Vertaisarvioitu tiedekirja avaa uusia näkökulmia Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmaan

Taidehistoria menee metsään! -antologia yhdistää taiteen, tieteen ja museon. Monipuolisessa ja ajankohtaisessa artikkelivalikoimassa käsitellään taiteilijoita, taideteoksia, keräilyä ja taidehistoriaa. Julkaisu aloittaa uuden taidehistorialliseen tutkimukseen perustuvan kirjasarjan. Se valottaa uusista näkökulmista Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmaa, johon kuuluu niin vanhaa eurooppalaista taidetta, Suomen kultakauden taidetta kuin nykytaidettakin.

Tämä julkaisu on tulosta uudenlaisesta ja kokeilevasta hankkeesta, joka perustuu kolmen kokeneen toimijan yhteistyölle. Mukana ovat Gösta Serlachiuksen taidesäätiö, Taidehistorian seura ja taidekirjakustantamo Parvs.

Taidehistoria menee metsään! -antologia liittyy taidehistoriallisen tutkimuksen seminaariin, jonka Gösta Serlachiuksen taidesäätiö ja Serlachius-museot järjestävät joka toinen vuosi Mäntässä. Seminaari tuo yhteen asiantuntijoita, toimii foorumina ajankohtaiselle taidehistorialliselle tutkimukselle ja edistää kotimaista taiteentutkimusta sekä tiedon saavutettavuutta myös yliopistokaupunkien ulkopuolella. Tämä teos perustuu keväällä 2022 Mäntässä järjestettyyn seminaariin, johon osallistui joukko uransa eri vaiheissa olevia taidehistorioitsijoita professoreista, dosenteista, tohtoreista ja väitöskirjatutkijoista melko tuoreisiin maistereihin. Teos onkin monipuolinen läpileikkaus tekeillä olevasta taidehistorian tutkimuksesta.

Uusista näkökulmista valottuvat niin tunnetut kuin taidehistorian kaanonissa vähemmän tutkitut taiteilijat 1600-luvulta 1940-luvulle: ranskalaiset Maurice Brianchon ja Roland Oudot, hollantilaiset Adriaen Brouwer, Joos van Craesbeeck, Jan Miense Molenaer ja Cornelis Dusart, suomalaiset Alexander Lauréus, Helene Schjerfbeck, Fanny Churberg, Hjalmar Munsterhjelm, Akseli Gallen-Kallela, Alvar Cawén ja Jalmari Ruokokoski.

Vuonna 1933 perustettu Gösta Serlachiuksen taidesäätiö hallinnoi ja ylläpitää taidekokoelmaa, jota esitellään Serlachius-museoissa Mäntässä. Kokoelman painopistealueita ovat vanha eurooppalainen taide, suomalainen taide 1800- ja 1900-lukujen vaihteesta sekä nykytaide. Gösta Serlachiuksen taidesäätiön toimintastrategiaan perustuen hankkeen ideana oli alusta asti sekä edistää taidesäätiön kokoelmaan kohdistuvaa tutkimusta että syventää museokentän ja yliopistojen välistä yhteistyötä.

Antologia on tehty yhteistyössä Taidehistorian seuran kanssa, ja se julkaistaan vertaisarvioidussa Taidehistoriallisia tutkimuksia -julkaisusarjassa. Taidehistorian seura on taidehistorian alan ainoa tieteellinen seura Suomessa. Seura on perustettu vuonna 1973, ja sen tarkoituksena on toimia taidehistorian edistämiseksi.

Taidehistoria menee metsään! – Lastuja Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmasta
Toimittajat: Susanna Aaltonen, Roni Grén, Juhana Lahti, Tomi Moisio ja Lauri Ockenström
Kirjoittajat: Timo Huusko, Seppo Hornytzkyj, Teppo Jokinen, Sandra Lindblom, Ville Lukkarinen, Lotta Nylund, Pekka Niemelä, Tutta Palin, Kersti Tainio, Hanne Tikkala, Minna Tuominen ja Markku Valkonen
kieli suomi, englanninkieliset tiivistelmät
Parvs, Serlachius-museot ja Taidehistorian seura, 2023

Arvostelukappaleet ja kuva-aineisto medialle:
kustantaja Hanna Karppanen, Parvs, hanna.karppanen@parvs.fi

Lisätiedot Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmasta ja seminaarista:
amanuenssi Tomi Moisio, Serlachius-museot, tomi.moisio@serlachius.fi

Lisätiedot Serlachius-museoista:
tiedottaja Susanna Yläjärvi, Serlachius-museot, susanna.ylajarvi@serlachius.fi

Lisätiedot Taidehistorian seurasta:
puheenjohtaja Juhana Lahti, Taidehistorian seura, juhana.lahti@gmail.com
sihteeri Jutta Tynkkynen, Taidehistorian seura, taidehistorianseura@gmail.com

Taidehistoria menee metsään – Lastuja Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmista. Parvs, Serlachius-museot ja Taidehistorian seura ry, 2023
Maurice Brianchon: ”Lunta metsästysmajalla (La neige à la Muette)”, n. 1938, öljy kankaalle, 65 ✕ 92 cm Gösta Serlachiuksen taidesäätiö
Roland Oudot: ”Luode (Marée basse)”, n. 1938, öljy kankaalle, 129,5 ✕ 161,5 cm. Gösta Serlachiuksen taidesäätiö
Jules Cavaillès: ”Malli”, 1946, öljy kankaalle, 55 ✕ 38 cm HAM Helsingin taidemuseo / Leonard ja Katarina Bäcksbackan kokoelma
Jan Anthonisz van Ravesteyn: ”Hollantilaisen hovimiehen muotokuva”, 1600-luku, öljy kankaalle, 56 ✕ 45 cm Gösta Serlachiuksen taidesäätiö
Alexander Lauréus: ”Saamelaisia nuotiolla”, 1813, öljy kankaalle, 39 ✕ 57 cm Antellin kokoelmat, Ateneumin taidemuseo / Kansallisgalleria
Jan Miense Molenaer: ”Vanhus oluttuoppi kädessä”, 1600-luku, öljy puulle, 19,5 ✕ 15,5 cm Gösta Serlachiuksen taidesäätiö
Fanny Churberg: ”Kaski, maisema Uudeltamaalta”, 1872, öljy kankaalle, 54 ✕ 85,5 cm. Ateneumin taidemuseo / Kansallisgalleria
Hjalmar Munsterhjelm: ”Kuutamo Barösundissa”, 1879, öljy kankaalle, 77 ✕ 124 cm Gösta Serlachiuksen taidesäätiö
Akseli Gallen-Kallela: ”Elämä ja kuolema”, 1884, öljy puulle, 60 ✕ 42,6 cm. Gösta Serlachiuksen taidesäätiö
Helene Schjerfbeck: ”Astereita”, 1884, öljy puulle, 29 ✕ 40,5 cm. Gösta Serlachiuksen taidesäätiö
Alvar Cawén: ”Suru (Pietà)”, 1949, öljy kankaalle, 65,5 ✕ 80,5 cm. Gösta Serlachiuksen taidesäätiö
Jalmari Ruokokoski: ”Omakuva”, 1915, öljy kankaalle, 60 ✕ 54 cm. Gösta Serlachiuksen taidesäätiö

Anni Kinnusen valokuvateos ”The Great Escape” on pelottavan kaunis todellisuuspako29.4.2024 12:06:14 EEST | Tiedote

Kuvataiteilija Anni Kinnusen The Great Escape on kriittinen puheenvuoro ajasta, jossa muunneltu todellisuus on totta ja jossa mihinkään ei voi luottaa. Kinnusen valokuvia katsoessa on mahdotonta olla ajattelematta performanssia, teon taidetta, elettä, esitystä. Toisaalta kuvat lähestyvät maalausta, esteettistä pintaa, joka kertoo meille tarinoita, esittää epätosia väitteitä.