- ja eläinaiheet kuin kertomukselliset teemat. Tuttua on myös sarjallinen tapa lähestyä aiheita. Wardi sisällytti teoksiinsa aikaisempaa runsaammin vertaus- ja piilokuvia. Näyttelyssä on omistettu oma salinsa Wardin 2000-luvulla käynnistyneelle työskentelylle oopperan ja näyttämötaiteiden parissa.

​Näyttelytyöryhmän ovat muodostaneet Didrichsenin taidemuseo ja taiteilijan tytär Eva Wardi. Näyttelyn teokset on lainattu museo-, säätiö- ja yksityiskokoelmista.

Didrichsenin taidemuseo on tuottanut näyttelyn yhteyteen näyttelyjulkaisun Rafael Wardi. Sen artikkelissa kuvataiteilija Katja Tukiainen, Wardin kollega Kaapelitehtaalta, ja Eva Wardi keskustelevat Rafael Wardin taiteesta.

Kuvat

Rafael Wardi: Keltainen, 2016, kuivapastelli paperille, 60 x 79,5 cm, yksityisomistuksessa. Kuva: Rauno Träskelin
Lataa
Rafael Wardi: Keltainen pullo, 1968, 53 x 66 cm,  Didrichsenin taidemuseo. Kuva: Rauno Träskelin
Rafael Wardi: Keltainen pullo, 1968, 53 x 66 cm, Didrichsenin taidemuseo. Kuva: Rauno Träskelin
Lataa
Rafael Wardi: Daavid ja Goljat III, 2021, öljy kankaalle, 80 x 120 cm, yksityisomistuksessa. Kuva: Rauno Träskelin

Didrichsenin taidemuseo

8.6.–25.8.2024 EGS

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Didrichsens konstmuseum sr

Didrichsens konstmuseums sommarutställning 2023: Didrichsen – Hem, konst, historia berättar om en extraordinär konstsamling och om samlarparet bakom den.29.5.2023 07:52:00 EEST | Tiedote

Utställningen Didrichsen – Hem, konst, historia innehåller en omfattande presentation av museets egen samling. Utställningen hyllar den konststiftelse som grundades av Gunnar och Marie-Louise Didrichsen 1963 och som var utgångspunkten för skapandet av Didrichsens konstmuseum två år senare. Samlarparets historia löper parallellt med samlingen i utställningen. Utställningen är öppen från den 10 juni till den 27 augusti 2023.

Didrichsenin taidemuseon kesänäyttely 2023: Didrichsen – Koti, taide, tarina kertoo poikkeuksellisen taidekokoelman synnystä ja keräilijäpariskunnasta sen takana.29.5.2023 07:52:00 EEST | Tiedote

Didrichsen – Koti, taide, tarina esittelee laajasti museon omaa kokoelmaa. Näyttely juhlistaa Gunnar ja Marie-Louise Didrichsenin vuonna 1963 rekisteröimää taidesäätiötä, lähtölaukausta Didrichsenin taidemuseon perustamiselle kaksi vuotta myöhemmin. Keräilijäpariskunnan tarina kulkee näyttelyssä kokoelman rinnalla. Näyttely on avoinna 10.6.–27.8.2023.

An art museum’s architecture and art collection through the eyes of an artist: Elina Brotherus – Visitor at the Didrichsen Art Museum, Helsinki 11.2.–28.5.202317.1.2023 07:53:00 EET | Press release

The spring exhibition Elina Brotherus – Visitor at the Didrichsen Art Museum in Helsinki presents a new photographic series Visitor (Villa Didrichsen) by photographer and video artist Elina Brotherus. The series inspired by the architecture and art collection of the museum is accompanied by Brotherus’s earlier, thematically related photographs and video works.

Ett konstmuseums arkitektur och konstsamling genom en konstnärs ögon: Elina Brotherus – Besökaren på Didrichsens 11.2–28.5.202317.1.2023 07:52:00 EET | Tiedote

Vårutställningen Elina Brotherus – Besökaren på Didrichsens presenterar fotografen och videokonstnären Elina Brotherus nya fotoserie Visitor (Villa Didrichsen). Serien är inspirerad av museets arkitektur och konstsamling. Därtill visas Brotherus tidigare foto- och videoverk som är tematiskt relaterade till den på Didrichsens fotograferade serien.