Didrichsens konstmuseum sr

Didrichsenin näyttely tuo esiin Rafael Wardin viimeisten vuosien aktiivisen työskentelyn ja kunnioittaa taiteilijan elämäntyötä

Didrichsenin taidemuseon Rafael Wardi -näyttely luo katseen viimeiseen saakka hämmästyttävällä tarmolla työskennelleen taiteilijan perintöön. Esillä on ensimmäistä kertaa nähtäviä teoksia sekä rakastettuja töitä vuosikymmeniä kestäneen uran varrelta. Näyttely on avoinna 9.9.2023–28.1.2024.

Pastelliteos Keltainen on vuodelta 2016.

Mediatilaisuus Didrichsenin taidemuseossa perjantaina 8.9.2023 klo 11. Taiteilijan tytär Eva Wardi on läsnä tilaisuudessa. Ilmoittautumiset: Maria Didrichsen, p. 0405521000, maria.didrichsen@didrichsenmuseum.fi.

Didrichsenin taidemuseossa nähdään 9.9.2023–28.1.2024 taiteilija Rafael Wardin (1928–2021) näyttely. Rafael Wardi kuoli 93-vuotiaana elokuussa 2021 jättäen jälkeensä ainutlaatuisen taiteellisen perinnön. Näyttelyn suunnittelu aloitettiin keväällä 2021 yhteistyössä taiteilijan ja hänen tyttärensä Eva Wardin kanssa. Vielä yli 90-vuotiaanakin aktiivisesti työskennelleen Wardin viimeisten vuosien tuotanto on laajuudessaan vaikuttava, ja taiteilija maalasi loppuun saakka. Näyttelyn keskiössä on joukko vuosina 2018–2021 valmistuneita teoksia, jotka eivät aiemmin ole olleet esillä.

Wardi muistetaan hehkuvista väreistään ja pitkäjänteisestä työskentelystään: aiheet kehittyivät vuosien, jopa vuosikymmenien aikana. Näyttely avaa Wardin elämäntyötä esittämällä uudempien töiden rinnalla keskeisiä teoksia ja teemoja pitkän uran varrelta: varhaisia sommitelmia ja kaupunkikuvia; keltaisena loistavia asetelmia; värikylläisiä henkilö- ja tilakuvauksia – taideyleisön rakastamia, ikonisia wardeja. Näyttelyteokset ovat vuosilta 1949–2021.

Uusimmissa teoksissa esiintyvät niin havainnot arjen ympäristöstä, kukka- ja eläinaiheet kuin kertomukselliset teemat. Tuttua on myös sarjallinen tapa lähestyä aiheita. Wardi sisällytti teoksiinsa aikaisempaa runsaammin vertaus- ja piilokuvia. Näyttelyssä on omistettu oma salinsa Wardin 2000-luvulla käynnistyneelle työskentelylle oopperan ja näyttämötaiteiden parissa.

​Näyttelytyöryhmän ovat muodostaneet Didrichsenin taidemuseo ja taiteilijan tytär Eva Wardi. Näyttelyn teokset on lainattu museo-, säätiö- ja yksityiskokoelmista.

Didrichsenin taidemuseo on tuottanut näyttelyn yhteyteen näyttelyjulkaisun Rafael Wardi. Sen artikkelissa kuvataiteilija Katja Tukiainen, Wardin kollega Kaapelitehtaalta, ja Eva Wardi keskustelevat Rafael Wardin taiteesta.

Kuvat

Rafael Wardi: Keltainen, 2016, kuivapastelli paperille, 60 x 79,5 cm, yksityisomistuksessa. Kuva: Rauno Träskelin
Lataa
Rafael Wardi: Keltainen pullo, 1968, 53 x 66 cm,  Didrichsenin taidemuseo. Kuva: Rauno Träskelin
Rafael Wardi: Keltainen pullo, 1968, 53 x 66 cm, Didrichsenin taidemuseo. Kuva: Rauno Träskelin
Lataa
Rafael Wardi: Daavid ja Goljat III, 2021, öljy kankaalle, 80 x 120 cm, yksityisomistuksessa. Kuva: Rauno Träskelin

Didrichsenin taidemuseo

8.6.–25.8.2024 EGS

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Didrichsens konstmuseum sr

Inbjudan till pressvisning 9.2 kl. 11.00: Utställningen på Didrichsens öppnar Konststiftelsen Nordea i Finlands samling för en bredare publik15.1.2024 07:58:00 EET | Tiedote

Didrichsens konstmuseums vårutställning 2024 presenterar Konststiftelsen Nordea i Finlands betydelsefulla samling. I urvalet ingår verk av Ferdinand von Wright, Helene Schjerfbeck och Akseli Gallen-Kallela, och inkluderar även verk av finländska modernister som Rut Bryk, Ahti Lavonen och Paul Osipow. Utställningen pågår 10.2–26.5.2024.

Kutsu mediatilaisuuteen 9.2. klo 11: Näyttely Didrichsenillä avaa Nordean Taidesäätiön kokoelman suurelle yleisölle15.1.2024 07:58:00 EET | Tiedote

Didrichsenin taidemuseon kevään 2024 näyttely Taide muuttuvassa maassa – Nordean Taidesäätiön kokoelma esittelee taidesäätiön merkittävää kokoelmaa. Teosvalikoima käsittää mm. Ferdinand von Wrightin, Helene Schjerfbeckin, Akseli Gallen-Kallelan, mutta myös modernistien kuten Rut Brykin, Ahti Lavosen ja Sam Vannin taidetta. Näyttely on avoinna 10.2.–26.5.2024.

Nordean Taidesäätiön kokoelmaa esittelevä näyttely avautuu Didrichsenillä helmikuussa 2024.7.11.2023 07:58:00 EET | Tiedote

Didrichsenin taidemuseon kevään 2024 näyttely Taide muuttuvassa maassa – Nordean Taidesäätiön kokoelma esittelee taidesäätiön merkittävää kokoelmaa. Teosvalikoima käsittää mm. Ferdinand von Wrightin, Helene Schjerfbeckin, Akseli Gallen-Kallelan, mutta myös suomalaisten modernistien kuten Rut Brykin, Ahti Lavosen ja Paul Osipowin taidetta. Näyttely on avoinna 10.2.–26.5.2024.

Didrichsens konstmuseums sommarutställning 2023: Didrichsen – Hem, konst, historia berättar om en extraordinär konstsamling och om samlarparet bakom den.29.5.2023 07:52:00 EEST | Tiedote

Utställningen Didrichsen – Hem, konst, historia innehåller en omfattande presentation av museets egen samling. Utställningen hyllar den konststiftelse som grundades av Gunnar och Marie-Louise Didrichsen 1963 och som var utgångspunkten för skapandet av Didrichsens konstmuseum två år senare. Samlarparets historia löper parallellt med samlingen i utställningen. Utställningen är öppen från den 10 juni till den 27 augusti 2023.