Pohjola Rakennus on rakennusalan maineikkain yritys
Pohjola Rakennus on rakennusalan suurimmista yrityksistä ainut hyvälle maineen tasolle arvioitu toimija. Keskimäärin rakennusalan yritysten maine on kohtalaisella tasolla.

T-Median vuosittaisessa Rakennusalan Luottamus&Maine-tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten mielikuvia ja näkemyksiä alan suurimmista toimijoista. Suomen suurimmista rakennusliikkeistä ja erikoisurakoitsijoista parhaat mainearvosanat saavat Pohjola Rakennus, Lujatalo ja Skanska. Pohjola Rakennus on tutkimuksen ainut hyvälle arvosanalle yltänyt toimija.
“Pohjola Rakennuksen mainetulos on merkittävä. Vielä viime vuonna yksikään suurimmista rakennusalan toimijoista ei saavuttanut hyvän maineen rajaa, joka Luottamus&Maine-mittauksessa alkaa arvosanasta 3.5. Yhtiön tulos on huomattava myös siinä mielessä, että yleisesti alalla on tällä hetkellä haastavaa, mikä heijastuu alan yhtiöiden maineeseen”, T-Median toimitusjohtaja Harri Leinikka sanoo.
Rakennusalan suurimpien yritysten maine on kohtalaisella tasolla
T-Media on seurannut rakennusalan yritysten mainetta vuodesta 2018 lähtien: rakennusalan yritysten keskimääräinen maine on kohtalaisella tasolla. Tämän vuoden tutkimuksessa yritykset saivat keskimäärin parhaan arvosanan taloudesta (3.43) ja työnantajuudesta (3.37).
“Työnantajuus on rakennusalan suhteellinen vahvuus. Hyvä työnantajuus on yksi keskeisimmistä ihmisten luottamusta kasvattavista tekijöistä”, Leinikka sanoo.
Alan keskimääräisen maineen heikkouksiksi paljastuivat vuorovaikutus (3.16) ja vastuullisuus (3.22). T-Median Luottamus&Maine-tutkimusten laajassa indeksissä keskimääräinen arvosana vuorovaikutuksesta on 3.28 ja vastuullisuusarvosana 3.33. Näillä ja muilla maineen osa-alueilla, työnantajuus poislukien, rakennusala jää jälkeen Suomessa toimivien yritysten yleisestä tasosta.
Näin tutkimme
Rakennusalan Luottamus&Maine 2023 -erikoistutkimuksen tavoitteena oli selvittää Suomessa toimivien alan yritysten mainetta kansalaisten keskuudessa. Tutkimuksessa käytettiin Luottamus&Maine-mallia, joka seuraa tutkittavien yritysten mainetta kahdeksassa eri osa-alueessa: hallinto, talous, johtaminen, uudistuminen, vuorovaikutus, tuotteet&palvelut, työnantajuus ja vastuullisuus.
Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella 27.4.–23.5.2023. Tutkimukseen osallistui kaiken kaikkiaan 3 569 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (poissulkien Ahvenanmaa). Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Harri LeinikkaToimitusjohtajaT-Media Oy
Puh:+358 40 505 5001harri.leinikka@t-media.fiKuvat


Linkit
Tietoja julkaisijasta
T-Media on Suomen johtava maineen tutkimiseen sekä strategiseen neuvonantoon keskittynyt yritys. Käytämme liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset. Olemme tehneet yli 2000 Luottamus&Maine-tutkimusta yli 40 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy
Turvallisena ja viihtyisänä koettu Kuopio nosti vetovoimaansa eniten – Tampereen suosio jatkuu2.4.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Turvallisena ja viihtyisänä koettu Kuopio on kasvattanut eniten vetovoimaansa Suomen kymmenen suurimman kaupungin joukossa. Tampere on edelleen Suomen vetovoimaisin, pääkaupunkiseutu on asukkailleen mainettaan parempi.
S-Pankki on finanssialan maineikkain – hyvä maine suojelee Nordnetin kriisissä5.3.2025 00:01:00 EET | Tiedote
T-Median toteuttama finanssialan yritysten Luottamus&Maine-tutkimus paljastaa, että finanssialan hyvämaineisin yhtiö on S-Pankki. Nordnetin palvelukriisi ei näy vielä tuloksissa. Yritysten maine vaikuttaa vahvasti suomalaisten käytökseen, kuten luottamukseen, alan yrityksiä kohtaan.
Förtroendestudie i dagligvaruhandeln: ICA tappar anseende medan Willys och Lidl klättrar21.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
En ny studie från Reputation and Trust Analytics visar ett tydligt skifte inom svensk dagligvaruhandel. ICA, länge branschens mest ansedda aktör, tappar i anseende och faller till fjärde plats. Samtidigt stärker lågpriskedjor som Willys och Lidl sina positioner. Willys toppar listan, följt av Hemköp och Lidl.
De mest och minst ansedda nordiska företagen undersökta – Temu och Shein i botten18.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Pressmeddelande, 18.2.2025, fri för publicering kl. 00.01 GMT +2 Temu och Shein är bland de minst ansedda företagen i alla nordiska länder, visar Reputation&Trust-studien som genomförts i Sverige, Norge, Finland och Danmark. IKEA är en evig favorit bland nordiska konsumenter.
Pohjoismaiden maineikkaimmat ja heikkomaineisimmat yritykset tutkittu – Temu ja Shein pohjalla18.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Temu ja Shein ovat kaikkien Pohjoismaiden huonomaineisimpia yrityksiä, paljastaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa toteutettu Luottamus&Maine-tutkimus. IKEA on Pohjoismaiden kuluttajien kestosuosikki – parasmaineiset suomalaisyritykset jäävät selvästi jälkeen pohjoismaisista verrokeistaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme