Alko ja TAHTO yhteistyöhön: uusi näyttely käsittelee liikunnan ja alkoholin välistä suhdetta
Alko ja TAHTO avaavat keskustelua alkoholin roolista urheilu- ja liikuntakulttuurissa. Alko on yksi Hikeä, huvia ja hyötyä -näyttelyn yhteistyökumppaneista.

Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus TAHDOSSA avautuu 22.9.2023 uusi ihmisen kehoa ja mieltä käsittelevä Hikeä, huvia ja hyötyä -näyttely. Näyttelyyn liittyen Alko ja TAHTO aloittavat yhteistyön, jonka tarkoituksena on käsitellä urheilun ja liikunnan sekä alkoholin välistä suhdetta terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta kestävällä ja vastuullisella tavalla.
Mikä motivoi meitä liikkumaan? Kenties kirkastuva mieli, ehkä parempi kunto. Monelle inspiraation lähde on ulkoilutettava koira tai hauskanpito kavereiden kanssa. Liikunnan myönteiset vaikutukset kehoon ja mieleen ovat kiistattomat, mutta liiassa rasituksessa on riskinsä. Hikeä, huvia ja hyötyä -näyttely pureutuu liikunnan syihin ja seurauksiin poliittisista päätöksistä sydämen sykkeeseen.
Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus TAHDON johtaja Jukka-Pekka Vuori avaa yhteistyön taustoja:
"Ihmisen hyvinvointi on ihanne, johon voimme urheilun ja liikunnan näkökulmasta vaikuttaa myös itse. Alkoholilla on rooli suomalaisessa yhteiskunnassa, kuten myös erilaisissa urheiluun ja liikuntaan liittyvissä tilanteissa. Haluamme yhteistyössä Alkon kanssa herätellä suomaisia pohtimaan suhdettaan alkoholiin myös liikunta- ja urheilukulttuurisesta näkökulmasta."
Alkoholi ja urheilu sopivat harvoin hyvin yhteen. Alkoholin nauttiminen ennen urheilua ei ole suositeltavaa, sillä alkoholi vaikuttaa aivoihin heikentäen koordinaatiokykyä ja tasapainoa sekä lisäten kömpelyyttä. Humala lisää loukkaantumis- ja tapaturmariskiä. Krapulassa urheilu altistaa sydämen rytmihäiriöille. Alkoholi hidastaa myös palautumista häiritsemällä muun muassa unta.
Alkon viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho avaa nyt alkavaa yhteistyötä TAHDON kanssa:
"Olemme erilainen kauppa ja haluamme tehtävämme mukaisesti ennaltaehkäistä ja vähentää alkoholin aiheuttamia haittoja yhteiskunnassa sekä edistää suomalaisten hyvinvointia. Osana vastuullisuusohjelmaamme haluamme saada keskustelua aikaan meille suomalaisille tärkeän urheilun ja liikunnan näkökulmasta."
Yhteistyö näkyy yhteisinä sisältöinä tulevassa Hikeä, huvia ja hyötyä -näyttelyssä, Alkon ja TAHDON kanavissa sekä hyvinvointisisältöinä Alkon Helsingin Arkadian lippulaivamyymälässä.
Yhteyshenkilöt
Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus TAHTO: johtaja Jukka-Pekka Vuori, puh. 050 598 7064
Alko Oy: Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Linkit
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 373 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2022 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 52 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Kauniaisten Alko saa uuden ilmeen tammikuun remontissa18.12.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Kauniaisten Alkon myymälä remontoidaan tammikuussa. Myymälä on suljettuna 12.–30.1., ja avautuu uudistettuna 31.1. Joulun lähestyessä ostoskoreihin päätyy etenkin joulun kestosuosikkia, punaviiniä, jonka kysyntä lähes nelinkertaistuu.
Muuramen Alkolle uusi ilme tammikuun remontissa18.12.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Muuramen Alko remontoidaan uuteen ilmeeseen. Myymälä on suljettuna 12.–21.1., ja avautuu uudistettuna 22.1. Joulun lähestyessä ostoskoreihin päätyy etenkin joulun kestosuosikkia, punaviiniä, jonka kysyntä lähes nelinkertaistuu.
KUTSU MEDIATILAISUUTEEN: Alko julkaisee juomatrendit to 8.1. klo 9.0018.12.2025 06:50:00 EET | Kutsu
Mitkä juomatrendit näkyvät kuluttajien valinnoissa juuri nyt? Alkon trendikatsaus nostaa jälleen ajankohtaisia ilmiöitä. Tervetuloa kuulemaan trendeistä lisää Alkon virtuaaliseen mediatilaisuuteen torstaina 8. tammikuuta klo 9.00.
Alkon kysely: glögi, punaviini, kinkku ja yhdessäolo – suomalaisen joulupöydän sydän sykkii perinteille26.11.2025 07:34:00 EET | Tiedote
Alkon tuore kysely paljastaa, että suomalainen joulu rakentuu vahvoista perinteistä. Tutut makumuistot tekevät joulusta joulun – punaviini, glögi, kinkku ja laatikot pitävät pintansa. Rinnalle nousevat kuitenkin myös kasvisvaihtoehdot, kansainväliset vivahteet ja perinteisistä poikkeavat juomat. Lähes neljä viidestä vastaajasta kertoo käyttävänsä joulun juomiin saman verran rahaa kuin aiemmin. Lahjapullo saa maksaa 15–30 euroa.
Uuden sadon juhla on täällä – Beaujolais Nouveau myyntiin Alkossa 20.11.18.11.2025 07:35:00 EET | Tiedote
Uuden sadon Beaujolais Nouveau -punaviinit vapautuvat myyntiin ympäri maailmaa torstaina 20.11. Alkon valikoimaan saapuu kaksi raikasta ja hedelmäistä Beujolais Nouveau -punaviiniä, jotka tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden maistaa kuluvan satokauden tuoreita makuja. Tuotteet ovat vähittäismyynnissä vain Alkoissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme