Kustannusosakeyhtiö Parvs

Vertaisarvioitu tiedekirja avaa uusia näkökulmia Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmaan

Jaa

Taidehistoria menee metsään! -antologia yhdistää taiteen, tieteen ja museon. Monipuolisessa ja ajankohtaisessa artikkelivalikoimassa käsitellään taiteilijoita, taideteoksia, keräilyä ja taidehistoriaa. Julkaisu aloittaa uuden taidehistorialliseen tutkimukseen perustuvan kirjasarjan. Se valottaa uusista näkökulmista Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmaa, johon kuuluu niin vanhaa eurooppalaista taidetta, Suomen kultakauden taidetta kuin nykytaidettakin. 

Tämä julkaisu on tulosta uudenlaisesta ja kokeilevasta hankkeesta, joka perustuu kolmen kokeneen toimijan yhteistyölle. Mukana ovat Gösta Serlachiuksen taidesäätiö, Taidehistorian seura ja taidekirjakustantamo Parvs.

Taidehistoria menee metsään! -antologia liittyy taidehistoriallisen tutkimuksen seminaariin, jonka Gösta Serlachiuksen taidesäätiö ja Serlachius-museot järjestävät joka toinen vuosi Mäntässä. Seminaari tuo yhteen asiantuntijoita, toimii foorumina ajankohtaiselle taidehistorialliselle tutkimukselle ja edistää kotimaista taiteentutkimusta sekä tiedon saavutettavuutta myös yliopistokaupunkien ulkopuolella. Tämä teos perustuu keväällä 2022 Mäntässä järjestettyyn seminaariin, johon osallistui joukko uransa eri vaiheissa olevia taidehistorioitsijoita professoreista, dosenteista, tohtoreista ja väitöskirjatutkijoista melko tuoreisiin maistereihin. Teos onkin monipuolinen läpileikkaus tekeillä olevasta taidehistorian tutkimuksesta.

Uusista näkökulmista valottuvat niin tunnetut kuin taidehistorian kaanonissa vähemmän tutkitut taiteilijat 1600-luvulta 1940-luvulle: ranskalaiset Maurice Brianchon ja Roland Oudot, hollantilaiset Adriaen Brouwer, Joos van Craesbeeck, Jan Miense Molenaer ja Cornelis Dusart, suomalaiset Alexander Lauréus, Helene Schjerfbeck, Fanny Churberg, Hjalmar Munsterhjelm, Akseli Gallen-Kallela, Alvar Cawén ja Jalmari Ruokokoski.

Vuonna 1933 perustettu Gösta Serlachiuksen taidesäätiö hallinnoi ja ylläpitää taidekokoelmaa, jota esitellään Serlachius-museoissa Mäntässä. Kokoelman painopistealueita ovat vanha eurooppalainen taide, suomalainen taide 1800- ja 1900-lukujen vaihteesta sekä nykytaide. Gösta Serlachiuksen taidesäätiön toimintastrategiaan perustuen hankkeen ideana oli alusta asti sekä edistää taidesäätiön kokoelmaan kohdistuvaa tutkimusta että syventää museokentän ja yliopistojen välistä yhteistyötä.

Antologia on tehty yhteistyössä Taidehistorian seuran kanssa, ja se julkaistaan vertaisarvioidussa Taidehistoriallisia tutkimuksia -julkaisusarjassa. Taidehistorian seura on taidehistorian alan ainoa tieteellinen seura Suomessa. Seura on perustettu vuonna 1973, ja sen tarkoituksena on toimia taidehistorian edistämiseksi.

Taidehistoria menee metsään! – Lastuja Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmasta
Toimittajat: Susanna Aaltonen, Roni Grén, Juhana Lahti, Tomi Moisio ja Lauri Ockenström
Kirjoittajat: Timo Huusko, Seppo Hornytzkyj, Teppo Jokinen, Sandra Lindblom, Ville Lukkarinen, Lotta Nylund, Pekka Niemelä, Tutta Palin, Kersti Tainio, Hanne Tikkala, Minna Tuominen ja Markku Valkonen
168 sivua
kieli suomi, englanninkieliset tiivistelmät
Parvs, Serlachius-museot ja Taidehistorian seura, 2023

Arvostelukappaleet ja kuva-aineisto medialle:
kustantaja Hanna Karppanen, Parvs, hanna.karppanen@parvs.fi

Lisätiedot Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmasta ja seminaarista:
amanuenssi Tomi Moisio, Serlachius-museot, tomi.moisio@serlachius.fi

Lisätiedot Serlachius-museoista:
tiedottaja Susanna Yläjärvi, Serlachius-museot, susanna.ylajarvi@serlachius.fi

Lisätiedot Taidehistorian seurasta:
puheenjohtaja Juhana Lahti, Taidehistorian seura, juhana.lahti@gmail.com
sihteeri Jutta Tynkkynen, Taidehistorian seura, taidehistorianseura@gmail.com

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Taidehistoria menee metsään – Lastuja Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmista. Parvs, Serlachius-museot ja Taidehistorian seura ry, 2023
Taidehistoria menee metsään – Lastuja Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmista. Parvs, Serlachius-museot ja Taidehistorian seura ry, 2023
Lataa
Maurice Brianchon: ”Lunta metsästysmajalla (La neige à la Muette)”, n. 1938, öljy kankaalle, 65 ✕ 92 cm Gösta Serlachiuksen taidesäätiö
Maurice Brianchon: ”Lunta metsästysmajalla (La neige à la Muette)”, n. 1938, öljy kankaalle, 65 ✕ 92 cm Gösta Serlachiuksen taidesäätiö
Gösta Serlachiuksen taidesäätiö / Hannu Miettinen
Lataa
Roland Oudot: ”Luode (Marée basse)”, n. 1938, öljy kankaalle, 129,5 ✕ 161,5 cm. Gösta Serlachiuksen taidesäätiö
Roland Oudot: ”Luode (Marée basse)”, n. 1938, öljy kankaalle, 129,5 ✕ 161,5 cm. Gösta Serlachiuksen taidesäätiö
Gösta Serlachiuksen taidesäätiö / Teemu Källi
Lataa
Jules Cavaillès: ”Malli”, 1946, öljy kankaalle, 55 ✕ 38 cm HAM Helsingin taidemuseo / Leonard ja Katarina Bäcksbackan kokoelma
Jules Cavaillès: ”Malli”, 1946, öljy kankaalle, 55 ✕ 38 cm HAM Helsingin taidemuseo / Leonard ja Katarina Bäcksbackan kokoelma
HAM Helsingin taidemuseo / Yehia Eweis
Lataa
Jan Anthonisz van Ravesteyn: ”Hollantilaisen hovimiehen muotokuva”, 1600-luku, öljy kankaalle, 56 ✕ 45 cm Gösta Serlachiuksen taidesäätiö
Jan Anthonisz van Ravesteyn: ”Hollantilaisen hovimiehen muotokuva”, 1600-luku, öljy kankaalle, 56 ✕ 45 cm Gösta Serlachiuksen taidesäätiö
Kansallisgalleria / Yehia Eweis
Lataa
Alexander Lauréus: ”Saamelaisia nuotiolla”, 1813, öljy kankaalle, 39 ✕ 57 cm Antellin kokoelmat, Ateneumin taidemuseo / Kansallisgalleria
Alexander Lauréus: ”Saamelaisia nuotiolla”, 1813, öljy kankaalle, 39 ✕ 57 cm Antellin kokoelmat, Ateneumin taidemuseo / Kansallisgalleria
Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen
Lataa
Jan Miense Molenaer: ”Vanhus oluttuoppi kädessä”, 1600-luku, öljy puulle, 19,5 ✕ 15,5 cm Gösta Serlachiuksen taidesäätiö
Jan Miense Molenaer: ”Vanhus oluttuoppi kädessä”, 1600-luku, öljy puulle, 19,5 ✕ 15,5 cm Gösta Serlachiuksen taidesäätiö
Gösta Serlachiuksen taidesäätiö / Teemu Källi
Lataa
Fanny Churberg: ”Kaski, maisema Uudeltamaalta”, 1872, öljy kankaalle, 54 ✕ 85,5 cm. Ateneumin taidemuseo / Kansallisgalleria
Fanny Churberg: ”Kaski, maisema Uudeltamaalta”, 1872, öljy kankaalle, 54 ✕ 85,5 cm. Ateneumin taidemuseo / Kansallisgalleria
Kansallisgalleria / Yehia Eweis
Lataa
Hjalmar Munsterhjelm: ”Kuutamo Barösundissa”, 1879, öljy kankaalle, 77 ✕ 124 cm Gösta Serlachiuksen taidesäätiö
Hjalmar Munsterhjelm: ”Kuutamo Barösundissa”, 1879, öljy kankaalle, 77 ✕ 124 cm Gösta Serlachiuksen taidesäätiö
Gösta Serlachiuksen taidesäätiö / Vesa Aaltonen
Lataa
Akseli Gallen-Kallela: ”Elämä ja kuolema”, 1884, öljy puulle, 60 ✕ 42,6 cm. Gösta Serlachiuksen taidesäätiö
Akseli Gallen-Kallela: ”Elämä ja kuolema”, 1884, öljy puulle, 60 ✕ 42,6 cm. Gösta Serlachiuksen taidesäätiö
Gösta Serlachiuksen taidesäätiö / Hannu Miettinen
Lataa
Helene Schjerfbeck: ”Astereita”, 1884, öljy puulle, 29 ✕ 40,5 cm. Gösta Serlachiuksen taidesäätiö
Helene Schjerfbeck: ”Astereita”, 1884, öljy puulle, 29 ✕ 40,5 cm. Gösta Serlachiuksen taidesäätiö
Gösta Serlachiuksen taidesäätiö / Sampo Linkoneva
Lataa
Alvar Cawén: ”Suru (Pietà)”, 1949, öljy kankaalle, 65,5 ✕ 80,5 cm. Gösta Serlachiuksen taidesäätiö
Alvar Cawén: ”Suru (Pietà)”, 1949, öljy kankaalle, 65,5 ✕ 80,5 cm. Gösta Serlachiuksen taidesäätiö
Gösta Serlachiuksen taidesäätiö / Teemu Källi
Lataa
Jalmari Ruokokoski: ”Omakuva”, 1915, öljy kankaalle, 60 ✕ 54 cm. Gösta Serlachiuksen taidesäätiö
Jalmari Ruokokoski: ”Omakuva”, 1915, öljy kankaalle, 60 ✕ 54 cm. Gösta Serlachiuksen taidesäätiö
Gösta Serlachiuksen taidesäätiö / Teemu Källi
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kustannusosakeyhtiö Parvs on taidekirjoihin ja arkkitehtuurijulkaisuihin erikoistunut helsinkiläinen kustantamo, joka on perustettu vuonna 2006.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kustannusosakeyhtiö Parvs

Kokoelmakirja "Taide pidentää ikää" esittelee HUSin mittavaa taidekokoelmaa12.11.2024 08:00:00 EET | Tiedote

”Taide pidentää ikää” on väite, jolle ei ole syytä nauraa. Niin suomalaiset kuin kansainväliset tutkimukset ovat kiistatta osoittaneet sen tieteellisesti päteväksi. Tämä tosiasia on nykyisin keskeinen yllyke hankkia taidetta terveydenhuollon eri tiloihin, olivatpa sitten kysymyksessä sairaalat, terveysasemat tai laboratoriot. Toinen motivaatio on julkisin hankinnoin tukea elävien taiteilijoiden työtä.

Taidekriitikko Timo Valjakka ja taiteentutkija Maria Hirvi-Ijäs jatkavat Parvsin esseekirjasarjaa24.10.2024 13:16:42 EEST | Tiedote

Parvs-kustantamon Kirjoituksia taiteesta ja arkkitehtuurista -esseekirjasarja saa nyt jatkoa suomeksi ja ruotsiksi. Eturivin taidekriitikoihin kuuluva Timo Valjakka on kirjoittanut taiteesta 1980-luvulta lähtien. Nyt julkaistavan Taiteen matkassa – Kirjoituksia taiteesta ja sen tekijöistä -kirjan teksteissä Valjakka kirjoittaa kohtaamisistaan taiteilijoiden kanssa ja paneutuu siihen, miten he ajattelevat ja työskentelevät. Taiteentutkija Maria Hirvi-Ijäs tarkastelee Att tänka konst – Aspekter på teori och praktik -kirjan esseissään erilaisia tapoja suhtautua taiteeseen, sen yhteiskunnalliseen rooliin ja sen muotoon tietona.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye