Pohjola Rakennus on rakennusalan maineikkain yritys
Pohjola Rakennus on rakennusalan suurimmista yrityksistä ainut hyvälle maineen tasolle arvioitu toimija. Keskimäärin rakennusalan yritysten maine on kohtalaisella tasolla.

T-Median vuosittaisessa Rakennusalan Luottamus&Maine-tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten mielikuvia ja näkemyksiä alan suurimmista toimijoista. Suomen suurimmista rakennusliikkeistä ja erikoisurakoitsijoista parhaat mainearvosanat saavat Pohjola Rakennus, Lujatalo ja Skanska. Pohjola Rakennus on tutkimuksen ainut hyvälle arvosanalle yltänyt toimija.
“Pohjola Rakennuksen mainetulos on merkittävä. Vielä viime vuonna yksikään suurimmista rakennusalan toimijoista ei saavuttanut hyvän maineen rajaa, joka Luottamus&Maine-mittauksessa alkaa arvosanasta 3.5. Yhtiön tulos on huomattava myös siinä mielessä, että yleisesti alalla on tällä hetkellä haastavaa, mikä heijastuu alan yhtiöiden maineeseen”, T-Median toimitusjohtaja Harri Leinikka sanoo.
Rakennusalan suurimpien yritysten maine on kohtalaisella tasolla
T-Media on seurannut rakennusalan yritysten mainetta vuodesta 2018 lähtien: rakennusalan yritysten keskimääräinen maine on kohtalaisella tasolla. Tämän vuoden tutkimuksessa yritykset saivat keskimäärin parhaan arvosanan taloudesta (3.43) ja työnantajuudesta (3.37).
“Työnantajuus on rakennusalan suhteellinen vahvuus. Hyvä työnantajuus on yksi keskeisimmistä ihmisten luottamusta kasvattavista tekijöistä”, Leinikka sanoo.
Alan keskimääräisen maineen heikkouksiksi paljastuivat vuorovaikutus (3.16) ja vastuullisuus (3.22). T-Median Luottamus&Maine-tutkimusten laajassa indeksissä keskimääräinen arvosana vuorovaikutuksesta on 3.28 ja vastuullisuusarvosana 3.33. Näillä ja muilla maineen osa-alueilla, työnantajuus poislukien, rakennusala jää jälkeen Suomessa toimivien yritysten yleisestä tasosta.
Näin tutkimme
Rakennusalan Luottamus&Maine 2023 -erikoistutkimuksen tavoitteena oli selvittää Suomessa toimivien alan yritysten mainetta kansalaisten keskuudessa. Tutkimuksessa käytettiin Luottamus&Maine-mallia, joka seuraa tutkittavien yritysten mainetta kahdeksassa eri osa-alueessa: hallinto, talous, johtaminen, uudistuminen, vuorovaikutus, tuotteet&palvelut, työnantajuus ja vastuullisuus.
Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella 27.4.–23.5.2023. Tutkimukseen osallistui kaiken kaikkiaan 3 569 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (poissulkien Ahvenanmaa). Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Harri LeinikkaToimitusjohtajaT-Media Oy
Puh:+358 40 505 5001harri.leinikka@t-media.fiKuvat


Linkit
Tietoja julkaisijasta
T-Media on Suomen johtava maineen tutkimiseen sekä strategiseen neuvonantoon keskittynyt yritys. Käytämme liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset. Olemme tehneet yli 2000 Luottamus&Maine-tutkimusta yli 40 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy
Mahdollisuus etätyöhön on entistä tärkeämpää työpaikan valinnassa26.9.2023 07:00:00 EEST | Tiedote
Hyvä palkkataso on tekniikan ja kaupallisten alojen osaajien tärkein kriteeri työpaikkaa valitessa, selviää T-Median toteuttamasta työnantajamainetutkimuksesta. Mahdollisuus etätyöhön on noussut tärkeimpien valintakriteerien joukkoon.
T-Media ottaa kasvuloikan ja vie Luottamus&Maine-tutkimusmallin Ruotsiin15.8.2023 16:52:31 EEST | Uutinen
T-Media Oy ottaa ensimmäisen askeleensa Suomen ulkopuolelle ja avaa toimiston Tukholmaan. Yhtiön kansainvälistä laajentumista ja palveluvientiä mahdollistaa ruotsalaisen sijoitusyhtiö Neqstin tekemä investointi.
Heureka on matkailu- ja ravintola-alan maineikkain – yleisesti alan maine on laskusuuntainen29.6.2023 00:03:00 EEST | Tiedote
T-Median matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine 2023 -tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten näkemyksiä ja mielikuvia alan organisaatioista sekä yleisesti koko toimialasta. Alan maine on laskenut viimeisen parin vuoden ajan. Heureka on tutkittujen maineikkain organisaatio – toiseksi ja kolmanneksi maineikkaimmaksi arvioitiin Korkeasaaren eläintarha ja Linnanmäki.
Sote-yritysten maine on parempi kuin alan yleismaine – Lääkärikeskus Aava on onnistunut nostamaan mainettaan eniten15.6.2023 16:43:54 EEST | Tiedote
T-Median vuosittaisessa sosiaali- ja terveysalan Luottamus&Maine-tutkimuksessa selvitettiin kansalaisten mielikuvia ja näkemyksiä alan toimijoista. Maineeltaan vahvimmat organisaatiot ovat Tekonivelsairaala Coxa, Sydänsairaala ja Kuopion yliopistollinen sairaala. Lääkärikeskus Aavan maine kehittyi eniten tutkimuksessa mitatuista organisaatioista. Toimialana sosiaali- ja terveysala on ollut maineen osalta kovilla.
Suomalaiset arvostavat ammatillisia oppilaitoksia – yleiskäsitykset koulutussektorista heikompia1.6.2023 00:02:00 EEST | Tiedote
T-Median ammatillisten oppilaitoksien Luottamus&Maine-tutkimus paljasti suomalaisten arvostavan tuntemiaan ammatillisia oppilaitoksia – yleiskäsitykset ammatillisesta koulutussektorista jäävät huomattavasti vaisummiksi. Ammattiopisto Luovi on tutkimuksen maineikkain oppilaitos, OSAO suurin mainenousija.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme